Устен отговор на въпрос от народния представител г-н Георги Гьоков
 

Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми господин Гьоков, наистина темата с летище Стара Загора е стара, но и изключително актуална към момента, така че аз благодаря за въпроса и затова че тази дискусия отново се отваря. Дискусията и търсенето на консенсус и на общо решение е важно. То е важно както по отношение на Министерството на икономиката, така и по отношение на това решението да бъде взето заедно с Вас – народните представители, разбира се, с местната власт и с обществото.
Каквато и да е идеята на Министерството на икономиката за бъдещото развитие на летището, тя не може да бъде взета без обществото и местните власти, защото най-малкото всички устройствени процедури трябва да бъдат направени в общината.
По отношение на целостта на летището. Тук искам да подчертая и припомня, че през последните години Министерството на икономиката направи точно това – чрез няколко преструктурирания успяхме да обединим всички активи, които са на тази територия, и Вие сте прав – над 2100 дка. Реално в България са много малко такива ценни активи, толкова окрупнени, които да имат потенциал за развитие – това е един от тях. А чрез тези преструктурирания ние успяхме – един имот от Министерството на отбраната, на втори етап – втори имот от Министерството на отбраната, и на трети етап, който всъщност беше първият, да окрупним пистата заедно със съответните активи, които се водеха като съоръжения в търговско дружество към Министерството на транспорта. Така че тази цялост в момента е реализирана и я има.
По отношение на бъдещето за развитие на този актив като летище мога да подчертая, че точно преди Ковид кризата ние, като Министерство на икономиката, направихме много подробен анализ с много подробна презентация, която предоставихме на министъра на транспорта. И пред една от международните компании в тази сфера активът беше представен, но такъв интерес не се реализира впоследствие. Това е правено много пъти по-рано.
По отношение на изготвената експертна оценка за бъдещето на летището – тази преценка е базирана на доста фактори. Но съвсем накратко – трябва да бъдат взети предвид близостта на действащите летища Пловдив и Бургас, които ограничават потенциала за развитие на подобен обект. Този потенциал се ограничава и от това, че първите анализи сочеха, че за да имаме едно истински развито летище, трябва да има още една писта в посока към частните имоти, които са много раздробени.
Летищните съоръжения – писта за излитане и пътеки за рулиране, перон, съоръжения, към момента са в много лошо експлоатационно състояние. Връщайки се малко по-назад във времето, след промените, които настъпиха през 90-те, полетите окончателно са прекратени и през 2007 г. бившето летище Стара Загора окончателно е закрито, като са му отнети всички документи за това.
Разработените до този момент идейни проекти за развитието на летището и на база всички водени разговори не ни дават увереност за наличието на голям потенциал за развитие на този актив като летище. Именно заради това Министерството на икономиката търси този компромисен вариант, за който Вие казахте – при запазване, евентуално, на пистата да се изгради една обширна икономическа зона, която, разбира се, впоследствие да допринесе и по отношение решаването на проблемите в Маришкия басейн.

Благодаря Ви.

 

отпечатай тази страница
 
 


Публикувай коментар

In nisl nibh, tempus eget adipiscing at, venenatis vel ligula! Aenean mattis elit ut est congue sagittis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

 
Пишете ни
Министерство на икономиката
ул. "Славянска" № 8
ЕИК 176789453
тел. централа: +359 2 940 7001

факс: +359 2 9872190; 02 9819970
 
Оперативна програма Заявяване на услуги по електронен път
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mi.government.bg
Последвайте ни: Фейсбук Профил на Министерство на икономиката Туитър Профил на Министерство на икономиката