Иво Маринов: Изпреварихме показателите на Европа в сферата на туризма за 2011 г.
 

Водещ: През 2011 г. приходите от туризъм са близо 2,8 млрд. евро. Очакванията за тази година са да има ръст, а България да бъде една от предпочитаните туристически дестинации. Готови ли сме за лято 2012 и как ще се развива един от най-доходоносните и привлекателни видове туризъм – културно-историческият? Наш събеседник в студиото вече е зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. Добре дошли. Благодаря ви, че приехте нашата покана. Нека да започна нашия разговор от там, че отмина една много тежка зима. Тя беше снежна и това е зле за някои, но за скиорите беше много добре и нашите курорти бяха пълни през по-голямата част от зимните месеци. Можем ли да кажем, че този сезон е бил успешен?

Иво Маринов: Аз мисля, че сезонът беше успешен. Започна трудно, в началото нямаше достатъчно сняг, след това имаше обилни снеговалежи, което временно създаде проблеми относно работата на летищата, електроснабдяването, но всичко това беше бързо нормализирано и можем да се похвалим с един успешен сезон. За януари и февруари 2012 г. ръстът на чуждестранните туристи е близо 4,4%. Приходите също бележат нарастване. Окончателните данни за март ще ги получим след няколко дни, надявам се те също да бъдат положителни. Важното е, че България се представи добре на фона на резултатите в други утвърдени световноизвестни ски дестинации. Също така голямо значение оказа и провеждането на Световната купа за мъже и за жени за алпийски дисциплини в Банско, преди това – провеждането на Европейската купа за мъже в Пампорово. Така че това са стъпки в правилната посока и утвърждават България на картата на световните ски дестинации. Миналата седмица бях в Азербайджан, където участвахме за първи път на туристическото изложение, при срещата с министъра на културата и туризма на Азербайджан лично получихме похвала за развитието на ски курортите в България. От тяхна страна има желание наши ски учители и организатори на тези състезания да бъдат поканени в Азербайджан за обмен на опит и добри практики, тъй като през декември предстои да бъде открит първият голям техен зимен курорт.

Водещ: Това е една добра оценка за нас. Да получиш признание като домакин на световна купа, и то не само за мъже, но и за жени едновременно, означава, че Банско се е превърнало в известен курорт.

Иво Маринов: В момента Банско, особено при резултатите от тази година, е в топ 5 на зимните курорти. Днес имах възможност по друг повод да говоря с кмета на Банско господин Икономов. Ръстът на туристите в Банско е около  30%. Така че всички стъпки, които бяха предприети от концесионера на спортните съоръжения, община Банско, държавата, са в правилната посока и това е пътят за развитието на българския туризъм.

Водещ: Добре, сега от зимата да отидем към лятото. Най-очакваният сезон е сезонът на отпуските, когато всичките ни черноморски курорти привличат не само чужди гости, но и български туристи. Миналата година беше много успешна. Като цяло приходите бяха около 2,8 млрд. евро. През тази година вие очаквате ръст, въпреки че кризата не си е отишла. Имаме ли основание за такъв оптимизъм?

Иво Маринов: Имаме основания. Миналата година също  се представихме добре. Прогнозите на ЕК бяха за ръст на пътуванията в Европа между 3 и 4%. Ние имаме ръст на чуждестранните туристи от 6,1%. Приходите по платежен баланс от международен туризъм възлизат на малко над 2 млрд. и 800 млн. евро. Тази година ЕК прогнозира един ръст на пътуванията в Европа между 2 и 3%. Ние в нашите прогнози сме значително по-оптимистични. Разчитаме на ръст от минимум 5%, като естествено за различните пазари този ръст ще бъде различен. Надяваме се на най-висок ръст на пазара от Русия, който е един структуроопределящ и статистически пазар за българския туризъм. И основания за това ни дават няколко факта. На първо място това е решението на Министерския съвет за признаване на шенгенските визи за национални български – за граждани на Русия и държави, с които имаме визов режим и които влизат в България за престой до 90 дни, няма да им е необходима българска национална виза. Ако говорим за Русия, е важно, че мрежата на изнесените визови центрове се разшири с още 6 такива в различни градове на Руската федерация, включително и в Сибир, откъдето очакваме допълнителен брой туристи. Също така е много важно, че за първи път  тази година "Россавиация" разреши след дългогодишни преговори руски чартърни компании, които имат програми и за България, свободно да извършват тези полети. Това веднага доведе до намаляване цената на компонента въздушен транспорт в пакета за почивка в страната ни.

Водещ: Това са все добри новини. Явно, че имаме обективни основания да очакваме повече на брой руски гости тази година.

