Водещ: Добро утро, уважаеми зрители, на онези от вас, които сега се събуждате и се присъединяват към нашата компания. Напомням ви, че освен да ни гледате може да ни слушате през приложението bntnews аудио на живо за всички вас пък, които тепърва ще се наложи да дори да се в софийския трафик, а и не само, едно удобно средство за да не пропускат нито минута от следващия ни разговор, който е много важен за всички нас като потребители, а и не само. Казвам Добро утро на Никола Стоянов, служебен министър на икономиката. Здравейте.
Никола Стоянов: Добро утро, здравейте.
Водещ: Г-н Стоянов, мерките на правителството за овладява на цените на храните, едно от основните неща, за които се говори в началото на този пък ваш мандат като служебен кабинет – електронна платформа за информиране на гражданите. Нещо, за което впрочем не като нова идея анонсираше се отдавна. Какво ще представлява и какво трябва да представлява?
Никола Стоянов: Първо, искам да подчертая, че преди две седмици премиерът отново събра всички така институции по темата, но ние не работим от сега по тази тема, а още ноември месец имахме отново среща, на която набелязахме темите, които трябва да анализираме преди наистина да повдигнем, така, темата и на общественото внимание. Тези анализи показаха, че проблеми има и именно заради това и на тази среща при премиера всяка от ангажираните институции предостави какви мерки предлага и как можем да решим тези проблеми. Първата мярка, както и вие казахте – решихме, че много важно потребителите да бъдат максимално добре информирани. Не е нова идея, да, и досега е имало, примерно Комисията за стоковите борси тържища, даже на сградата на Министерство на икономиката има екран, който постоянно показва цените на едро. Тук новото обаче е, че искаме да съберем цялата информация на едно място, тоест и Агенция Митници да предоставя информацията – вноса при какви стойности се случва, и агенти, Комисията по стоковите борси и тържищата пък цените на едро и цените на дребно, където разчитаме така и на партньорство с веригите, хранителните. Така, че на едно място да може да се види реално как вървят цените на стоките по всички, така, спирки по пътя им до крайния клиент. Като, така, от вчера коментирам даже, имам идея, тъй като и много ме заливат буквално на телефона с информация за разликите в цените между България и много други европейски държави, които често достигат до 100 и повече процента, което наистина е много озадачаващо, дори, така, обмисляме дали на този сайт да няма и рубрика именно за такива сигнали.
Водещ: Това ще бъде в сайта къде, къде къде може да намери тази информация?
Никола Стоянов: В момента разчитаме Информационно обслужване трябва да подготвят такава, такъв сайт реално, на който постоянно да имат достъп обаче до него различните институции, за да зарежат актуалната информация.
Водещ: Информацията е много важна, само че с нея не се плаща в магазина. Да се търсят обаче, как да кажем, и причините. Сам казахте – получавате вие и ние също много такива сигнали за нередности. Как се оказа, че при нас хранителните стоки, някои от тях са толкова скъпи, защо?
Никола Стоянов: Ами, как се оказа, ще разделя причините на две. Със сигурност има така сериозни структурни проблеми и в търговията в България с хранителни стоки, но и в българското селско стопанство, земеделие и така нататък. Това са мерки, които така изискват стъпки, които разбира се едно служебно правителство не може да предприеме, тъй като изискват доста дълъг хоризонт. И наистина се надявам това да е във фокуса на едно следващо редовно правителство. Сега обаче има и допълнителен пакет от причини, така да го кажем, наа база на кризите, които връхлетяха България – и енергийна криза, и войната, която преди година започна. Инфлацията, която се покачи в България, несигурността пред стопанските субекти, разбира се, отчитаме и това, че в несигурни времена всеки по веригата се е застраховал и е сложил по-голяма печалба за всеки случай, защото не знае днес, когато продаде стоката си, утре за колко ще купи суровините?
Водещ: Как се формира печалбата, нека да кажем това. Защото на пазарен принцип и при едни пазарни механизми, тогава, когато пазарът определя правилата, е ясно. А сега?
Никола Стоянов: Истината е, че и в момента се определя на пазарен принцип. Но от една страна играчите на пазара са се застраховали доста по-сериозно с печалбите за всеки случай, от друга страна на база и на инфлацията и повишени доходи през миналата година на различни категории от населението истината е, че и потреблението не е спаднало толкова много и те реално се възползват от това така да го каже или нормална търговска практика – ако имаш клиенти в крайна сметка и при тази цена, защото да не я поддържаш или да не я увеличаваш.
