Тема: Кой си играе с цените на горивата?
Водеща: Здравейте! Вие гледате „Лице в лице” Първият ми гост днес е Божидар Лукарски, министър на икономиката и лидер на СДС. Здравейте, г-н Лукарски!
Божидар Лукарски: Здравейте!
Водеща: Ще ви попитам и за двете неща, с които в качество ви представих – и за проблемите в Реформаторски блок, и за местните избори, но преди това искам да започнем с темите, които вълнуват истински хората. Може ли дадете някакво простичко обяснение, как така най-бедната страна в ЕС има едни от най-скъпите горива – бензин и дизел? Дайте някаква логика!
Божидар Лукарски: Вижте, гледах вашия анонс, относно държавата и цената на горивата. Нека в днешния ден да затворим една спекулация или едно неразбиране, от страна на журналистите, че Министерство на икономиката, по някакъв начин може да влияе или да регулира цените на горивата. Все пак днешната дата е култова – 9 септември и тя напомня за една друга култова дата – 10 ноември, след която дата престава да съществува, малко по малко икономиката, държавно регулираната, плановата икономика. Цената на горивата, както каза и вицепремиерът Дончев е такава, каквато е и държавата не може да оказва някакво влияние и да регулира по някакъв начин цените. Друг въпрос е, че цените действително са високи и че явно това се дължи на някакво изкривяване и девиация в пазара и в липса на конкурентност, но това е нещо, което Министерство на икономиката…
Водеща: Имате ли обяснение? Аз това питам, не може във Франция бензинът да е по-евтин и дизела. Не може в…
Божидар Лукарски: Аз обяснения, каквито и да си говоря, те са хипотетични и не са в моя ресор. Обяснения за това нещо трябва да има КЗК.
Водеща: Е, комисията нищо не казва. Няма сигнал, няма нищо. Трябва някой да подаде сигнал. Кой да подаде сигнал, като има…
Божидар Лукарски: Сигнал е подаден от вицепремиерът Томислав Дончев, по отношение на пазара на горива още пролетта. От тогава се прави изследване на пазара. Задайте този въпрос на КЗК. Това, което пак искам да кажа към днешна дата, че Министерство на икономиката не регулира цени, не проверява цени, не може да влияе на пазара на горива. Това, което прави Министерство на икономиката, чрез двете агенции – Български институт по метрология и Държавна агенция по метрологичен и технически контрол, е да проверява от бензиноколонките качеството на горивото, което ние зареждаме в нашите резервоари, количеството дали съответства на това, което се изписва на съответната колонка и дали съответно тази колонка е сертифицирана. По отношение цената в момента, в който ние правим проверката, цената на бензиноколнката вече е формирана, така че това не е в нашите правомощия.
Водеща: Да, да, аз ви разбирам, но вие сте член на кабинета на една бедна страна, в която се оказва, че гражданите плащат изключително скъпи горива и това е някакъв проблем. Аз наистина не мога да си обясня как може, върху една комисия със спорен имидж, да лежи този товар върху българското общество, защото това повишава цените, не просто на бензина, който ние плащаме, за да стигнем от един град до друг или да стигнем до работното си място, това повишава цените на всички стоки и допълнително ни обеднява! Така ли е? Съгласен ли сте, като министър на икономиката, г-н Лукарски?
Божидар Лукарски: Така е! Съгласен съм….Не, аз съм съгласен, като човек! Като министър на икономиката, пак ще ви повторя, че за съжаление на времето, може би държавата преди 10 ноември, е можела да влияе върху цените. В момента Министерство на икономиката има строго определени правомощия.
Водеща: Добре, хайде ще минем към вашите правомощия и ще чакаме комисията да реши този грандиозен, български проблем с цената на горивата. Сега….
Божидар Лукарски: Аз не казвам, че е само комисията, аз гледам си в моето канче. Това, което зависи от Министерство на икономиката.
Водеща: Трябва да намерим кой е човекът, защото тази комисия не може да реши този важен въпрос! Аз съм убедена в това, от което страда българското общество години наред!
Божидар Лукарски: В крайна сметка тук трябва да разсъждаваме по законосъобразност и мнения всякакви, но законът е важен.
Водеща: Така е, така е, но големи бели са ставали, но това е друга тема. Сега, вие сте разпоредили проверка по повод на постъпилите сигнали, във връзка с работата на агенциите, които трябва да контролират – по метрология, там в тези….
Божидар Лукарски: Български институт по метрология и Държавна агенция по метрологичен и технически надзор…
Водеща: Точно така! Има ли вече някакви резултати?
