Водещ: Мой гост е министърът на икономиката Никола Стоянов, здравейте и добре дошли.
Никола Стоянов: Здравейте.
Водещ: Господин министър, пристигате направо от срещата с президента на Азербайджан Илхам Алиев. Бяхте част от делегацията и по време на срещата с президента и след това имаше разговори между двете делегации, конференции, опити за привличане на инвестиции, съвместни проекти. Кажете обаче, първо по новината, която изтече от това посещение, господин Алиев каза, че ще ни осигурят допълнително азерски газ. Кога, как ще се случи, на по-ниски цени ли ще бъде?
Никола Стоянов: Аз имах вече възможност след посещението в Азербайджан преди около 20 дена да споделя за идеята за така наречената бартер „ток срещу газ“, сега тази идея се разви още повече. Евентуално някои големи консуматори на газ, каквито са торови заводи, заводи които произвеждат стъкла, евентуално циментови заводи, индустрии, които са енергийно много натоварени, да получат допълнителни количества газ директно от Азербайджан, срещу което Азербайджан да получат част от тяхна продукция. Това вече ще са уговорки бизнес с бизнес между компаниите.
Водещ: Как точно ще се случи това, може ли да го разясните? От тази тръба те ще ни дадат допълнителни количества, които на по-ниски цени, допълнително по-ниски цени отиват директно за тях?
Никола Стоянов: Идеята е, че ние произвеждаме някои неща, които и Азербайджан произвежда и изнася, примерно торове. Като до Европа на торове е много по-скъпа отколкото логистиката на газ и в крайна сметка и за тях е по-изгодно да получат торовете тук, вместо да превозват торове. За нашите компании по-изгодно е защото ще получат газ, ще са обезпечени на добри конкурентни цени и ще могат да работят. Тъй като вече знаете в Европа много торови заводи затвориха именно заради цените на газта и заради липсата и на много места, което ще обезпечи от една страна нашите заводи да работят на пълен капацитет. От друга страна за Азербайджан ще е по-евтино, те ще спестят от логистиката.
Водещ: Това е добра схема. Какви количества над договорените можем да получим по тази схема?
Никола Стоянов: По тази схема може да стигнем до един милиард кубически метра годишно още, което на практика и за нас като държава би било много добре, тъй като ние пък няма да имаме нужда да се грижим за потреблението именно на тези големи консуматори.
Водещ: Всъщност ние си решаваме газовия проблем така.
Никола Стоянов: Абсолютно, да.
Водещ: Само че, президентът днес спомена Столичната топлофикация, което също е голям консуматор, тя би ли могла да получава също?
Никола Стоянов: Столична община и „Топлофикация София“ не ги предлагаме, тъй като те нямат такъв продукт да предложат за бартер на Азербайджан, няма как да отопляват Баку примерно. Ако ние решим проблема с другите, примерно торовите заводи са на второ място, след единия торов завод, след „Топлофикация София“, ако решим при тях снабдяването няма да има проблем и за „Топлофикация София“ вече да се погрижим с количествата, които имаме.
Водещ: Те имат ли интерес към обявените търгове за тръбен газ, за дългосрочни договори?
Никола Стоянов: По отношение на дългосрочен договор, както вече имах възможност да кажа, имаме интерес да говорим в бъдеще при евентуално разширение на Южния газов коридор, или в момента новата идея, която и президентът Радев днес даде, е фактически да не се чака разширението на Южния газов коридор, а да се използва инфраструктура в България, Румъния, Унгария и Словакия, която вече съществува и по която Азербайджан да може да започне да изнася допълнителни количества към ЕС, какъвто меморандум са подписали и с госпожа Фон дер Лайен.
Водещ: Само последно да кажете, този бартер ток срещу газ как точно ще се случи и той върху тези един милион плюс още един милион…колко още можем да получим?
Никола Стоянов: Колкото повече толкова повече, нали така беше. Бартерът ток срещу газ, така поне чувах и някои експерти, които аз много уважавам, се изказаха, че е невъзможен. Тук не става дума ние да връщаме ток обратно към Азербайджан, напротив. Азербайджан са сериозен износител на електричество и част от меморандума с ЕС е именно да изнасят електричество. Тоест, те ще ни дадат евентуално допълнителни количества газ, а ние ще им предоставим ток тук в България, който те ще могат да търгуват, той вече ще си е техен, но тук в България. Не става дума ние да транспортираме ток на тях.
