Актуално към 26.03.2021 г.
На тази страница можете да намерите следната информация:
- Какво представлява „Акт 15“ (Акт образец 15)?
- Какви документи съдържа „Акт 15“?
- Какво представлява „Акт 16“ (Акт образец 16)?
- Каква е процедурата за получаване на Акт 16 за строежи от първа до трета категория (Процедура I)?
- Каква е процедурата за получаване на Акт 16 за строежи от четвърта до пета категория(Процедура II)?
С напредване на строителството на всеки инвестиционен процес се налага преминаване на определен разрешителен режим след получаване на Акт 14. Това са т.нар. в практиката „Акт 15“ и „Акт 16“.
Какво представлява „Акт 15“ (Акт образец 15)?
Целта на Акт 15 е да установи състоянието и готовността на строежа за въвеждането му в експлоатация.
След завършване на строежа възложителят, проектантите по всички части, строителят и лицата, упражняващи строителен надзор, съставят акт, с който удостоверяват, че строежът е изпълнен съобразно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна документация [1], нормативните изисквания към строежите и условията на сключения договор.
С този акт се извършва предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя, както и е основание за съставяне на окончателен доклад от лицето, упражняващо строителен надзор.
Акт образец 15 съдържа:
- Описание на договорите за изпълнение на строителството, строителните книжа, екзекутивната документация и съставените актове и протоколи по време на строителството, документацията от строителното досие на обекта (актове, протоколи, дневници, декларации за експлоатационни показатели/декларации за характеристиките на строителния продукт на вложените строителни продукти и други документи, изискващи се по съответен нормативен акт), както и на тези за проведени изпитвания, измервания, доказващи правилността на изпълнението;
- данните от огледа на място и околното пространство (възстановено ли е във вида при откриване на строителната площадка), включително описание на строежа и на неизвършени, незавършени или недобре извършени работи, които до подаване на искането за издаване на разрешение за ползване/удостоверение за въвеждане в експлоатация следва да бъдат отстранени, за което се съставя констативен протокол;
- доказателства, че строежът е изпълнен съобразно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна документация, изискванията по ЗУТ и условията на сключения между възложителя и строителя договор, въз основа на които съставителите установяват годността за приемане на строежа, частта или етапа от него.
Важно е да знаете | |
Акт образец 15 е основание за съставяне на протокол образец 16 (Акт 16) за установяване на годността за ползване на строежа. |
Какво представлява „Акт 16“ (Акт образец 16)?
В практиката Акт 16 се ползва като общ термин вместо Разрешение за ползване или Удостоверение за въвеждане в експлоатация, но между двете има разлика и трябва да се разграничават в зависимост от това за каква категория строежи се отнасят.
Важно е да знаете | |
За строежи от 1-ва до 3-та категория (автомагистрали и пътища, хидротехнически съоръжения, производствени предприятия, хидротехнически съоръжения др.) Акт 16 се издава от Държавна приемателна комисия и касае установяване на годността за ползване на строежа (част, етап от него). Въз основа на Акт 16 Дирекция за национален строителен контрол издава Разрешение за ползване. В случай че проектът Ви се отнася за строежи от 4-та до 5-та категория (жилищни и смесени сгради с ниско и средно застрояване, вилни сгради и др.), не се съставя Акт 16, а се издава Удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, който е издал разрешението за строеж. Строежите се категоризират в зависимост от характеристиките, значимостта, сложността и рисковете при експлоатацията им. Категориите строежи са уредени в чл. 137 от ЗУТ. |
Процедурите по издаване на Разрешение за ползване или Удостоверение за въвеждане в експлоатация се различават една от друга. Съществува разлика между придобиване на Разрешение за ползване и Удостоверение за въвеждане в експлоатация.
Подаване на искане за назначаване на Държавна приемателна комисия (ДПК) за издаване на разрешение за ползване |
Искането се прави от възложителя или от упълномощено от него лице до Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), като искането трябва да бъде в писмена форма.
Началникът на ДНСК или упълномощено от него лице назначава или отказва назначаване на ДПК в срок от 14 работни дни от постъпване на искането.
За назначаване на комисията възложителят представя следните документи:
- писмено искане от възложителя или упълномощено от него лице;
- окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор, към който се прилагат:
- разрешение за строеж (акт за узаконяване);
- протокол за определяне на строителна линия и ниво, с резултатите от проверките на достигнатите контролирани нива;
- констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (акт образец 15);
- информация за идентификатор на обекта на кадастъра, подлежащ на въвеждане в експлоатация;
- заверена заповедна книга;
- документ за собственост или документ за учредено право на строеж в чужд имот или документ за право да се строи в чужд имот по силата на специален закон, ако е приложимо;
- договор с експлоатационните дружества (например за вода, електричество и др.) за присъединяване към мрежите нa техническата инфраструктура.
