Премиерът Бойко Борисов официално обяви, че правителството се стреми да привлече германски инвеститор, който да изгради завод за производството на автомобили у нас. Как на практика може да стане това?
Безспорно, автомобилното производство е един от приоритетните сектори за привличане на чуждестранни инвестиции в страната, с голям потенциал за развитие на експорта, заетостта и регионалното развитие. В сектора са заети повече от 100 предприятия – международни и местни компании, производители на части и компоненти за автомобили (Tier 1 и Tier 2 доставчици). Сред тях са „СЕ Борднетце България“, „Иксетик Пловдив“, Интегрейтед микро електроник България, „Сенсата технолъджис България“, „Монтюпе“, „Язаки България“, „ВИТТЕ Аутомотив България“, „Монбат“ АД, „Граммер“, „Мелексис България“, „Вистеон Електроникс България“, „АЛС България“, „Фесто“, „Уилям Хюз България“, „Теклас България“ и много други. Привличането на германски инвеститор може да стане благодарение на многото предимства, които има България, не само стратегически, но икономически.
Категорично, страната ни е благоприятна среда за привличане на инвестиции и развиване на бизнес в автомобилната индустрия. Инвеститорите оценяват високо макроикономическата и финансова стабилност, географската близост до основните пазари на Западна Европа и автомобилните клъстери на ЦИЕ. Важно конкурентно предимство са най-ниските данъчни ставки в Европейския съюз, продължаващото подобряване на административната среда и не на последно място най-ниските оперативни разходи в ЕС и наличието на подготвени специалисти.
2. Има ли вече проявен интерес от потенциални инвеститори или доставчици от автомобилната индустрия?
Всъщност, към индустриалните зони у нас се наблюдава засилен интерес от страна на компании от автомобилната промишленост. След като в Икономическа зона София – Божурище се установи голям инвеститор от тази сфера – немската компания „Бер-Хелла Термоконтрол” (BHTC), която произвежда контролни табла за автомобилни климатични системи, към тази зона започнаха да проявяват интерес и някои поддоставчици на BHTC, а и не само. В „Национална компания индустриални зони” ЕАД и нейното дъщерно дружество Свободна зона – Видин регулярно постъпват запитвания от високотехнологични компании и доставчици от автомобилния сектор, с които се водят текущи преговори в различна фаза.
През последните години се наблюдава и тенденция към разширяване на съществуващите производства на територията на страната и разкриване на допълнителни производствени единици, като примери за това са инвестициите на „ВИТТЕ Аутомотив България“ , „Монтюпе“, „АЛС България“ и др.
Към момента в България има един действащ завод за производство на автомобили с марката Great Wall в близост до гр. Ловеч. Инвестицията е реализирана от „Литекс Моторс“ АД в партньорство с китайската компания Great Wall Motor Company Limited. Това е първият завод за сглобяване на китайски автомобили, както в България така и в Европа. Инвестицията е на стойност 113.4 млн. лева и предвижда разкриването на 1220 нови работни места. Към момента е завършен първият етап от проекта на стойност 43 млн.лв. и разкриващ 250 нови работни места.
3. Известно е, че за привличането на такъв стратегически проект конкуренцията между държавите е огромна. Какви са предимствата, които може да предложи България?
При проучването на условията за ПЧИ, потенциалните инвеститори съпоставят бизнес климата в голям брой държави, предимно от Централна и Югоизточна Европа. В това отношение има сериозна конкуренция и се съревноваваме по много показатели като инвестиционни стимули, законодателство и данъчна система, липса на административна тежест за бизнеса, облекчени регулаторни и разрешителни режими.
Това, което може да предложи България, е, както вече споменах, благоприятен данъчен режим с едни от най-ниските данъци в Европа, както и ниски оперативни разходи и разходи за труд при наличие на квалифицирана работна ръка. Също така, друго предимство на страната е и стабилната валута и липсата на валутен риск, както и членството в Европейския Съюз, което осигурява безмитен достъп до единния пазар на ЕС.
Във връзка с насърчаването на чуждестранните инвестиции, България предлага редица стимули, които се прилагат от Българска агенция за инвестиции (БАИ). Законът за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) е с фокус върху икономически дейности от секторите преработваща промишленост, високотехнологични и интензивно базирани на знания услуги и производства, научноизследователска и развойна дейност, логистика и други дейности с висока добавена стойност и потенциал за развитие, които са от значение за българската икономика.
Инвестиционните проекти, получили сертификат за клас инвестиция, могат да ползват пакет от насърчителни мерки, сред които: съкратени срокове за административно обслужване; индивидуално административно обслужване; придобиване на право на собственост върху имоти без търг или конкурс; финансово подпомагане за изграждане на елементи на техническата инфраструктура; финансово подпомагане за обучение за придобиване на професионална квалификация; финансово подпомагане за частично възстановяване на направените от инвеститора, задължителни осигурителни вноски в качеството му на работодател. Приоритетните инвестиционни проекти се ползват и от допълнителни стимули, като институционална подкрепа чрез създаване на междуведомствена работна група за административно подпомагане; публично-частно партньорство с областите и общините, с организации от академичната общност и др.; възможност за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за инвестиции в преработващата промишленост и в образование и научни изследвания.
