Водещ: Дами и господа, на 5 декември на територията на Европейския съюз влиза в сила забрана за внос на руски петрол. На България, като най-зависима от руския петрол, чисто географски, беше дадена дерогация, или отсрочка, тоест правото да внасяме руски петрол, който да ползваме за свои нужди и докато рафинерията „Лукойл“ не направи инсталациите си годни да работят и с друг петрол. Сега, в студиото на „120 минути“ е министъра на икономиката в служебното правителство Никола Стоянов. Добре дошли.
Никола Стоянов: Добре заварили.
Водещ: Това предложение за сделка ли беше от руска страна? Ще плащаме данъци тук, ако можем да продължим да изнасяме нефтопродукти?
Никола Стоянов: Бих казал, че в преговорите активната страна беше българското правителство и предложението не е било от тяхна страна. За нас разбира се много е важно да обезпечим България да има достатъчно горива и за населението и за фирмите. Неслучайно и Европейската комисия е разбрала спецификата на България като пазар и на рафинерията, която работи тук, а именно, че е много трудно логистично в момента да се докарва суров петрол друг, освен руски, тъй като единствената възможност за това би било през Босфора. Там не се разрешава да минават големи танкери, трябва да са само малки танкери. В момента преминаването трае 20-30 дни, а през октомври турците вдигнаха таксите пет пъти. Серия от проблеми, които ни очакват тук – резервът, който има рафинерията или складовете, които има на място, ни позволяват запас само за 7 до 10 дни работа. Ако не се зареди в това време тя трябва да спре.
Водещ: Тоест, българска инициатива ли е било това? Вие ли им казахте: Елате да си плащате данъците не чрез швейцарски посредник, а пък ние ще ви позволим да изнасяте?
Никола Стоянов: Не беше обвързано по този начин. Ние им казахме: Елате тук да плащате данъците, това не може да продължава така. Аз не знам защо и как предишни правителства не са го направили. Ние считаме, че не е справедливо и няма как да допуснем те да не плащат данъци тук. Това не беше сделка, това беше абсолютно изискване от наша страна, тъй като и аз смятам, че не от бюджета да идват, както предишната отстъпка, 25 стотинки. С нея какво се е правило на практика, от бюджета се дават пари, за да се подкрепи „Лукойл“ фактически, тъй като когато цената е с 25 стотинки по-ниска, хората ще потребяват повече от техните продукти. Считаме, че това не е смислено, по-добре е през облагането – парите, които ще вземем от тях, и то облагане на свръхпечалбата, то да финансира фонд, който вече да дава помощи и за фирмите и за гражданите и то не само за бензин. Напротив, и за транспорт, защото много от бедните хора нямат коли, те значи не се възползват по никакъв начин.
Водещ: Това ще се случи, ако те са казали „О, кей, забравяме за „Литаско“ в Швейцария, ние ще си плащаме данъците в България“. Но, има едно голямо но и то се намира в Брюксел. Защото вие, чух ви в началото на седмицата, вие казахте при Цветанка Ризова, че санкциите не обвързват износа на продукти с руски петрол, но в отговор преди няколко дни до Свободна Европа говорител на Брюксел казва, че „България не може да продава руски петрол на трети страни, включително ако е преработен“…
Никола Стоянов: България не може да продава руски петрол на трети страни, това е категорично. Но категорично, така както в момента е разписана дерогацията, България има право да продава на трети страни продукти получени при преработката на руски суров петрол на територията на България. Неслучайно е направено това…
Водещ: На територията на България, което е обратно на смисъла и искане на „Лукойл“…
Никола Стоянов: …Преработката на територията на България прави продуктите български, европейски, и те имат право да бъдат изнасяни. В дерогацията пише специално следното нещо: „Забранява се продажбата на продукти получени от руски суров петрол доставен по тръба“ – това е специфично казано. Петролът, който идва в България не идва по петролопровод, той идва по море. Неслучайно е направено това, в началото ви обясних какви са причините. Фактически Европейската комисия ни дава възможност две години за да решим този проблем, защото в момента логистично е много трудно да идва друг освен руски суров петрол в България.
Водещ: Аз разбирам, но нали смисълът на санкциите е да се възпрепятства възможността хазната на Русия да се пълни от продажбата на петрол и петролни продукти в Европа, с тези пари да финансира войната в Украйна.
Никола Стоянов: Точно така.
Водещ: В този смисъл да ви попитам директно – разговаряли ли сте с Брюксел по тази тема преди да се срещнете с „Лукойл“, за да сте наясно с какви позиции излизате срещу тях?
