Водеща: Вие слушате “На шестия ден” – седмичния обзор на Радио K2 днес в събота, 29 ноември 2014 г. Аз съм Илиана Беновска. Голямата тема, която разискваме от известно време в ефира на седмичните ни обзорни предавания е кой и на какво основание иска и може да управлява България. С нея се обръщам и към следващия събеседник в ефира на Радио K2, това е министърът на икономиката г-н Божидар Лукарски. Добър ден, г-н Лукарски!
Божидар Лукарски: Добър ден, г-жа Беновска, добър ден и на слушателите на K2.
Водеща: Благодаря Ви за това участие и веднага към темата. Все още не сте успял да заличите, извинявайте, че Ви го казвам, съмнението в политическите, журналистическите и обществените среди, че имате достатъчно добра експертиза да бъдете министър на икономиката. Вече ориентирахте ли се конкретно в ресора и как ще продължите своята работа?
Божидар Лукарски: По отношение на критиците времето ще покаже, нека да покажем политическа воля за реформи и с извършването на тези реформи, че критиците не са прави. Необходимо е да мине, естествено, малко време. Аз мисля, че откакто съм заел поста се справям със своите задължения, има ръст на инвестициите, има събуждане икономическо в различни сектори и мисля, че с течение на времето всичко ще си дойде на място. Важното е, пак казвам, да има политическа воля за реформи, аз не съм съгласен, но имам такава воля и мисля, че ще се проведат тези реформи в областта на икономиката.
Водеща: Желая Ви искрено успех и поддръжка Ви обещавам ако всичко това е насочено в посоката на растеж и стабилизация на икономиката, в което не се и съмнявам, нали?
Божидар Лукарски: Разбира се.
Водеща: Кога обаче, министър Лукарски, Вие ще дадете на вниманието на обществеността своите програмни приоритети като министър на икономиката?
Божидар Лукарски: Аз вече няколко пъти казах кои са програмните приоритети, които са изпратени и са част и от програмните приоритети на правителството. Те са свързани с развитието на малкия и среден бизнес, създаването на конкурентоспособна среда, намаляването на административната тежест особено върху фирмите от малкия и среден бизнес, за да може те да се развиват по-конкурентоспособни и наистина да бъдат основата на нашата икономика, така както са основа на икономиката фирмите от малкия и среден бизнес във водещите европейски икономики, да може да се осигурят повече пазари и достъп до експорт за фирмите от малкия и среден бизнес и разбира се във връзка с намаляването на административната тежест – намаляване на лицензионните режими за сметка на уведомителните такива. Ще се възползваме и от европейските програми, за да подпомогнем конкуренцията и конкурентоспособността и разбира се развитието на иновативните технологии, които в европейски мащаб са особено важни – трябва да станат такива за България, за да бъдем наистина конкурентни както на външните, така и на вътрешните пазари. Но по-конкретно ще имаме пресконференция за програмата на Министерството на икономиката следващата седмица.
Водеща: Следващата седмица. Добре.
Божидар Лукарски: Следващата или по-следващата.
Водеща: Вие ще бъдете сега в делегацията на министър-председателя, който заминава в понеделник?
Божидар Лукарски: Не, не, аз ще бъда по линия на ОП “Конкурентоспособност” и “Иновационни космически технологии”. Това са въпросите, които ще се обсъждат в четвъртък и в петък в Брюксел.
Водеща: И тъй като това са приоритети на Европа, както Вие подчертахте, министър Лукарски – иновациите и конкурентоспособността, и малкия и средния бизнес – по програма “Конкурентоспособност” какви улеснения Вие ще се опитате специално за България да извоювате и в частност ще Ви попитам за това, което е огромен проблем пред малкия, новостартиращия бизнес в България, че винаги се иска някакъв оборот, някаква история и много малко са възможностите един новостартиращ бизнес да получи финансиране?
Божидар Лукарски: Факт е, а другия факт всъщност, към който трябва да обърнем внимание е,че голяма част от малките и средни предприятия стартират с помощта на европейски програми, а след средно около три години фалират, което всъщност превръща голяма част от българските семейства, които се занимават с този вид бизнес в потенциални клиенти на социалната система, което естествено натоварва и бюджета и не е добре за една икономика. Това, което ние ще се опитаме да направим, не съм сигурен, че ще успеем е по-лесния достъп до програми и прякото финансиране като бенефициенти по ОП “Конкурентоспособност”, но не само, в програмата основното, връщам се отново на режимите на лицензионните и разрешителни режими, защото същите трябва да бъдат не само либерализирани и олекотени, но и от гледна точка на времето, за което се издават съответните разрешения то трябва да бъде сведено до един по-кратък времеви ракурс. Това е един от проблемите, наистина както казахте – много трудно, много бавно стартират, бавно се регистрират фирмите, бавно започват всякакви дейности, свързани с разрешения, това е нещо, което ние искаме да направим по-ефективно и действащо в администрацията и наистина малките фирми да могат по-лесно да стигат до финансиране и да могат да развиват своя бизнес. Това всъщност е една правна регламентация, която е изцяло от компетенцията на един юрист и това е нещо, което трябва да създаде бизнес климат в България.
