Регламент (ЕС) 2019/1020 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 година относно надзора на пазара и съответствието на продуктите и за изменение на Директива 2004/42/ЕО и регламенти (ЕО) № 765/2008 и (ЕС) № 305/2011 се прилага от 16 юли 2021 г. Регламент (ЕС) 2019/1020 заменя рамката за надзор на пазара и контрол на въвежданите на пазара на Съюза продукти, установена с Регламент (ЕО) № 765/2008.
В изпълнение на чл. 13 от Регламент (ЕС) 2019/1020 всяка държава членка следва да изготви и приеме национална стратегия за надзор на пазара най-малко веднъж на всеки 4 години, като първата такава стратегия трябва да се изготви до 16 юли 2022 г. Предвидената в регламента цялостна стратегия заменя задължението на държавите членки за изготвяне на ежегодни национални програми за надзор на пазара и следва да насърчава прилагането на последователен, всеобхватен и интегриран подход към надзора на пазара и спазването на прилагането на законодателството на Съюза за хармонизация на територията на съответната държава членка.
Националната стратегия за надзор на пазара обхваща информация за всички продуктови сектори, попадащи в приложното поле на Регламент (ЕС) 2019/1020 – актовете от Приложение I на регламента, и информация относно контрола на продуктите, въвеждани на пазара на ЕС.
При изготвянето на националните си стратегии за надзор на пазара държавите членки могат да използват образец за изготвянето на националната стратегия. Образецът е изготвен и приет от Мрежата на Съюза за съответствието на продуктите (EUPCN), създадена по чл. 29 от Регламент (ЕС) 2019/1020 с цел улесняване на държавите членки и прилагане на унифициран подход при изготвянето на стратегиите. Образецът не е задължителен за държавите членки, но e препоръчителен за използване с оглед на последващите оценки на изпълнението на стратегията от партньорски групи в рамките на EUPCN.
Съгласно чл. 13, пар. 3 стратегията се съобщава от всяка държава членка чрез единната й служба за връзка на другите държави членки и на Европейската комисия чрез Информационната и комуникационна система за надзор на пазара (ICSMS). Част от информацията, под формата на резюме на стратегията, е публично достъпна.
В процеса на прилагане на Регламент (ЕС) 2019/1020 е изготвена първата Национална стратегия за надзор на пазара на България, която обхваща дейности в периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2025 г.
Резюме на Националната стратегия за надзор на пазара на България за периода 2022 г. – 2025 г.
Единна служба за връзка (SLO)
В изпълнение на чл. 10, пар. 2 от Регламент (ЕС) 2019/1020 във всяка държава членка е създадена и функционира единна служба за връзка (SLO), която е координационното звено между националните органи за надзор на пазара и органите, отговорни за контрола на продуктите, въвеждани на пазара на Съюза.
В България функциите на единна служба за връзка се изпълняват от Министерство на икономиката и индустрията чрез Дирекция „Европейски въпроси и законодателство на ЕС за стоки и услуги“.