Божидар Лукарски: Има резултати! Днес изготвих един доклад до Министерски съвет за промяна в Български институт по метрология. Предстои, след като мине процедурата, свързана с проверки и даване на обяснения на инспектората и т. н. , една административна процедура, която трябва да се спази, предстоят структурни и персонални промени в Държавна агенция по метрологичен и технически надзор….
Водеща: Т.е. ще има промени в ръководството…
Божидар Лукарски: Абсолютно ще има промени, на всички нива!
Водеща: Защо?
Божидар Лукарски: Не само в ръководството! Има установени нарушения, който обаче не искам да обсъждам при положение, че хората, който засягат все още имат право по съответната процедура да протестират.
Водеща: Искате да кажете…. Добре, те ще протестират, но искате да кажете, че това не се случва случайно, а е с участието на държавните органи, които трябва да контролират тези бензиноколонки, така ли?
Божидар Лукарски: Това не го казвам аз, това го казва прокуратурата. Аз не мога да се произнеса по този начин, като юрист.
Водеща: Добре! Сега, кажете ми, обаче….
Божидар Лукарски: Аз мога да направя персоналните промени, които са в моите правомощия и ще ги направя…
Водеща: На високо ниво ли са?
Божидар Лукарски: На най-различни нива са, нека така да го кажем.
Водеща: Добре! Сега ще ви върна обаче към тази акция, която лятото беше много шумно прокламирана, за проверките как се пломбират, как не се пломбират, какво гориво ни включват и знаете ли, сега извадих едно заглавие, в което пише: „От 7 000 проверени колонки за бензин, 10 се оказали, че са нередовни” и мамят, а се вдигна такъв огромен шум. Наистина ли? Тогава за какво беше този шум, ако само 10 колонки мамят?
Божидар Лукарски: Не, това число не е съвсем точно и касае различен вид проверки. Нека да уточним, че ако 1% бяха нарушенията при извършените проверки от Българския институт по метрология, по отношение, това, което отчита колонката и това, което действително се влива в резервоара, на съответния т. нар. разходомер или това е проверката на маркучите и пистолетите на бензиностанциите. Проверките, обаче продължават и от /?/ и държа да подчертая, че не е приключил. Това не е кампанийна проверка, а са проверки, които текат регулярно и те касаят и качеството на горивото. Веднага ви казвам един фрапантен случай от днес! Днес бе поставен, така да го кажа държавен рекорд от Държавна агенция по метрология и технически надзор, където бензиностанции от голяма верига в София, беше установено отклонение от качеството на най-скъпия бензин – бензин А100, повече…В някои от уредите, понеже те различните уреди проверяват съдържанието на различни компоненти на горивото, някои даже не можаха изобщо да отчетат това гориво, като гориво, което съдържа бензин. Единият от уредите даде отклонение на 70%, а другият от уредите даде отклонение на 45%. Такъв случай досега, в 10 годишната история на проверките,не сме имали. Пак казвам – това е рекорд и показва, че качеството на горивото също е едно от нещата, които удря в джоба крайния потребител. Без да съм специалист, понеже са ми задавали много пъти въпроса какво гориво, как влияе на автомобила – такова гориво, ако беше попаднало в някои от автомобилите, то неминуемо довежда до разваляне на двигателя. И пак казвам, това е най-скъпото гориво, голяма бензиностанция…
Водеща: Голяма верига…
Божидар Лукарски: ..няма да й казвам името, понеже все ще могат по административен ред да обжалват актовете, които сме съставили, които са на стойност 60 000 лв. общо. Доста сериозно! Въпреки, че в момента, според нас ниските санкции, за което сме дали предложение да бъдат променени, но ето това е факт. Така че проверките си продължават. Те не са си кампанийни. Имат си съответния резултат, която показва и днешната проверка.
Водеща: Само, можете ли да обясните кой е виновен за качеството на това гориво, според вас? Дали такова е горивото, което е доставено, дали е смесено на бензиностанцията? Как става това?
Божидар Лукарски: Хипотези най-различни!
Водеща: Кажете ни! Толкова дълго се занимавате с това, все имате някаква версия.
Божидар Лукарски: Това може да стане във всичките изброени от вас хипотези. За да избегнем такива случаи, ние сме предложили единна компютърна система на НАП, агенция „Митници” и Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Защото ден…
Водеща: Да се създаде!
Божидар Лукарски: Да се създаде и…
Водеща: Такава няма в момента!