Водеща: Точно това исках да Ви кажа, че Вие сте в една… съмненията на обществото във Вашата експертиза трябва да бъдат заличени и Вашата квалификация като юрист Ви дава друга гледна точка към ресора икономика, заради регулаторната рамка и нормите, които може би трябва да се променят и ще продължа още малко да продължа Вашата мисъл, ако позволите министър Лукарски. Малките и новостартиращите наистина се превръщат в клиенти на социалните служби след 2-3 години, както Вие сполучливо казахте, защото може би трябва да се предвиди някаква законодателна промяна в това освен те да се финансират по европейските програми да могат да взимат при облекчени режими и за съответно по-дълъг срок кредити за инвестиции от търговските банки, а не както засега се случва – вземат се краткосрочни потребителски кредити, до там е позволеното от банките към най-активно новостартиращите. Мислите ли за законодателна инициатива в тази посока и възможна ли е?
Божидар Лукарски: Да, мисля и ще Ви дам един конкретен пример в тази насока. Миналата седмица присъствах на съвет по външна търговия на ЕС, където седях до колегата от Австрия. Между другото министъра на икономиката и вицепремиер едновременно с това, на Австрия, който е министър на икономиката от шест години и по професия също е юрист, също по образование е юрист, а по професия също е адвокат като мен.
Водеща: Вие ще направите лоби, ще направите групичка.
Божидар Лукарски: Да, вече шест години явно се справя доста добре с работата си, следа като е избран и за вицепремиер. Това е извън скоба. Но това ми даде пример – в разговора ми с него например ми даде пример, че в Австрия стартиращите фирми от малкия и среден бизнес първата една година са освободени от данъчна тежест. Ето това е един пример и нещо, което и ние можем да въдворим в България и наистина да улесним развитието на семейният бизнес и стартирането на такива фирми. Това е нещо, върху което си заслужава да се помисли и е една от насоките, в която Министерство на икономиката би способствало със законодателна инициатива.
Водеща: На същия този форум май обаче Ви упрекнаха, че въвеждате неуместно желанието да се установи безвизов режим с САЩ в преговорите по Трансатлантическото търговско споразумение с ЕС?
Божидар Лукарски: Вижте, въпросът за безвизовия режим е във връзка с Трансатлантическото търговско споразумение, а не условие за него.
Водеща: Аз съм за това.
Божидар Лукарски: Поставянето на този въпрос, което е позиция на българското правителство, всъщност, е с единствената цел българските граждани, използвайки възможностите на евентуалното Трансатлантическо споразумение и по-конкретно свободното движение на хора, стоки и услуги, да могат в по-пълна степен да реализират потенциала си и възможностите, които предоставя това споразумение. Затова и нашето искане е свързано с евентуален безвизов режим. Такива искания има и от други страни като Полша, Румъния, Кипър, Хърватска и т.н. Пак казвам те не са условия, а са просто връзка с това споразумение. Разбира се това е предмет на преговори и ние ще продължим да обсъждаме този въпрос с нашите колеги от ЕС, с преговарящия екип, разбира се с нашите задокеански партньори и в тясна връзка ще работим по този въпрос разбира се и с Външно министерство, тъй като в прерогативите и основно в правомощията на външния министър Даниел Митов е този въпрос.
Водеща: Благодаря Ви за това изясняване, важно е. Да отидем към някои неща, които са във Вашия патримониум – привличането на чужди инвеститори, знаете че България обаче се превръща напоследък в евтин пазар на некачествена стока и нископлатена, все още високо образована работна ръка. Как ще се погрижите, така че публичните инвестиции да вземат връх и да гарантират ръст в икономиката и БВП?
Божидар Лукарски: По отношение публичните инвестиции изключително важен ще бъде новия план на ЕК, т.нар. план “Юнкер”, който предвижда доста сериозни публични инвестиции, в това число и около 6 млрд. инвестиции в малкия и среден бизнес, което касае нашата програма.
