Зам.-министър Манолев: Приложихме немски, швейцарски и австрийски опит за разработването на примерен договор между ученик и работодател
 
29 септември 2017

Работи се за създаването на регистър на предприятията, които участват в процеса на дуалното образование. Това стана ясно по време на редовната среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с представители на малкия и среден бизнес. Заседанието бе съсредоточено върху проблема с кадрите и в него взеха участие и заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева, експерти от Министерството на труда и социалната политика, браншови и отраслови организации, и др.

„Когато говорим за проблемите с недостига на кадри има две решения. Едното е бързото – да внесем работна ръка отвън, но другото е устойчивото – да подобрим връзката между образованието и пазара на труда, и да създадем механизми и стимули, за да задържим младите хора тук“, каза зам.-министър Манолев. Той подчерта, че една от най-важните мерки е по-голямо застъпване на дуалното обучение и представи част от предприетите действия в тази посока. „Предлагаме създаването на регистър на предприятията, които участват в процеса на дуално образование, за да могат много по-лесно учениците и родителите да се ориентират към социално-отговорни компании, които могат да осигурят работно място и наставник за дуално обучение“, обясни Александър Манолев. Министерството на икономиката е готово с първия етап на създаване на интерактивна карта по отрасли в страната като предстои в нея да се включат и  професионалните гимназия. „По този начин ще може много по-ефективно да се планира, защото ще се обобщи на едно място информацията какви са нуждите на пазара на труда по региони и какви специалисти се подготвят от местните училища“, допълни заместник-министърът.

Очаква се разработеният проект на договор между ученик и работодател също да стимулира процеса по разгръщане на дуалното обучение. „Анализирахме немски, швейцарски и австрийски договори за дуално обучение, които ни бяха предоставени от службите ни по търговско-икономически въпроси и на тяхна база изготвихме примерния договор. В него ще могат да се внасят промени, но се надяваме това да е стъпка за насърчаване на дуалното обучение“, каза още заместник-министърът.

Стартира обсъждане на нова концепция за професионалното образование, съобщи заместник-министър Сачева. Тя обясни, че стремежът е да се откриват паралелки по професии, които са търсени от учениците, но и от бизнеса. Предвижда се и прием по защитени професии, за които да се дадат различни стимули от държавата. Според данните, които представи тя професионалното образование обхваща около 41% от учениците, като целта на екипа на МОН е делът да нарасне на 50%. Днес 1000 ученици в 17 гимназии са обхванати от дуалното обучение и чрез проектите, които реализираме и заедно с бизнеса по места работим за постоянното увеличение на тази цифра, каза още зам.-министър Сачева. Тя обърна внимание и на сериозните инвестиции в учебната инфраструктура, която има голямо значение за качеството на професионалното образование – над 600 млн. лв. е само финансирането по линия на ОП „Региони в растеж“. Според заместник-министърът професионалното образование може да бъде и средството, с което много от децата, които не посещават училище да бъдат върнати в класната стая, защото така те ще получат професия и алтернатива за реализация.

Представителите на бизнеса изразиха готовност да се включат в повече информационни кампании и да организират отворени дни в предприятията си при интерес от конкретни училища. Според тях е нужно да се подобри информираността и на родителите за възможностите за реализация на децата им в някои отрасли, за да ги насочат към тях.

отпечатай тази страница
 
 


Публикувай коментар

In nisl nibh, tempus eget adipiscing at, venenatis vel ligula! Aenean mattis elit ut est congue sagittis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Оперативна програма Програма COSME 2014-2020
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mi.government.bg
Последвайте ни: Фейсбук Профил на Министерство на икономиката