Целта на назначената комисия е да установи изпълнението на строежа и неговата функционална пригодност съобразно издаденото разрешение за строеж, одобрените проекти или заверената екзекутивна документация и действащата нормативна уредба по изпълнението и приемането на строителството и в съответствие с изискванията на ЗУТ.
Преценка от страна на ДПК и съставяне на протокол образец 16 |
Въз основа на огледа на строежа, представените документи, разискванията на нейните заседания и становища на членовете й, Държавната приемателна комисия (ДПК) съставя протокол обр. 16 с предложение за издаване на разрешение за ползване на строежа или с предложение за отказ за издаване на разрешение за ползване.
Допълнителна информация за процедурата по издаване на разрешение за ползване и относно дейността и структурата на ДПК можете да намерите на страницата на ДНСК.
Началникът на ДНСК или упълномощено от него лице в срок до 5 работни дни от представянето на протокол обр. 16 на ДПК:
- издава разрешение за ползване;
- отказва издаване на разрешение за ползване на строежа с мотивиран писмен отказ.
При издадена заповед за отказ от издаване на разрешение за ползване/удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, възложителят може да отстрани причините за отказа и прави писмено искане за назначаване на ДПК.
Процедура II – Удостоверение за въвеждане в експлоатация (4-5 категория)
Подаване на искане за регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация |
Искането е по образец и се прави от възложителя или от упълномощено от него лице до органа, издал разрешението за строеж – (напр. главния архитект на дадена община).
Чл. 148, ал. 3 от ЗУТ описва хипотезите, в които главният архитект на община не е компетентният орган.
За регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж четвърта или пета категория се представят следните документи:
- писмено искане от възложителя или от упълномощено от него лице;
- документ за собственост или документ за учредено право на строеж в чужд имот или документ за право да се строи в чужд имот по силата на специален закон;
- окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор;
- разрешение за строеж (акт за узаконяване) – прилага се служебно от органа, издал акта (Разрешение за строеж);
- протокол за определяне на строителна линия и ниво с резултатите от проверки на достигнатите контролирани нива – прилага се служебно;
- акт образец № 14 за приемане на конструкцията, когато се изисква;
- констативен акт по чл. 176, ал. 1 ЗУТ за установяване годността за приемане на строежа, образец № 15 от Наредба № 3 от 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството;
- информация за идентификатор на обекта на кадастъра, подлежащ на въвеждане в експлоатация;
- договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, когато такива са необходими;
- технически паспорт, а когато строежът е новоизградена сграда – и сертификат за енергийни характеристики на нова сграда, издаден по реда на наредбата по чл. 48 от Закона за енергийната ефективност;
- актове по специални закони, които са необходимо условие за издаване на разрешение за строеж и/или за въвеждане в експлоатация.
- документ за платена такса, освен ако плащането е извършено по електронен път.
Примерно заявление към Столична община може да видите на страницата на АГК.
Преценка от страна на компетентния орган и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация или съответно отказ |
Органът, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок от постъпване на искането извършва проверка на комплектоваността на документите и:
- издава удостоверение за въвеждане в експлоатация или;
- отказва издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация с мотивиран писмен отказ.
По преценка на органа, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок може да се извърши проверка на място, за което се съставя констативен протокол, неразделна част от досието на строежа.
Издаването на удостоверение за въвеждане в експлоатация може да бъде отказано, когато се установи наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 ЗУТ, както и когато не е упражняван строителен надзор или е упражняван от нелицензирано или нерегистрирано за това лице за строежите от четвърта категория и не е упражнявано техническо ръководство за строежите от пета категория.
При постановен отказ от издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация възложителят отстранява причините за отказа и прави писмено искане за регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация.
Гореописаните разрешения за ползване/удостоверения за въвеждане в експлоатация са завършващите актове за строителството, удостоверяващи, че действително обектът, за който се отнасят, е годен да бъде въведен в експлоатация.
Такса | Размерът на таксата за издаване на „Акт 16“ се определя индивидуално според категорията строеж и вида на обекта. Подробна информация може да бъде намерена в ТАРИФА № 14 за таксите, които се събират в системата на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и от областните управители. |
Повече информация | |
Повече информация за процедурата може да откриете на сайтовете на Дирекция за национален и строителен контрол и на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Информация относно издаването на Удостоверение за въвеждане в експлоатация в Столична Община, може да намерите в пътеводителя на Общината. |
[1] Екзекутивната документация съдържа пълен комплект чертежи за действително извършените строителни и монтажни работи