Водещ: Да, но ще ни излезе ли сметката, евтино ли ще ни бъде?
Никола Стоянов: Всичко е въпрос на преговорите. На тези срещи на най-високо равнище и на високо равнище е въпросът да се отвори вратата. От тук нататък експертите трябва чисто на бизнес логика да видят точно какво ще е съотношението, какви ще са цените и т.н., така че и двете страни да печелят.
Водещ: Това го оставяте за следващия кабинет?
Никола Стоянов: Не, ние няма да чакаме, веднага експертите започват разговори, но разбира се ще бъде продължено в следващия кабинет. Надявам се да има устойчивост…
Водещ: Планирате ли да подпишете тези договори, вие служебният кабинет?
Никола Стоянов: Ако междувременно експертите си свършат работата и се види, че е изгодно, да, ние няма да се поколебаем и разбира се, ако имаме право. Аз не съм експерт в това, но тъй като все пак нашите правомощия са ограничени. Мисля, че специално такива споразумения няма нужда и от парламент.
Водещ: Днес в 15 часа Владимир Путин обяви официално присъединяването на четирите области към Руската федерация. Разбира се руската армия не владее всички тези територии, което означава, че допълнително ще се воюва. Примерно половината от Донецка област все още е под контрола на Украйна, украинците казаха, че ще има суров отговор. Войната се ожесточава. Ще изпраща ли България оръжие на Украйна, господин министър?
Никола Стоянов: За съжаление към момента така изглежда, че войната се ожесточава. Както вие знаете и аз имам възможност да казвам, има решение на българския парламент, ние се придържаме стриктно към това решение. И аз като министър, като председател на комисията, която разрешава износа на България на оръжие и предмети с двойна употреба твърдо ще спазвам решението на парламента. Вече следващият парламент, ако решат, променят нещо, колегата след мен що има възможност да постъпи по друг начин.
Водещ: Има ли повишаване на исканията за доставка на оръжие за страни близки до Украйна?
Никола Стоянов: Търсенето е огромно от пролетта насам, по-голяма не знам как може и да стане.
Водещ: Какво заварихте всъщност? Вие заварихте куп договори неподписани, отпушихте този процес, но има ли забавяне в производството в резултат на това неподписване на договори?
Никола Стоянов: Аз заварих един блокирана сектор, то не е само за отделните преписки. Тук не става въпрос само за износ, става дума за внос на материали. Комисията също разрешава и вноса. На практика беше блокиран сектора, последствията още ги носим. Особено тежки разбира се те са във ВМЗ-Сопот, където предишното ръководство три месеца на практика не се беше погрижило за снабдяването с материали, затрупани запаси…
Водещ: Тоест, няма с какво да работят в момента хората, така ли?
Никола Стоянов: Имайте предвид, че тъй като дефицитна стока са повече от материалите и когато поръчаш днес най-рано ще получиш след три, четири месеца, най-рано, някои от тях са шест месеца, други девет месеца. Като спре за три месеца поръчките спрат, сега ще се носят последствията няколко месеца след това. Реално не може в пълен обем да се произвежда поради липса на материали, изпускаме точно момент, когато има голямо търсене. Вместо ние да произвеждаме в пълен обем сега се борим да възвърнем веригите на доставки.
Водещ: Има един случай във ВМЗ за раздадени авансово пари и за начислена голяма печалба на строителните фирми. Вие поръчахте анализ на Университета по архитектура.
Никола Стоянов: Да, Университета по архитектура специалистите казаха, че около 60 процента е заложената печалба в тези договори при положение, че е нормално в сектора според тях около 20 процента, тоест има едни 40 процента отгоре, на 6 милиона за колкото са договорите това са 2.5 милиона, грубо казано завишение.
Водещ: Днес е заседавал Съветът на директорите на ВМЗ-Сопот, дали има решение ще бъдат ли дадени на специализирани органи, нещо, за което намекнахте по-рано?
Никола Стоянов: Аз за съжаление нямам информация днес какво са решили, но няма как такива практики да търпим. Не може на 2-ри решаваш да правиш нещо, на 3-ти каниш фирмите, на 4-ти подписваш договор с тях, плащаш им на 8-ми 50 процента, които всъщност при тази надценка се оказва, че са 70, според Университета по архитектура и чак на 17-ти казваш въобще какво ще строят. Това който и да го види на всеки е ясно за какво става дума и аз силно се надявам Съветът на директорите, аз съм ги оставил да имат самостоятелност в решенията, които взимат разбира се, но се надявам те да сезират компетентните органи, защото такива практики в държавни предприятия не трябва да се търпят.