Водещ: Тогава, когато е на пазарен принцип – има ли механизъм държавата да контролира цените?
Никола Стоянов Слабата част в пазарния принцип в България, така да го нарека е, че от една страна са много силни икономически субекти, а именно така хранителните вериги, от друга страна и това е сериозен недъг нашата система, липса обединение на производители примерно, които да могат на равнопоставени начала да преговарят с веригите. Тоест от една страна виждаме много силен икономически субект, от друга страна доста по малки, много на брой доставчици така да го наречем. И именно тук смятаме, че е и основният проблем. Ще изследваме, това е целта и на тази платформа да покаже цените по цялата верига всъщност. Тъй като аз имах разговори с веригите още ноември – декември месец няколко пъти. Не само с тях, и с останалите участници на пазара. При, тогава поводът беше наистина да анализираме ситуацията, да съберем информация, а не просто така да говорим – някой е виновен или нещо от сорта. И те всеки, така, много доводи дава какви са причините, нали, за ситуацията.
Водещ: Основният какъв е? Защо на едро се намалиха цените, но не и на дребно?
Никола Стоянов: Е за това не съм получил обяснение, за да съм честен. Те даваха обяснения през миналата година защо са се покачвали цените – нали, енергийни източници, покачване на минимална заплата и така нататък, горива.
Водещ: Надявам се, че вие сте ги прекъснали тук, сте им казали – ама държавата ви помагаше на вас, нали така?
Никола Стоянов: Точно това беше разговорът. Аз им казах – да, обаче сега горивата са спаднали с 15-20% от лятото,а компенсациите за електроенергия, които през цялото време получават от държавата сега са дори над 200 лв., не над 250., транспортната услуга пада, газа пада. Има редица фактори. Аз се радвам, нали така чух изказване и от веригите, че, да падане ще има, защото има много фактори. Чак сега вече те изброяват същите фактори. Истината е, че много разчитаме и на информираността на клиентите. Защото и за хранителните вериги, като за всяка компания имиджът е много важен. И наистина аз така искам с тях да сме заедно в тази борба – да покажем кои са лоялните, кои са етичните търговци и разчитам, че те са именно такива, да изкараме на показ обаче и нелоялните търговски практики, за които ще има много сериозен контрол. И по този начин да балансираме пазара.
Водещ: Вчера започнаха масирани проверки, стартираха и в Бургас. До кога те ще продължат и всъщност това кампанийно ли ще бъде, или просто се започва един процес, който трябва да продължи и в необозримото бъдеще дълго?
Никола Стоянов: Идеята ни е това да е един процес наистина, а не сега кампанийно за един месец. Аз съм сигурен на база тези фактори, че спад в цените на храните ще има. Но първо въпросът е колко ще е той и второ, както казах, да продължи този процес и структурните проблеми също да бъдат решение от едно следващо редовно правителство, за да нямаме повече такива ситуации. Истината е, че пазарът не е добре балансиран в крайна сметка. Има по-силни икономически субекти срещу по-слаби, което води до изкривявания, когато имат възможност, разбира се, не, че е нещо непазарно и трябва да се предприемат много по-генерални стъпки.
Водещ: За да преминем към другите теми, всъщност ще направим по този начин преход. Затова ви попитах и преди малко, господин Стоянов – тогава, когато държавата помагаше и подпомага бизнеса, не трябва ли, има ли изобщо изработени механизми да се изисква от бизнеса да има и социална политика, социална отговорност? Защото не всичко може да бъде оправдано с инфлацията, както казахте няколко пъти. Тогава може ли да се направи така, че добре, вие увеличавате, между другото с телекомите се случва сега нещо подобно, те също трите едновременно увеличават услугите си заради инфлацията и има протести на омбудсмана Диана Ковачева по тази тема. Тогава може ли да има механизъм, който – добре, вие си увеличавате поради някакви си ваши причини, ние ще спрем вашата помощ?
