Въпрос: Г-жо заместник-министър, основният упрек към нашата икономика е, че е неработеща. Какъв е вашият коментар?
Отговор: Не е точно така. Да, има проблеми, свързани с инвестициите, с малкия и средния бизнес, но неработеща е пресилено казано. В последния месец на 2014 г.
ситуирахме няколко външни инвеститори, но има да се прави много,особено в сферата на малкия и среден бизнес, който е гръбнак наикономиката. Заради това правителството си е поставило сериозната и нелесна задача да облекчи бизнеса от
административната тежест.Най-напред сме се насочили в частта лицензионни
режими. Идеята ни е до края на март да влязат в употреба електронните услуги, като министерството ще разработи 20 такива.Голяма част от тях са свързани с лицензионните решения, с това да можем да подаваме документи по електронен път, да получаваме лицензи в рамките до един месец, а не процедурата да се проточва с времето.
Възнамеряваме да променим маркетинговата стратегия заинвестиции. Досега говорехме само за насърчаването им. В стратегията и в новата програма на Министерски съвет е заложено привличане на инвестиции. Ние сме страната с най-ниски данъци, което е много важно за потенциалните инвеститори.
Въпрос: Но и с поскъпващ ток.
Отговор: Не виждам цената на тока да пречи на високите технологии. Пък и производителите получават облекчения в цената на тока, такси и други неща. Т.е. зависимостта между тока и инвестициите не е в права линия.
Въпрос: Банките започнаха да взимат такси и при внасянето на пари. Бизнесът определя действието като нагло. Как ще коментирате?
Отговор: Това е в друга сфера – тази на банкирането, където техните режими са обособени. От две години работим по намаляване на административната тежест. Това е една
директива на Европейския съюз и в най-кратки срокове – вероятно до края на февруари, началото на март ще бъде готов докладът в тази част, която е свързана с икономиката и икономическото развитие и намаляването на тежестта от всички министерства.
Въпрос: Разделянето на Министерството на икономиката на три не увеличи ли администрацията?
Отговор: Не, напротив, в рамките сме на същата численост, даже е намалена. Разделянето е свързано с по-добрата комуникация между бизнеса и конкретното министерство. Аз не мисля, че това ще затрудни бизнеса – напротив, ще го облекчи.
Все пак е много по-различно, когато работиш само с един ресор – например туризъм.
Въпрос: Обмисляте ли пряка намеса на държавата внякои сектори, например, където приватизацията се е оказала неуспешна?
Отговор: Само дотолкова, доколкото е свързано с регулаторните режими. Това, което може да направи държавата в условия на пазарна икономика, е да създаде нормативна добра базаи регулатори, които да подпомагат бизнеса. Приоритетите ни са подчинени на програмата на Европейския парламент, която е насочена към иновации, високи технологии, както и технологии и производства, свързани с трайна добавена стойност. Под трайна добавена стойност разбираме много работни места и добра заплата.
Разработваните от нас приоритети за облекчаванена бизнеса са свързани с всички регулаторни механизми – внос, износ, производство, осигуровки и т.н. Трябва да бъдем
по-позитивни. Ние може би сме единствената нация, която е толкова негативна. Не умеем да говорим за положителните неща, които се случват. Някак си във времето загубихме тази черта.
Въпрос: Просто сме най-бедните в Европа. А нали битието определя съзнанието?
Отговор: Не бих казала, че по всички икономическипоказатели сме най-бедни. Ние сме с по-ниски доходи, но не сме бедна държава. За да експлоатираме богатствата си, е необходимо да стимулираме инвестиции, да има производство, краен продукт, а не да се изнася суровината. Екипът ни работи с много голям ентусиазъм. Ако успеем да направим три неща – да намалим поне достатъчно малко административната тежест на бизнеса, да стартираме иновациите в малкия и средния бизнес, да обърнем маркетинговата стратегия на инвестициите, аз бих казала, че ще сме много успешни. Екипът ни има и желанието, и волята да го направи.