
Министърът на икономиката в качеството си на компетентен орган за признаване на органите за алтернативно решаване на спорове /АРС/е одобрил Списък на органите, признати за органи за алтернативно решаване на спорове между потребители и търговци на територията на Република България.
Списък на всички органи за алтернативно решаване на спорове, нотифицирани от държавите-членки е достъпен на Електронната платформа за онлайн решаване на спорове на Европейската комисия на следния линк:https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.adr.show.
Електронната платформа за ОРС е изградена и се администрира от Европейската комисия. Платформата, представлява единен портал за достъп на потребители и търговци, които искат да решат спор по извънсъдебен път, възникнал от сключени договори за онлайн продажба на стоки или услуги. Тя може да се използва за извънсъдебно разрешаване на спорове, възникнали между потребители и търговци, пребиваващи и установени в Европейския съюз.
Електронната платформа, изпълнява следните функции:
Много потребители не са запознати с наличието на органи за извънсъдебно решаване на спорове, както в България, така и в останалите държави-членки на Европейския съюз. Понякога, дори да и разполагат с такава информация, потребителите не могат сами да преценят кой е компетентният орган, който следва да разгледа техния спор с даден търговец. Създадената от Европейската комисия платформа има за цел преодоляване на тази трудност. Достатъчно е потребителят да подаде жалба чрез платформата, която автоматично идентифицира компетентния орган за АРС, който може да разгледа конкретния спор. Ето защо, компетентните органи на държавите-членки на Европейския съюз публикуват на платформата, информация за наличието на органи за АРС в съответната страна, обхвата на действието им, предмета на споровете, които разглеждат, процедурните им правила и др.
За да подадат жалба, потребителите трябва да попълнят електронен формуляр, достъпен на платформата за ОРС като информацията, която предоставят е достатъчна да определи компетентния орган за АРС и включва:
Достъпът до платформата може да бъде осъществен и чрез интернет страниците на Комисия за защита на потребителите и Европейския потребителски център – България.
Европейският потребителски център е контактна точка за България в мрежата на звената за контакт за онлайн решаване на спорове и съдейства на потребителите да получат достъп до съответния компетентен орган за алтернативно решаване на спорове в друга държава-членка на Съюза, при възникване на трансграничен спор, свързан със задължения, произтичащи от договори за продажба или за предоставяне на услуги.
Търговците, предлагащи договори за онлайн продажби или услуги, следва да предоставят на своите страници в интернет, електронна връзка към платформата за онлайн решаване на потребителски спорове.