4. Обявихте, че искате да привлечете подобна инвестиция в Северозападна България и по-специално в района на гр. Видин, където вече функционира Дунав Мост 2, какви мерки бихте предприели за привличането на квалифицирана работна ръка в региона?
Да, така е. Привличането на утвърден международен производител на автомобили на територията на страната ще бъде от ключово значение за разрастването на сектора. Северозападна България и по специално в района на гр. Видин са подходящи за позиционирането на такава инвестиция, поради стратегическото разположение на града в близост до Дунав мост 2, както и с оглед на наличните свободни терени, производствени, складови и офис сгради и изградена техническа инфраструктура на територията на свободна зона Видин, собственост на държавната „Национална компания индустриални зони“, които могат да бъдат предложени на потенциални инвеститори.
Както вече споменах, в „Национална компания индустриални зони” и нейното дъщерно дружество Свободна зона – Видин регулярно постъпват запитвания от високотехнологични компании и доставчици от автомобилния сектор, с които се водят текущи преговори. Досега е имало интерес от страна на немски и американски инвеститори от автомобилната промишленост, които към момента не можем да оповестим и коментираме.
Реализирането на подобна мащабна инвестиция в Северозападна България ще допринесе за възстановяването на икономическото развитие на най-слабо развития район в Европа и ще бъде предпоставка за развитието на множество съпътстващи автомобилопроизводството дейности за установяването на местни и чужди поддоставчици. Не на последно място такава инвестиция би поставила България на картата на страните производители на автомобили, което би засилило интереса и на други компании от бранша за бъдещите им намерения за разширяване на дейността.
По отношение на подобряване на квалификациите на работната сила и привличането на квалифицирана работна ръка в Северозападния регион са по-скоро от компетенцията на Министерството на образованието и науката. Тук обаче може да се спомене и идеята за въвеждане на дуално обучение, като техническата насоченост би била полезна за подготовката на кадри за такива сектори, какъвто е автомобилостроенето. Работим в тази посока, заедно с МОН, като сме се насочили към въвеждане на добре работещи модели на такова образование, каквито са германския и австрийския опит.
6. Производството и пазарът на автомобили винаги се е смятал за един от основните индикатори за това как се развива определена икономика. В този смисъл какво е положението у нас
Автомобилното производство в страната се характеризира с установени традиции и опит, като секторът отчита непрекъснат растеж в периода между 2000 г. и 2008 г., спад в периода на глобалната икономическа и финансова криза, последван от възстановяване към настоящия момент. Развита е подходяща инфраструктура за нуждите на производствената индустрия и е изградена мрежа от технически университети и колежи, които работят съвместно с компаниите в сектора, за да създават квалифицирана работна ръка.
Според Доклада на IBM Plant Location International за глобалните тенденции в избора на локации за преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) – 2013 г., на фона на намаляващите инвестиции в цяла Европа, България се отличава с отчетения растеж на ПЧИ и конкретно нарастването на ПЧИ в сектор „транспортно оборудване”. В тази връзка, страната ни се разглежда като конкурентна инвестиционна дестинация наред с традиционните страни-производители на автомобили.
7. Каква е стратегията на българското правителството за развитието на автомобилната индустрия у нас?
Българското правителство работи усилено в създаването на благоприятен бизнес климат и подобряване на икономическото състояние в страната ни. По отношение на автомобилното производство, инвеститорите могат да се възползват, не само от добрите условия за бизнес, но и от възможностите, предоставяни по оперативните програми, финансирани от структурните фондове на ЕС и в частност по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
8. Как виждате този сектор след десет години?
Автомобилният сектор в България смятам, че и в бъдеще ще е обект на засилен интерес от страна на потенциални инвеститори и доставчици на компоненти за автомобили. От съществено значение за развитието на сектора и запазването на конкурентоспособността му спрямо съседните страни в региона на Югоизточна Европа, както и в международен план, е привличането на стратегически инвеститор, който да изгради автомобилно производство в страната. В тази връзка, виждам все повече перспективи за автомобилната индустрия у нас и съм напълно убеден в успеха на този сектор.
11. Какви стимули и преференции би предложило българското правителство с цел привличане на подобна инвестиция.
За реализацията на инвестиционни проекти в автомобилния сектор в България се предлагат административни и финансови стимули по реда на специализираното законодателство за насърчаване на инвестициите. Автомобилното производство спада към високотехнологичните дейности от индустриалния сектор, които се насърчават с приоритет по реда на Закона за насърчаване на инвестициите. До момента сертифицираните проекти в тази област са девет, предвижданите от тях инвестиции са на обща стойност 630.6 млн. лв., а новите работни места са над 6600. Голяма част от проектите към момента са успешно осъществени. Нови потенциални инвеститори в сектора разглеждат България като възможна локация.