Божидар Лукарски: Такава няма! Единната система е едно от нещата,които аз съм отправил доклад до премиера и Министерски съвет, като предложения за промяна в наредбите, които регулират дейността на ДАМНТ и БИМ, Институтът по метрология и Държавна агенция по метрологичен и технически надзор, защото ние всъщност днес, след като установихме това, не можахме да установим от коя партида, от кой склад идва това гориво, къде по други места….
Водеща: Те не ви ли отговориха откъде е дошло?
Божидар Лукарски: Ами не, докато установихме, в крайна сметка, докато направим връзката, понеже нямаме единна система с НАП и „Митници”, това гориво хипотетично вече, може и най-вероятно или е изтеглено от мрежата, или налято в нечии резервоари на крайни потребители и съответно сещате се какво може да се случи. Това е едно от нещата, заради което искаме тази система. Другото нещо, което има дупка в законодателството и не касае правомощията на двете агенции, а именно установяване на хакерски намеси в сървъра, който бензиностанцията, съответния обект, предава на НАП. Има разминаване между това, което постъпка, като налят бензин и това, което се подава към НАП за плащане на данък…
Водеща: Хакерски атаки…
Божидар Лукарски: Еми, хакерски атаки…
Водеща: Искам да кажа – това го прави някой, за да прикрие продадено количество и качеството..
Божидар Лукарски: Да!
Водеща: Това не е, че някой просто си играе да бърника в компютъра…
Божидар Лукарски: Естествено! То е целенасочено.
Водеща: Оказва се, че бензиностанциите или тези, които се занимават с това са по-силни от държавата и от НАП….
Божидар Лукарски: Не, не се оказват по-силни..
Водеща: ..и успяват да заблудят агенциите?
Божидар Лукарски: Успяват, при сегашното състояние, успяват! Затова ние сме предложили, в най-скоро време съм сигурен, че ще има законови промени, които да регламентират тези нарушения. Манипулации да ги наречем най-точно.
Водеща: Вие за себе си изяснихте ли си къде става най-голямата далавера с горивото, защото вие вероятно сте пътували с кола в чужбина и с кола в България. Знаете, че със сто литра бензин, налят в България, независимо къде и в независимо коя бензиностанция, се изминава по-малко количество път!!
Божидар Лукарски: Тази разлика идва от качеството на горивото. А, за да ви кажа….
Водеща: С това трябва да се справите, г-н Лукарски!
Божидар Лукарски: Понеже говорим с числа, доста по-голям е процентът на нарушенията при отклонението в качеството на горивото. Примеси най-вече на сяра, етанол и т.н. Т.е. там ситуацията е малко по-различна и по-често наливаме некачествено гориво, така да го кажа най-грубо, отколкото ни удрят в джоба с това, което зареждаме, като количество.
Водеща: Според вас къде става тази химия? Къде бензинът се превръща в…
Божидар Лукарски: Аз не съм разследващ орган…
Водеща: Занимавате се с това тук цяло лято…
Божидар Лукарски: Не, не! Не мога да кажа! Както вече казахте и вие самата, също мога да го кажа, като обикновен гражданин…
Водеща: Вие, като обикновен гражданин какво допускате?
Божидар Лукарски: Това може да се случи при наливането в бензиноколката, на много места…
Водеща: А при доставчика, може ли да се случи?
Божидар Лукарски: На много места! По целия път, според мен може да се случи!
Водеща: Ако държавата иска да разбере защо това е най-некачественото гориво, защото другаде да си налееш бензин или дизел и да изминеш толкова малко път, колкото в България.
Божидар Лукарски: Бих поспорил, защото съм ходил с кола и на други места – в Румъния и т.н.
Водеща: Е, сега в Румъния, Албания ако почнем да ги говорим. Аз говоря за европейските….
Божидар Лукарски: Румъния е в ЕС…
Водеща: Добре, в Румъния, казвате със същото количество сте изминавали…
Божидар Лукарски: Не казвам така, с по-малко даже….
Водеща: Така! Има един проблем, който докато се готвех за разговора с вас, изникна и разчетох Вашите колеги от Реформаторски блок искат да питат финансовия министър Владислав Горанов, кой е собственикът на акцизните складове и има ли монопол? Вие имате ли за себе си отговор на този въпрос? Вашите колеги се вълнуват! Между другото аз съм чувала от хора, които разбират от тази дейност, че всъщност разковничето се намира в тези акцизни складове.
Божидар Лукарски: Така казва говорителят на КЗК, но нека този въпрос бъде отправен към министър Горанов, защото аз знам…По отношение складовете казах, а по отношение на монопола, пак се връщам, там пак министър Горанов може да каже. За монополи за картел може да говори единствено КЗК.