Никола Стоянов: Третата стъпка, освен информираност и контрол, е това върху, което ще работим е именно законодателна инициатива за закон за търговията с храни. Нещо, което има в много други държави в ЕС, където включително има и така се вкарват норми като етичен търговец и така нататък. Да, пазарът е отворен и ние няма нищо против пазара, подчертавам отново. Конкуренция е. Ако хората са съгласни да купуват на определени цени, не е проблем. Наистина е интересно, че обаче всички някак си много контролирано вдигат и така се движат цените, въпреки изострената конкуренция между тях на думи, което много се надявам и КЗК, която е нали един независим орган и ние няма как да й влияем, но смятам, че е тема, с която трябва да се занимава при всяко положение.
Водещ: Таванът на цените на основните хранителни продукти излезе ли от тема?
Никола Стоянов: Не е работещ механизъм, въобще и аз самият никога не съм привърженик на такива чисто административни мерки. Доказало се е в практиката, че те не работят по никакъв начин.
Водещ: Все около този въпрос се въртя, но това е основното, как да кажа, усещане в хората за несправедливост. От нашите данъци се изплащат помощи на различни бизнеси – хранителни, но и не само, а ние не усещаме това през джоба си, когато отидем да купим или да си платим услугата, телефона и т.н.
Никола Стоянов: Абсолютно са прави хората, според мен, да имат такова чувство, аз самият го имам и ги, наистина подкрепям в това. Да, има чувство за несправедливост и то е оправдано. Тъй като както казвате, държавата подпомага – компенсации, помощи, отложихме поскъпването на тол таксите специално, тъй като беше дадено също като една от причините за ново поскъпване, много причини. Обаче не виждаме, така, поевтиняване каквото ни се иска. Тъй че в тази ситуация държавата със сигурност, с всички механизми, които има. И тук искам да подчертая, тъй като видях и за започващите проверки – хората имат по-високи очаквания от проверките най-вероятно. Тъй като да, проверките са насочени, наистина всичко етикетирано ли е, спазват ли се промоции, количествата, които се промотират, защото много често имаме сигнали, че се прави промоция на по-малки количества и когато отидат, няма вече от тази стока. Истината е, че ние, от друга страна няма популистки аз да правя изказвания какво ще правим, което законът не ни го позволява. Проверяваме това, което органите имат право да проверяват по закон. Въпреки това тук силата ни ще бъде, че ще са съвместни проверките и всички органи в държавата, които имат отношение, ще работят съвместно. Смятам, че по този начин ще можем сериозно да допринесем, но са нужни и законодателни промени, които да дат още повече правомощия.
Водещ: Включително и с по-високи глоби. Защото също не е тайна, че някои търговци предпочитат да си платят глобата, която е нищо за тях.
Никола Стоянов: Височината на глобата със сигурност е много важна. Но аз мисля, че за всеки търговец най-важно е неговото име. И когато излезне, че така при него излизат повече нелоялни практики, мисля, че това би ги ощетило много повече, отколкото глоба.
Водещ: Да кажем в този ред на мисли и какво се случва с горивата предлагам. Защото тук също от държавната помощ и подкрепа за 25 ст. на литър вече преминахме в друга политика и друг подход с ваучерна система. Първо, има ли ефакт от тази ваучерна система? Имам предвид за безплатните карти за децата и за пенсионерите? Защото на места казаха – ами, пак са ни същите цените? Трудно се задейства този механизъм.
Никола Стоянов: След като депутатите, така, решиха да отпадне мярката и помощта от 25 ст. компенсацията, макар нейните много недъзи, които съм имал възможност да коментирам, че така не я харесвах, тъй като не е социална, а на практика направена, за да подпомага продажбите на Лукойл и от пари от държавния бюджет да се наливат директно в касата на Лукойл. Така или иначе депутатите решиха тази мярка да бъде спряна и ние трябваше да предприемем някакви алтернативни стъпки. Това, което до момента успяхме в тези кратки срокове да направим именно намаленията за картите за учащи, за пенсионери и това да пътуват деца до 10 г. безплатно. Имаме сигнали и сте права – има случаи, където общини и така транспортни компании са си позволили да вдигнат ново цените, виждайки компенсацията, която ще се увеличи и продават да кажем на същите нива, но с компенсацията. Веднага сме сезирали КЗП, първия случай мисля, че беше в Несебър, вече има издадени два акта, в момента се събират още доказалства. Така че и председателят на комисията да издаде, така, наказателно постановление. Това е начинът единството да контролираме. В България винаги ще има такива може би, които ще се опитват да злоупотребяват. Пътят да няма такива е контролът, разбира се, и наказания.
