Loading...

Публични предприятия

Директор Цветан Цирков
c.cirkov@mi.government.bg
02 940 7460
София, ул. "Славянска" №8
9:00 - 17:30

Дирекция “Публични предприятия” има следните функции:

  • Подпомага министъра при упражняване правата на държавата като едноличен собственик на капитала, както и правата на държавата като съдружник/акционер в публичните предприятия, делегирани му от Министерския съвет, и при вземането на решения по въпроси, предоставени в негова компетентност, като изготвя проекти на актове, с които министърът се произнася; подпомага министъра при упражняване на делегираните му от закона правомощия по отношение на държавните предприятия, създадени със специален закон на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон;
  • Дава становища по годишните финансови отчети на публичните предприятия – индивидуални и консолидирани;
  • Дава становища по бизнес програмите, както и по отчетите за степента на изпълнение на показателите, заложени в тях; оценява изпълнението на одобрените бизнес програми на публичните предприятия съгласно методика, приета от Министерския съвет;
  • Подпомага дейността на министъра при даване на разрешение/одобрение в качеството му на орган, упражняващ правата на държавата в капитала на публичните предприятия, по въпроси, предоставени в негова компетентност: за разпоредителни сделки с дълготрайни активи, за учредяване на вещни права върху недвижими имоти, за отдаване под наем на недвижими имоти, за получаване на заеми или кредити, за предоставяне на заеми, за предоставяне на гаранции (с изключение на гаранции, давани по реда на ЗОП), за поемане на задължения за поръчителство, за поемане на задължения като съдлъжник и предоставяне на целево финансиране, за даване на обезпечения на трети лица, за сключване на съдебна или извънсъдебна спогодба, с която се признават задължения или се опрощава дълг, за учредяване на ипотека и залог на дълготрайни активи на дружеството, за придобиване или разпореждане с дялове или акции и др.;
  • Разглежда постъпили предложения за избор на регистриран/регистрирани одитор/одитори за извършване на независим финансов одит на годишните финансови отчети на публичните предприятия – търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала;
  • Подготвя необходимите документи във връзка с процедурите по преструктуриране (преобразувания, увеличаване/намаляване на капитала и др.) на публичните предприятия – търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала, и държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от ТЗ;
  • Координира предоставянето на необходимата информация от публичните предприятия (тримесечни и годишни финансови отчети, анализи и доклади за дейността и др.), включително представянето на отчет за изпълнението на бизнес програмите; годишни самооценки за дейността и ефективността по чл. 21, ал. 5 от Закона за публичните предприятия (ЗПП) от органите за управление и контрол, както и писмен отчет за работата им;
  • Събира, обобщава, публикува и предоставя на Агенцията за публични предприятия и контрол (АППК) и на Министерството на финансите информация относно прилагането на правилата за концентрация на паричните средства;
  • Събира, обобщава и предоставя на Министерството на финансите информация за очакваните приходи в бюджета от наеми, както и информация за прогнозните резултати за публичните предприятия от сектор “Държавно управление” за съответния тригодишен програмен период;
  • Изготвя становища и дава предложения за начина на гласуване по въпроси, включени в дневния ред на общите събрания на публичните предприятия – търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие, в които министърът упражнява правата на държавата като съдружник/акционер;
  • Подготвя и организира представянето на необходимите документи във връзка с провеждането от АППК на конкурсните процедури за избор на членове на органите за управление и контрол на публичните предприятия, категоризирани като “големи” – изисквания към кандидатите, критериите за подбор, критериите и методиката за оценка на кандидатите и др.;
  • Организира и участва в провеждането на конкурсни процедури за избор на членове на органи на управление и контрол в публичните предприятия, в които министърът е орган, упражняващ правата на държавата в капитала, при условията на ЗПП и ППЗПП;
  • Подготвя проекти на договори за възлагане на управлението и надзора с членовете на органите за управление и контрол в публичните предприятия, както и проекти на договори за възлагане на ликвидацията, и води регистър на договорите;
  • Осъществява контрол върху определянето на възнагражденията на органите за управление и контрол в публичните предприятия и мониторинг върху средствата за работна заплата; изготвя периодични анализи по отделни публични предприятия на формираните средства за работна заплата и критерии, съобразно които се оценяват достигнатите нива на работни заплати;