Водеща: Ама ние сме заложници на тази комисия, която твърди, че всички обстоятелства й пречат да стигне до истината.
Божидар Лукарски: Това са морални оценки. Аз мога да говоря само, като човек, който представлява и съм длъжен да имплементирам законите.
Водеща: Аз разбирам, че вие трябва да говорите законосъобразно, но аз пък, като гражданин ви казвам, че не може никой да не каже има ли монопол върху акцизните складове, кой какво прави и накрая някаква комисия, която твърди, че целия свят й пречи да го установи. Ние се чувстваме безсилни, като общество.
Божидар Лукарски: Факт, че трябва да има промени в ДПК, по отношение достъпа на данни…..
Водеща: Къде?
Божидар Лукарски: Данъчно-процесуалният кодекс, който не позволява, по думите на КЗК, те да имат достъп до данните на НАП. Но, подготвени са промени. Така че КЗК ще има и трябва да има този достъп, който да може да им помогне при т. нар. проверка на пазара, която съответно да доведе до нейното заключение дали има монопол, дали има картел, дали има картелно споразумение…
Водеща: Струва ми се, че няма коментираме повече тази тема, защото ми се струва,че това е един омагьосан кръг, от който няма да излизаме…
Божидар Лукарски: Има си законови срокове.
Водеща: И си мисля, че и държавата, ако има воля, с това може да се справи.
Божидар Лукарски: Има воля, проявена от вицепремиера още в края на пролетта.
Водеща: Дай боже! Какво имаше предвид, ще цитирам нещо от днешното заседание на Министерски съвет. Премиерът Борисов каза „Ще прекратим порочната практика за злоупотреби с горивата за отопление, с маркираните горива. Ще съберем митата и акцизите и през разходната част на бюджета, ще компенсираме всички, които имат нужда. Какво имаше предвид Борисов?
Божидар Лукарски: Това, което имаше предвид премиера въпреки, че логично е него да попитате все пак, но като член на Министерски съвет…
Водеща: Бяхте там, да..
Божидар Лукарски: Всъщност става дума за попадане на голямо количество на т. нар. индикирани горива, които са предназначени за битови нужди – за болници, за военни поделения, за училища, които са освободени или не са освободени, а плащат повече от десетократно по-нисък акциз от акциза на горивата за потреблението от автомобилите. Факт е, че тези горива попадат и се използват за автомобили и за горенето в автомобилните двигатели, показва, че това е едно от нещата, които всъщност удря фиска в акциза..
Водеща: Казвате, че се краде? Това ли казвате?
Божидар Лукарски: Идеята е да бъдат с едни и същи….прехвърля се, взима се…как попада това индикирано гориво, всеки може сам да си направи съответните заключения. Но фактът е, че сега ще бъдат с един и същи акциз всички видове, говорим за дизела, нафтата, която се използва за битово потребление за отопление, ще бъде със същите акцизи..след разходната част на съответните болници, детски градини и т.н. ще бъдат..
Водеща: Да, аз това се чудя! Не се ли страхувате, че болниците няма да могат да си плащат отоплението, но в явно ще има….
Божидар Лукарски: То ще се върне през разходната част на бюджета в края на годината. Така че резултатът ще бъде същият, просто няма да може да бъде отклонявано това гориво за потребление от автомобили.
Водеща: Добре! Сега, искам ад сменим вече темата, макар, че както винаги има много теми свързани с вашата работа, като икономически министър. Малко политика, пред избори сме. Сега, аз питах вчера и министър Ненчев, който е един от лидерите на Реформаторски блок, който беше на една среща с Радан Кънев и Корман Исмаилов, и те подписаха едно споразумение. Той казва: „Нищо страшно не се беше случило” и „Ускорихме единодействието”. Каква е, наистина ли се ускори с тази среща единодействието при реформаторите?
Божидар Лукарски: Не, не се ускори при положение, че другите партии бяхме заявили, че сме за единна регистрация, още преди тази среща. Показахме, че 3 е повече от 5 и че не е хубаво да си говорим през медиите, защото ние имахме определена среща, още преди да се състои този форум на ДСБ в съответната неделя. Два дни преди това, ние си бяхме уговорили среща в СДС в понеделник, която среща се състоя и точно за 15-20 минути максимум, ние стигнахме до единодушие за единната регистрация.
Водеща: Но това не показва ли, че има някакъв проблем при вас?