Водещ: Вашата предшественичка госпожа Нинова веднага ще каже, че това е заяждане. Вчера случайно попаднах на едно нейно интервю в партийната телевизия. Там твърдеше, че е занижен контрола по отношение на потребителите и че дори не правите никакви проверки за райски газ, нещо, което тя е извоювала а сега в момента се продава навсякъде?
Никола Стоянов: Права е, че е бил заниже контрола, обаче последните два месеца затова и сменихме ръководството, а и месеците преди това, когато тя е била министър. За райския газ само ще ви кажа, 400 проверки са направени, 14 акта са съставени само поради простата причина, че КЗП няма право да проверява химически вещества, РЗИ проверява химически вещества. Цялото това е на практика политически пиар безсмислен да се правят много проверки, което се знае, че няма как да има резултат. И тези 14 акта те не са за да спрат продажбите, те са че не е отбелязано нещо на етикета, няма реално някакви административни наказания.
Водещ: Кажете какво се случва с инвестициите, господин министър. Дали заради войната ние имаме шанса някои производства да се прехвърлят у нас, има ли интерес?
Никола Стоянов: Това са основните три фактора, но два нови са. Да кажем от една страна България е добра дестинация за инвестиции, към това обаче се добавят два фактора. Едното беше пандемията от Ковид-19, която накара много европейски компании да се върнат по-близо до дома и да скъсат веригите на доставки. Вторият фактор е войната в момента и това, че цяла Европа, меко казано, е угрижена на тема енергия. България, благодарение на усилията и на служебния кабинет ще се окаже накрая един остров на стабилност по отношение на наличието на енергия, особено предвид сега посещението на президента Алиев и новините, които идват от там…
Водещ: Те имат интерес от високите технологии, това ли е основния интерес, такива ли производства ще идват у нас?
Никола Стоянов: Ние вече сме на друго ниво, стремим се доведем не просто инвестиция, а инвестиции, които ще отварят високо платени работни места, инвестиции, които ще развиват този пул от таланти, който България притежава. Така че, вече стремежът е по съвсем друг начин сложен, вече пресяваме коя инвестиция за нас е интересна и коя не.
Водещ: Кажете накрая конкретна инвестиция, която вие сте привлекли и започва да се реализира?
Никола Стоянов: Инвестициите изискват известно време. Аз имах възможност да кажа и тази седмица бях в Германия, с двама инвеститори говорих, които в края на месеца съм поканил да дойдат в България и съм убеден, че тогава вече ще може да оповестим имената. Едното е спортен гигант, по-важното което е, отваря тук център за компетентности, IT център, не става дума за производство на спортни стоки. Те искат тук, виждайки българските таланти, и София е избрана между 20 други града в Европа. Те са си правили доста силен рисърч. Те тук искат да използват българските таланти, които да управляват бизнеса им по цял свят на практика, което наистина е инвестиция, която мен ме радва със стремеж да бъдат едни от най-добрите…
Водещ: В кой регион обаче, дали пътищата са важен фактор за инвестициите?
Никола Стоянов: По отношение на производствени предприятия пътищата са много важен фактор, наблюдавам го постоянно. Имам срещи и преди няколко седмици има среща с голяма немска компания…
Водещ: Къде искат да инвестират и къде не искат?
Никола Стоянов: За съжаление отиват в Южна България повече, защото в крайна сметка там магистрала „Тракия“ ги привлича сериозно. Все още, въпреки че, дори има и повече възможности за намиране на работници. Да кажем една от дестинациите беше Велико Търново, която те сравняваха, пак избраха Стара Загора именно заради това. Разбира се инвестициите в инфраструктура не трябва да спират, а напротив.
Водещ: Още една инвестиция, съвсем накратко?
Никола Стоянов: Другото е компания от автомобилния сектор, която се шегувахме, че днес 9 от 10 коли в Европа имат части, произведени в България. Ако тази компания влезне, аз съм убеден, че до края на месеца те ще го решат, така че 10 от 10 коли в Европа ще са с български части, защото тази компания има части във всяка кола в Европа.
Водещ: Виждам, че го казвате с настроение, с удоволствие. Интересен е този ресор. Благодаря ви, много за това участие, ще говори и след това по тези теми.
Никола Стоянов: И аз много благодаря.