Иво Маринов: България специално в Русия е добре позната с оглед географска близост, близка история, език, култура, религия и това са допълнителни предпоставки. Много добре преминаха и нашите участия с информационни щандове на двете изложения в Москва и в Санкт Петербург. До края на месеца, на 27 април пристига делегация от Федералното агентство по туризъм на Руската федерация и в Сандански ще проведем заседание на междуправителствената комисия по туризъм. Там ще обсъдим допълнителни възможности за нарастване на двустранния стокообмен и най-вече в областта на балнео- и СПА туризма. Тази година сме заложили също така значителна дейност да бъде прехвърлена в районите на Руската федерация, тъй като там трябва да се засили нашата рекламна дейност. Също така се надяваме през есента на тази година да бъде избран изпълнител за реализацията на интегрирана рекламна кампания на българския туризъм в Русия, която ще бъде финансирана от ОП "Регионално развитие". Това ще бъде втората такава кампания, през минала година беше проведена успешно първата. Има добри резултати и искаме да проведем още една такава кампания. Предвидили такива интегрирани рекламни кампании за още няколко структуроопределящи за България пазари като Германия, Полша, Румъния, Швеция. Много от дейностите, които сме предвидили в нашата план-програма и в стратегическата средносрочна рамкова инвестиционна програма, са с кумулативен ефект. Стремим се да постигнем едно ефективно разходване на средствата от държавния бюджет за оценяване, маркетинг и реклама и на тези средства, по които Министерство на икономиката, енергетиката и туризма е бенефициент. Това са средствата от оперативна програма "Регионално развитие" по ос 3-3.

Водещ: Кои страни запазват своето присъствие – казахте за руските и германските туристи, но мен ме изненада едно ваше изявление, че номер едно е румънският турист у нас.

Иво Маринов: Да, румънският турист е номер едно за България в момента. Миналата година малко не достигна да стигнем числото 1 млн. румънски туристи в страната. Надяваме се това да се случи, тъй като сме предприели още действия в тази насока. На второ място като пазар са гръцките туристи, на трето място е Германия, след това - Русия. Надяваме се тази година да прехвърлим 3 млрд. евро приходи в платежния баланс. Мисля, че това може да се постигне и да достигнем над 5% ръст в броя на чуждестранните туристи.

Водещ: Това е доста амбициозна задача, но вие сам казахте, че има обективни дадености, за които сте работили, за да се случат тези цифри. Искам да отбележа сега за нашите зрители една много приятна новина - "Нешънъл джиографик", едно специализирано издание, номинира културния маршрут "Чудесата на България – изкуство, вино и традиции" като една от 50-те дестинации за 2012 г., които човек не трябва да пропуска през живота си. На мен ми стана драго, когато го прочетох.

Иво Маринов: Това е едно признание за България като дестинация, за имиджа на държавата. Мисля, че това ще има допълнителен ефект за избора на чуждестранните граждани на България като туристическа дестинация. През миналата година имаше в този аспект достатъчно положителни новини – по различни престижни международни класации България беше в първата десетка точно като дестинация за специализираните форми на туризъм – културен, балнео- и СПА, за екотуризъм, за селски туризъм, голф. През ноември 2011 г. в Турция България получи от Международната голф асоциация приза за новооткрита голф дестинация. Много са примерите. Ще продължаваме да работим в тази насока. Важно е да постигнем доброто взаимодействие с бизнеса и с общинските администрации.

Водещ: Споменахте в началото на нашия разговор, че сте се върнали преди броени дни от Баку, от туристическото изложение там. Познават ли азербайджанските туристи България като дестинация? Колко азербайджански туристи идват в България годишно?

Иво Маринов: За миналата година броят на туристите от Азербайджан у нас не е много голям – малко над 4 хиляди, но потенциалът там е голям – в смисъл че България все още е позната почти на всеки азербайджанец със "Златните пясъци“. Имахме едно много добро представяне на изложението, участвах и в сутрешния блок на Националната азербайджанска телевизия с акцент за туризма в България. Също така нашето участие получи много добро медийно отразяване в качеството ни на страна гост в различни печатни медии. Президентът Алиев близо 20 минути беше на българския щанд, което също беше отразено подобаващо от азербайджанските телевизии и медии. Потенциалът наистина е голям, азербайджанските граждани са високо платежни, имат интерес към пътуване зад граница И най-важното е, че още с много добри чувства си спомнят за България и че сме много добре приети там. Ние ще продължим в тази посока и тази, и следващата година. В края на юни очакваме министърът на културата и туризма на Азербайджан да посети България. Беше му отправена такава покана, която бе приета, остава да уточним датите. Смятаме, че това също ще има допълнителен стимул за нарастване на двустранния обмен. Има интерес от Азербайджан и за купуване на недвижими имоти в страната ни, което е също положителен факт. Част от нашата политика е да диверсифицираме присъствието си и на други пазари.

Водещ: Точно това исках да ви попитам, защото обикновено през последните години повечето от критиките и на колеги журналисти са, че, масовият турист не е от най-платежоспособните. Можем ли да търсим такава ниша, както казахте вие в Азербайджан или някъде в Близкия изток, сред някои от петролните емирства, за да привлечем туристи тук в летните ни курорти?