Водещ: Но по-широката тема, понеже пък работещите, хората, които много пътуват, бяха изключени от тази мярка чрез критериите, те отиват и си на колонка.
Никола Стоянов: Точно така.
Водещ: Какви са тенденциите тук с цените, защото имаше едно бавно и постепенно покачване. Сега по мое лично наблюдение пак имаше надолу…
Никола Стоянов: Да, това са дребни…
Водещ: Но какво да очакваме?
Никола Стоянов: очакванията ни са да се задържим около тези нива. Така, че там не очаквам някакви проблеми. Март месец, разбира се, очакваме и следващо плащане от Лукойл, което е във връзка и с предишния ви въпрос за ваучери и така нататък. Знаете, депутатите в последните дни приеха и законодателство по въпроса. Ние в момента сме поискали така и санкция, както е предвидено в закона и от Европейската комисия. Очакваме нали там чисто административно да получим всички разрешения, за да може законът да влезе в сила, защото така е записано в неговите заключителни и преходни разпоредби. След влизането на закона в сила ще анализираме и на база на средствата, които изкарчваме за тези мерки до момента, за компенсацията за картите, с какво разполагаме. Тъй като този път, подчертавам, всички мерки няма да са с пари от държавния бюджет, а с парите от свръхпечалбата на Лукойл. Тоест ще видим с какви средства разполагаме тогава и ще работим по тяхното разпределяне през ваучери или по някакъв начин към хората.
Водещ: Свръхпечалбата на Лукойл е на финала на тази тема. Със дерогацията, която вече влезе в сила, две бяха основните притеснения, но те са двете крайности – от една страна, че ще има излишък тук в България и този излишък някак си ще намали цената и ще я натисне надолу, от друга страна пък ще има пък твърде много износ към Украйна и недостиг в България, което пък ще повиши цените. Кое от двете е вярно?
Никола Стоянов: Нито едно от двете. Както виждате, първо в България работеха по темата много експерти и в Европейска комисия също. И те са много добре наясно със ситуацията в България и решението за дерогация, което се взе е балансирано, така че да така, удовлетвори всички проблеми по веригата. И както виждате, няма нито едното, нито другото – нито някакъв недостиг, нито пък от друга страна се стига до ситуация да няма къде да се складират в България допълнителни продукти, които се получават при производство на дизел. Тоест към момента мисля, че системата е в така едно относително равновесие.
Водещ: Тоест да кажем, че тези цени, които виждаме в момента би трябва да се задържат поне същите в близките няколко месеца. За да минем през темата Украйна, засегнахме преди малко – има ли българско оръжие там, няма ли, какви сигнали получавате. Много се изговори, а пък сега в предизборната кампания още повече ще се изговори по тази тема. Първо , вие като министър на икономиката сега, представяте ли си си без ваше знание да са се правили някакви сделки, без знанието на НС, само премиера да е разпореждал каквото и да било.
Никола Стоянов: Не, това е невъзможно. Въпреки, че разбира се премиерът е моят началник, но аз съм председател на комисията, която контролира търговията със оръжия и няма как без министър на икономиката и индустрията, независимо кой е той, който председателства комисията, дори премиерът няма как да направи никаква стъпка в тази посока?
Водещ: Защо тогава, г-н Стоянов, вече няколко месеца, след като тази тема постоянно се върти така и не разбрахме какво се е случило миналата година?
Никола Стоянов: Ами, аз …
Водещ: Важно … да знаем какво се е случило?
Никола Стоянов: Аз по-скоро мисля, че се разбра какво се е случило. Но така гледам като цяло да не коментирам много тези теми, тъй като това е един сектор, който предпочита да не влиза толкова в медийното пространство. Последната година наистина това, което се прави по темата, се експлоатира политически е много, много лошо. В сектора работят 70 хил. човека. Това си е сериозен отрасъл, с който България трябва да се гордее. И тук за политически цели само да се експлоатира наистина не е достойно от страна на хората, които го правят.