  • Сътрудничи на АППК при разработването на Политиката за участието на държавата в публичните предприятия или нейната актуализация в рамките на своята компетентност, както и при изготвянето на годишен обобщен аналитичен доклад за публичните предприятия;
  • Организира и подпомага дейността на министъра по прекратяване чрез ликвидация на публичните предприятия и подготвя необходимите документи във връзка с процедурата по ликвидация;
  • Организира в изпълнение на изискванията на чл. 717а, ал. 2 от ТЗ оповестяването на обявленията на синдиците за продажба на имущество от масата на несъстоятелността в специалния бюлетин към Министерството, както и обявленията за продажба на заложено имущество – в специалния бюлетин на Министерството (чл. 37, ал. 5 от Закона за особените залози);
  • Координира разпределението на утвърдените с държавния бюджет за съответната година средства за изпълнение на дейностите по Постановление № 74 на Министерския съвет от 1998 г. за ликвидиране на последствията от добива и преработката на уранова суровина, по Постановление № 140 на Министерския съвет от 1992 г. за преструктуриране на рудодобива и поетапно закриване на неефективни производствени мощности и по Постановление № 195 на Министерския съвет от 2000 г. за техническа ликвидация, консервация и преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива;
  • Организира и координира дейността на междуведомствените експертни съвети и на Консултативния съвет за приемане и контрол по изпълнението на задания, проекти и програми за техническа ликвидация и/или консервация на неефективни обекти и производствени мощности във въгледобива, уранодобива и рудодобива, рекултивация на засегнатите земи, мониторинг и др.;
  • Участва в осъществяването на контрола по целевото изразходване на средствата от държавния бюджет, свързани с техническата ликвидация, рекултивация, мониторинг и ликвидиране на последствията от миннодобивната дейност на обекти и производствени мощности във въгледобива, уранодобива и рудодобива;
  • Организира и координира дейността на Министерството в областта на правителствената политика за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
  • Осъществява участието на Министерството в областта на формирането и провеждането на държавната политика относно доходите, трудовата заетост, образованието и професионалната квалификация в реалния сектор в съответствие с политиките на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието и науката в отделните области;
  • Организира и координира дейността по тристранното партньорство с работодателските и синдикалните организации;
  • Осъществява дейността по възстановяване на правата на собственост и обезщетяване на бившите собственици по реда на Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти и по реда на § 18 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за приватизация и следприватизационен контрол във връзка с чл. 18 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия;
  • Води Регистъра по чл. 6, ал. 9 от Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти и регистри на преписките по заявления за обезщетяване; поддържа информационния масив на Министерството за определените като обезщетение и прехвърлени акции/дялове; архивира административни преписки по постъпили заявления за обезщетение; предоставя информация и консултации на заинтересовани лица относно процеса по обезщетяване; прави проверки и подготвя проекти на документи във връзка с удостоверяване на наличието или липсата на реституционни претенции;
  • Съхранява договорите и документите по приватизационни сделки за търговски дружества от сектор “Промишленост и търговия”, сключени по реда на отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавните и общинските предприятия с министъра в качеството му на приватизиращ орган, и изготвя дигитални копия от тях; предоставя информация и преписи от документи в отговор на заявления и сигнали от заинтересовани лица;
  • Участва в изготвянето на проекти на актове на Министерския съвет – решения, разпореждания и постановления, свързани с функциите на дирекцията;
  • Организира и координира дейността на Националния икономически съвет;
  • Участва в дейностите по присъединяване на Република България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в частност – при провеждането на техническия преглед от Комитета по корпоративно управление към ОИСР;
  • Участва в разработването на прогнозите и на проектобюджета на Министерството, както и в изпълнението на програмите от програмния бюджет на Министерството с оглед на функционалната си компетентност.

Споделете