Иво Маринов: Естествено, и работим в тази насока, но това ще бъде процес, не може да стане от днес за утре. Нашата дейност е насочена към потвърждаване на нашите позиции на утвърдените вече пазари. На второ място като дейност е навлизането на нишите за специализираните форми на туризъм на тези утвърдени пазари. И като трета стъпка - навлизане на нови перспективни пазари, включително и далечни дестинации като Китай, Япония, Индия също. Предстои посещение на голяма група индийски туроператори през следващите месеци в България с цел нарастване на туристическия обмен. Индия след Китай е най-бързо развиваща се дестинация като пътуващи граждани в чужбина. Нашата дейност в сферата на маркетинга и рекламата са насочени в тази област. Тук е много важно нашето участие и в работата на Европейската туристическа комисия, тъй като общата визия на ЕК за налагане на една обща дестинация Европа и нашето активно участие там дават своите резултати също.

Водещ: Наскоро вие представихте резултатите от проекта "Мултимедиен каталог на туристическите обекти". Той има за цел да представи нашата страна по един модерен начин, като за целта бяха използвани и средства от еврофондовете. Може ли да обобщим сега резултатите от този проект?

Иво Маринов: Да, аз мисля, че това беше един от най-успешните проекти, които бяха финансирани от оперативна програма "Регионално развитие", и има видим резултат от гледна точка на бъдещото развитие на туризма. Това е един модерен продукт – мултимедиен каталог, в който има над 450 туристически обекта в България като културни обекти, природни забележителности, градски центрове, представени чрез снимки, клипове на девет езика. Също така е много важно, че освен езиковите версии самият мултимедиен каталог беше адаптиран и за граждани с увреждания. През този месец привърши работата и по още един компонент, свързан с мултимедийния каталог - неговата реклама в интернет пространството. Там постигнахме също по-добри резултати, отколкото бяха заложените индикатори за отчитане по проекта. Самият портал достигна до над 42 милиона потребители в 130 държави от целия свят.

Водещ: Това е един страхотен обем. Постижение от 42 милиона души, които са влезли в сайта да видят какво предлага нашата държава.

Иво Маринов: Да, бяха публикувани банери за името на сайта в 80 избрани сайта и търсачки. Така че всичко това очакваме да даде ефект заедно с всички проекти, заложени в тази програма, допълнителен ефект за утвърждаване на България като целогодиншна туристическа дестинация и, на второ място, за увеличаване броя на туристите и приходите от техните посещения. Не трябва да забравяме и за ролята на вътрешния пазар на България като дестинация, за самите българи, там също има какво много да се направи. Всички знаем, че и за нас самите България в голяма степен е неизвестна и като обекти, и като възможности за настаняване, за почивка в края на седмицата или за дългосрочни ваканции. Очакваме в края на септември да бъде избран изпълнител за втората кампания за насърчаване на вътрешния туризъм, в която ще има различни компоненти и ще дадем възможност да бъдат представени нови обекти, непознати за българските граждани.

Водещ: И в края на нашия разговор като черешката на тортата, така да го кажем, просто исках да поговорим за културно-историческия туризъм, който в  последните 1-2 години е приоритет на кабинета. С откриването на мощите на св. Йоан Предтеча той привлече  вниманието на много хора. Как се развива този процес, какви са плановете и какви са акцентите за тази година в това отношение?

Иво Маринов: Развитието на културния туризъм е може би най-важният елемент от налагането на България като целогодишна туристическа дестинация с оглед на ресурсите, с които разполагаме. Известно е, че България има 7 културни пласта от различни епохи, като започнем от праисторията. Знаем, че в България е най-старото обработено злато от  Варненския некропол. Другото, което е важно, е че ресурсите за културен туризъм са разположени на територията на цялата страна, което дава възможност неговото развитие да надгради туризма, който е от масов тип – летен, зимен, ски туризъм, а също така туризмът да изпълни една от своите основни роли – да подобри благосъстоянието на местното население, да осигури работни места и като резултат да доведе до преодоляване на териториалните диспропорции в икономическото развитие на страната. Ще продължат усилията в тази връзка. Над 250 млн. лева по оперативна програма "Регионално развитие" за туристическите атракции бяха предоставени на общините. Също така по програмата за селските райони има средства за реконструкция и модернизация на културни обекти в по-малките населени места, за достъпа до тях. Голямата инвестиционна програма от гледна точка на транспорт и инфраструктура ще даде допълнителен тласък за развитието на културния туризъм. Тук е много важно и партньорството с частния бизнес, с общините. Например голямото събитие в понеделник в Панагюрище за връщането на тракийското  злато. Аз бях много приятно изненадан от ефекта от инвестицията, която беше направена там, и колко много хора чакаха да видят Панагюрското съкровище. Има вече информация, какви записвания са направени за празниците около 1 май, за да бъде разгледано. Този много добър пример трябва да бъде мултиплициран в бъдеще.

Водещ: Аз ви благодаря за този разговор. Нахвърляхме някои обнадеждаващи цифри за този сезон. Може би в неговия край да се видим отново, да отчетем наистина една добра туристическа година. Дай, боже, всичко да е наред, да нямаме инциденти, както миналата година, и тогава вече ще поговорим за следващата година, какви са нашите очаквания. Но тази така или иначе все още е в разгара си. Благодаря ви, още един път. Това беше заместник-министър Иво Маринов за очакванията ни за сезон 2012 г.

 
 
 
Сайт на Управляващия орган на ОП "Конкурентоспособност" - в нов прозорец
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mee.government.bg