Водеща: Нека само за нас със слушателя да напомним, че по плана на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер се предвижда да се реализират инвестиции на обща стойност 315 млрд. евро.
Божидар Лукарски: Да. От които вече споменах какво количество е предвидено за малкия и среден бизнес. Но да се върнем с въпроса Ви с некачествената стока – това беше също един от въпросите, който беше обсъждан миналата седмица на Съвета по външна търговия. Понеже този проблем е не само български, този проблем касае и голяма част от други европейски страни. За целта наистина трябва да се засили конкурентоспособността и една от възможностите, една от сериозните възможности, които обсъждахме и в която България има известен напредък е достъпът и износ съответно на местните продукти на пазари и на трети страни. Трети страни са страните, които не са членки на ЕС. В това отношение беше особено сериозно разглеждан въпроса за износа и търговските споразумение с Япония и Виетнам, където специално с Япония ние имаме доста сериозен напредък. Знаете, че от много години, от десетилетия, българското кисело мляко е едва ли не монополист на японския пазар. Но що се отнася до конкуренцията и що се отнася до инвестициите, всъщност привличането на инвестиции и причината да имаме високо образована и ниско платена работна ръка е именно неустойчивата среда, която създаде бизнес климата последните години.
Водеща: И тук пак опираме до законодателната рамка.
Божидар Лукарски: Разбира се, тук опираме до законодателна рамка, но опираме и до политика, защото всъщност устойчивостта и стабилността на едно правителство и на една политика е това, което привлича чуждестранните инвеститори, а идването на чуждестранните инвеститори създава конкурентна среда, съответно намалява безработицата, по-сериозно наемане на пазара на труда, което автоматично води до по-високи заплати. И всичко това – идването на съответни инвестиции създава и среда, която способства лавинообразно до идването на нови инвестиции. А всичко това е свързано със стабилност и с устойчивост на политиката и на правителството като цяло, за което моля наистина всички политически сили да се погрижим.
Водеща: Няколко пъти подчертахте със загриженост, че ще помогнете със законодателни промени малките и новите в бизнеса да не фалират. Младите обаче как ще намират своя реализация?
Божидар Лукарски: Един от способите е конкретната оперативна програма, която е в ресора на Министерство на икономиката – “Иновации и конкурентоспособност”, за която в новия програмен период, след като бъде одобрена колкото се може по-бързо надявам се ще има достъп до много млади хора пряко като бенефициенти по тези програми. Но пак Ви казвам, бизнес средата, която трябва да създадем и икономическия климат са нещо, което трябва да задържи интелигентните и високо образовани млади хора в България, за да не отиват да търсят те своята реализация другаде в ЕС.
Водеща: В тази връзка да Ви напомня и вчерашните думи вицепрезидента Кристалина Георгиева, която каза, че във връзка с инвестиционния план на Жан-Клод Юнкер ще трябва управляващите да се обърнат и към големият бизнес. Ето тази седмица имаме новина – Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България избра свой нов председател – Кирил Домусчиев. Вие планирате ли разговори с едрия бизнес и конкретно с КРИБ дори по тази тема?
Божидар Лукарски: Да, ние имаме конкретни уговорки с работодателските организации от различни браншове. Специално за КРИБ срещата трябваше да се проведе дори тази седмица, но ние решихме да изчакаме избора на г-н Домусчиев, ще използвам случая да му честитя, в най-скоро време също в зависимост и от техните и ангажиментите на министерствата, ще се срещнат тази или другата седмица и с КРИБ и с Асоциацията на индустриалния капитал в България и с други браншови организации, включително със синдикатите. Този диалог е абсолютно задължителен за Министерството на икономиката.
Водеща: Последен въпрос – каква посока предвиждате да им предложите да мислят за проекти за инвестиции по плана “Юнкер”?
Божидар Лукарски: Това е нещо, което ще очаквам и като инициатива от тях. Плана “Юнкер” е все още в развитие. Естествено, че публичните инвестиции би следвало да доведат до по-сериозни частни такива от страна на едрия бизнес в Българи.
Водеща: Да и до ръст в икономиката и повишаване на БВП.
Божидар Лукарски: Абсолютно, то е лавинообразен процес, който се надявам един път тръгвайки да способства наистина да организираме така средата, че да може да се развива бизнеса. В това отношение ще очакваме предложения на едрия бизнес в България.
Водеща: Благодаря Ви много за това участие и успешен мандат! И приятен ден!
Божидар Лукарски: Благодаря. Приятен ден и на Вас и на слушателите на K2.
Водеща: Благодаря Ви. Разговаряхме с министъра на икономиката Божидар Лукарски.