Божидар Лукарски: Явно има комуникационен проблем при нас. Много пъти сме я дъвкали темата за коалициите и за това, че една коалиция с пет партии, никога не може да не скърца някъде машината. Факт е, че сме с единна регистрация. Факт е,че в момента редим листите с общински съветници, съответно с наши кандидати за кметове. Ние ще се явим с една регистрация на всички места.
Водеща: Да, обаче генерал Атанасов, чух да казва в нашия сутрешен блок да казва, че вие отказвате да признаете фактическото лидерство на Радан Кънев и в това се корени големия ви проблем. Когато имало проблем, Бойко Борисов звънял на Радан Кънев.
Божидар Лукарски: Еми, ако е секретарка на Радан Кънев или на Бойко Борисов, г-н генерал Атанасов, може да знае кой колко звъни. Аз също говоря доста често с премиера, като предпочитам личните разговори. Що се отнася до това, чие лидерство…..
Водеща: Защо отказвате да признаете Кънев, като лидер?
Божидар Лукарски: Вижте сега, аз адмирирам това, че всеки поддържа своя председател. Все пак той е зам. – председател, г-н Атанасов на ДСБ и виждат в него лидера. Лидер не се посочва. Лидер сам се става. Ако питате сигурно моите зам.-председатели в СДС, ще ви кажат нещо по-различно от това…
Водеща: Че вие сте фактическият лидер на СДС?
Божидар Лукарски: …..нещо по-различно от това, което….Аз никога не казвам кой е лидерът?
Водеща: Вашите заместници биха ли казали, че вие сте фактическият лидер?
Божидар Лукарски: Попитайте ги!
Водеща: Добре, но това…Хайде друга тема. Там вашите драми, те ще си продължават в този сюжет. Откакто сте се създали, всеки път имам по един подобен въпрос.
Божидар Лукарски: Всеки път блока се клати. Накрая излиза по-саниран и по-здрав. Така че нека има драми!
Водеща: Ще видим на изборите! Сега, нали Борисов каза, че ако спечелите достатъчно места двете партии заедно, ще стане ясно, че има смисъл това управление. Ако се провалите значи, че хората не ви харесват. Така че след изборите ще говорим на тази тема.
Божидар Лукарски: Вижте, доста различни са парламентарните избори от изборите, които идват сега. Те имат доста сериозен мажоритарен елемент и са свързани не само с подкрепата за съответната партия, а и с подкрепата, която има конкретна личност на местно ниво.
Водеща: Така е, но Борисов намекна, че ако не се представите добре, не знам дали добре разчетохте думите му, коалицията няма да изглежда много устойчива и смислена. Последен, обаче въпрос на тази тема. Срещу вашия кандидат,, когото вие застанахте още, когато ми гостувахте предния прът въпреки, че имаше някакви разследвания около Кабаиванов, става дума за кмета на Карлово, издигате един генерал, който казвате, че е много обичан – Шивиков. Вие страхувате ли се, че изгубите от него?
Божидар Лукарски: Аз не се страхувам. Първо да обърнем внимание, че ген. Шивиков има заведени следствия, доста преди това да се случи със сегашния кмет Кабаиванов. Не му прави чест на генерала, защото тогава когато към него имаше такива нападки, когато той беше отстранен от поста, имаше разследване от страна на военна прокуратура и тогава кметът Кабаиванов, и министър Ненчев…..
Водеща: …който беше толкова разстроен
Божидар Лукарски: …да, застанаха зад него и го подкрепиха. Той, сега застава срещу нашия общ кандидат на Реформаторски блок, но в крайна сметка колко е популярен, доколко инициативния комитет, който го издига, има популярността на место ниво, ще се разбере на изборите. Ние сме сигурни, че нашият кандидат на Реформаторски блок, Емил Кабаиванов…
Водеща: Кой седи зад Шивиков? Последен въпрос!
Божидар Лукарски: не знам кой седи зад Шивиков.
Водеща: Коя партия?
Божидар Лукарски: Инициативен комитет, който гражданите на местно ниво най-добре могат да си преценят кой стои, как стои и кой ще бъде по-заслужилият кандидат, като говорихме за популярни личности.
Водеща: Яд ви е, че това е един от хората, които имат, може би някакъв шанс в изборите. Благодаря ви, министър Лукарски.
Божидар Лукарски: Ние стоим, като Реформаторски блок зад Кабаиванов и смятаме, че той има най-добрите шансове?
Водеща: Вскички ли стоите зад Кабаиванов?
Божидар Лукарски: Абсолютно да!
Водеща: Добре.