Преговорите по Споразумението за Трансатлантическо търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП) са между най-актуалните въпроси в дневния ред на търговската политика на ЕС. Един от въпросите, будещ най-много обществено внимание и притеснение, е включването на механизъм за разрешаването на спорове между инвеститор и държава (РСИД). По този въпрос становище дадоха 14 комисии на Европейския парламент. В приетата на 8 юли 2015 г. резолюция по преговорите, Европейският парламент призова за нова реформирана система за разрешаване на спорове между инвеститор и държава, която да замени съществуващия механизъм.
Досегашните преговори на ЕС с други страни, и в частност включването на механизми за РСИД, не са възбудили възражения от държавите-членки или гражданското общество. Защитата на инвестициите и РСИД в преговорите по ТТИП обаче привлякоха силно интереса на широката публика и организациите на гражданското общество. Двустранните инвестиционни спогодби на държавите-членки, включително със САЩ, предвиждат международен арбитраж, въпреки това се разрази обществена полемика дали включването на такъв механизъм в ТТИП не представлява изграждане на паралелна правна система, и дали той няма да даде право на инвеститорите да отхвърлят и предизвикват промени в законодателство на дадена държава-членка, когато то е в обществен интерес – например, по отношение на равнището на минималната заплата, защитата на околната среда, и др.
Нуждата от реформа
В периода март-юли 2014 г. Европейската комисия проведе публични консултации относно подхода към защитата на инвестициите и РСИД в ТТИП, с основен въпрос дали предлаганият от ЕС подход ще осигури правилният баланс между защитата на правото и способността на ЕС да регулира, от една страна, и защитата на инвеститорите – от друга. Междувременно, преговорите със САЩ в частта инвестиции бяха временно преустановени. Те ще бъдат възобновени едва след като се прецени доколко новите предложения на Европейската комисия ще гарантират, между другото, юрисдикцията на националните съдилища да не бъде ограничена от специалните режими с РСИД.
На база на проведените консултации и срещи със заинтересовани страни, Европейската комисия представи концепцията си за реформа на механизма за разрешеване на спорове между инвеститор и държава, който засяга четири основни области: 1) Защита на правото на регулиране (right to regulate); 2) Арбитражни трибунали – съставяне и функциониране; 3) Апелативен механизъм; и 4) Връзка между РСИД и националните съдилища.
На 16 септември 2015 г. Колежът на комисарите одобри официалното предложение на Европейската комисия относно реформирането на системата за разрешаване на инвестиционни спорове, която да бъде основа за водене на преговори със САЩ за ТТИП, както и за другите споразумения на ЕС с трети страни. Основните елементи на реформата са следните:
- създаване на публична инвестиционна съдебна система, която да се състои от две инстанции, т.е. дава се възможност за обжалване;
- съдиите ще се избират измежду такива с високи професионални квалификации, по подобие на изборите в постоянните международни трибунали и Апелативния орган в Световната търговска организация;
- възможността за повдигане на спор от страна на инвеститорите ще е ясно ограничена до причини като явна дискриминация основана на раса, пол и религия, или националност; експроприация без компенсации; или отказ от правосъдие;
- правото на държавите да регулират в интерес на обществото ще бъде ясно запазено и дефинирано в търговските и инвестиционни споразумения, по които ЕС е страна.
Следващи стъпки
Предстои предложения текст да бъде обсъден със Съвета на ЕС, Европейският парламент и всички заинтересовани обществени групи и граждани. В допълнение, Европейската комисия възнамерява да започне инициатива за създаването на постоянен международен трибунал за инвестиции.
В тази връзка Министерството на икономиката приканва всички заинтересовани граждани и организации да изразят своето мнение до 13 октомври 2015 г. по направеното предложение на адрес: wto.bulgaria@mi.government.bg