Водещ: Добре, тогава да кажем така – сега какво се случва, какво се изпълнява…
Никола Стоянов: Сега мога да ви кажа какво се случва – абсолютно със сигурност всички решение на парламента се изпълняват стриктно, комисията следи абсолютно стриктно спрямо и международните спогодби, в които България, част от които е. Така, че към момента няма никакво напрежение. Правим редовно комисия, през двадесетина дена. Има силен, така, спад също към дестинации, които така се цитираха последните месеци. Всичко е така, както трябва да бъде. Индустрията си работи спокойно и всичко е наред. Изнасяме за много дестинации, търсенето е високо.
Водещ: Но продаваме?
Никола Стоянов: Продаваме. Да, да. Индустрията произвежда, за да продава.
Водещ: Между продаваме и даряваме все …
Никола Стоянов: Даряване, да, във във връзка с решението на Народното събрание, разбира се, от Министерства отбраната – там са водещи с даренията. Те преценяват с какво какво може да се раздели българската армия, така че разбира се да запази нейната бойна готовност. И вече всъщност решението на парламента е изпълнено. Нашата помощ вече е осъществена.
Водещ: Между другото имаше ли тук нещо ремонтирано по другото споразумение, което беше – трябваще тук да идваа техника, която да се ремонтира.
Никола Стоянов: Аз лично не съм чул. Това дружество Терем е към Министерство на отбраната, не е към мен. Но не съм чул такова нещо.
Водещ: Нека за финал да си поговорим тогава малко за 2023 г., онова, което предстои в икономически план. За какви инвестиции можем да говорим? Кое се очаква? И с много по-голям оптимизъм ли гледате на това и обоснован оптимизъм ли гледате за това?
Никола Стоянов: Не бих казал с много по-голям. Защото аз съм оптимисъм още от септември – октомври, когато бях във вашето студио. По-скоро с удовлетворение гледам. Защото виждам, че в момента България се движи по най-позитивния сценарий. Така, началото на есента сценариите бяха далеч по-лоши. Наблюдаваме инфлацията. Сега излязоха и данните за януари, четвърти пореден месец, макар и с малко, върви надолу. Наистина се надявам сега на база и отново големия спад и в цената на газа, и компенсациите за електричеството, които влязоха от февруари спадовете да са доста по-сериозни. Сигурен съм, че за това ще допринесе и спадът в цените на храните, който очаквам. Така че видяхме и прогнози, така, на външни анализатори, които се повишават за България.
Водещ: Но кои инвеститори очакваме? Защото, г-н Стоянов, във всяко почти инвестиционно намерение, хайде да не казваме всяко, но не са малко, където пък веднага местни хора излизат на протест. Ние си говорехме с вас за язовир Огоста, за този проект какво се случва например?
Никола Стоянов: Проектът…
Водещ: Как приемаме инвеститорите?
Никола Стоянов: Проектът, там има работна група, подготвяме законодателни промени за следващото НС, които нали да предложим на вниманието на депутатите. Но искам да кажа нещо по-важно – проблемът не е в липсата на инвеститори. Инвеститори има много. Проблемът в момента си е в нас. От една страна, в годините назад не са направени достатъчно усилия за подготовка на терени, които да са готови, да са минали устройствен, нали, ПУП, да имат всички разрешителни и предназначения за индустриална зона, да имат довеждаща инфраструктура. Това е единият голям проблем – терени и халета. И вторият голям проблем е подготовката на кадрите, много сериозен. Първата дума на всеки инвеститор е работната ръка тук и тяхната подготовка, заради което, така, работим и с МОН и в най-скоро време се надявам да мога да обявим, много ми се иска да стартираме и един по-мащабен държавен, така да го нарека в кавички проект за дуално обучение. Има няколко такива проекти на други държави, които се финансират, те са, разбира се, много успешни, но малки по своя обем. Искам да стартираме такъв проект с всички публични дружества, които в държавата в момента са 260 предприятия и към тях да приобщим и частни компании.
Водещ: Добре. Благодарим ви много за този разговор.
Никола Стоянов: И аз.
Водещ: Впрочем, ще вкара ли служебният кабинет скоро и бюджет, като се сформира 49-ия парламент?
Никола Стоянов: Подготвя се бюджет, да, да бъде вкаран в следващия парламент.
Водещ: Математически сбор или с политики в него?
Никола Стоянов: За това трябва, министърът на финансите може повече да ви каже.
Водещ: Добре, благодарим ви много за този разговор.