Никола Стоянов: Първо, искам да подчертая, че аз като човек и като министър твърдо подкрепям санкциите срещу Русия и тук не става дума за никакво заобикаляне. Ако беше забранено нямаше и предишното правителство да приемат постановление на Министерски съвет, с което ние сами да си ограничим правото, което ни дават, да изнасяме. Както подчертах, това се случва заради следното нещо: Когато се произвежда примерно дизел, България потребява около 2.5 милиона тона дизел годишно. За да се получи това количество при производството се получават и други продукти, една част от тях дори не отговарят на критериите в ЕС, те не могат да се продават в Европейския съюз, продават се само в трети държави. За да произведе „Лукойл“ това количество дизел, тези други продукти, ако не може да ги изнася, трябва да ги складира някъде. В момента наличностите в складовете в България са такива, че 20 дена могат да поемат складират тези останали продукти от работата на „Лукойл“ и после трябва да спре производството на дизел пак. Те не могат да ги излеят в морето, и няма какво да ги правят. Тоест, това което казаха и от Европейската комисия, дерогацията е направена за България и българите точно така, тя е направена за да можем ние да сме обезпечени с горива. Но производството е от такова естество, че те не могат да произведат само дизел примерно или само бензин и нищо друго да не остане. Трябва остатъчните продукти някъде да отидат.
Водещ: Стигаме до следната хипотеза, министър Стоянов, която се реализира в Германия. От „Лукойл“ чухме през седмицата, че ако те не могат да изнасят своите продукти, ще трябва да затворят, тъй като производството им би било нерентабилно. „Роснефт Германия“, собственик на три от големите германски рафинерии, след забраната за внос на руски петрол затвори и се наложи Германия да национализира тези рафинерии. Готова ли е българската държава за хипотезата национализация на „Лукойл“?
Никола Стоянов: Ние сме готови за всякакви хипотези, но национализацията няма да разреши проблема с логистиката. И държавна да е рафинерията, и на която и да е фирма в момента, реалностите са такива, че е много трудно да бъде снабдявана с друг освен с руски петрол просто защото в момента тя се снабдява през Черно море, а Черно море е затворено море и няма как до него да стигне освен през Босфора този петрол. Така че, и да я национализираме…разбира се, ако затворят рафинерията има различни възможности. Мен, като министър на икономиката ме притеснява, че ако се затвори рафинерията това значи покачване на цените на всички горива в България, защото ще трябва отнякъде да ги внесем. В момента се борим с висока инфлация, имаме вече първата победа – октомври месец тръгна надолу инфлацията, сигурен съм, че ще върви с още по-сериозни стъпки следващите месеци и правим много сериозни усилия. Това е и във връзка с влизането ни в Еврозоната, знаете едно от изискванията. И ако в един такъв момент ние сами си затворим вратата да произвеждаме горива в България и отворим вратата само през внос и цените се вдигнат нагоре, сами разбирате, че това просто ще провали всичко, борбата с инфлацията ще бъде загубена.
Водещ: Но, ако се стигне до тази хипотеза и то под давление на Брюксел, които разтълкуват санкцията и дерогацията то друг начин, какъв е нашият план „Б“?
Никола Стоянов: Те не ги тълкуват по друг начин, ние сме в разговори с тях всеки ден буквално. И там работят експерти, те виждат ситуацията и аз съм сигурен, че я оценяват по правилния начин. Защото от експертна гледна точка това е оценката. Не става дума да защитавам „Лукойл“ или някой друг, независимо на кой е рафинерията това са реалностите в момента.
Водещ: Добре, а защо тогава техните говорители правят такива изявления пред медиите?
Никола Стоянов: Изявлението, ако го прочетете внимателно, те казват – Да, дерогацията е направена за България и българите. Точно така и аз ви казвам същото, точно затова е направена. Ако те държаха, и то тогава неслучайно, те са го помислили хората. Ако те държаха да се забрани износа от България вече на преработени продукти те нямаше да напишат „само при тръбния петрол“, който е доставян петролопровод. Това неслучайно е направено, експертите е наясно, че рафинерията иначе няма как да работи, ако част от продуктите не се изнасят.
Водещ: Тоест, „Лукойл“ е златната рафинерия на Русия в моментна в региона?
Никола Стоянов: Така се оказа, съжалявам, че толкова правителства назад всъщност няма алтернатива на тези доставки, не е помислено, това е трябвало много от отдавна да се помисли. Има проекти, навремето беше спрян, сега ние правим постъпки в тази посока дали ще е петролопровод от Александруполис до Бургас, дали нещо друго, но това е трябвало да се мисли по от отдавна. Както видяхте, където има възможности, както е с газа, направихме диверсификация абсолютно в момента руски газ не ползваме. Но тук просто не е възможно и трябва време.
Водещ: А те ще направят ли опити да променят инсталациите си така, че да могат да преработват и петрол сорт „Брент“ да кажем?
Никола Стоянов: Имайте предвид, че дерогацията просто дава две години време, които са необходимите.
Водещ: А те работят ли в тази насока, какво ви казват?
Никола Стоянов: Не съм по тази тема аз специалист колко време им трябва за да си преработят системите. Нормална компания, всяка нормална компания като знае, че след две години и спира вноса въобще на руски петрол тя трябва да се подготви за този момент, или да я продадат рафинерията ако те не искат или да се подготвят, това е категорично така.
Водещ: Или да разчита, че забраната ще отпадне, или войната ще свърши?
Никола Стоянов: В такъв бизнес от такъв мащаб трудно може да разчиташ на такива случайности според мен.
Водещ: Тъй като се обсъжда първо във формат Г-7, след това във формат Европейски съюз, каква е позицията на България за таван на цените на газа и петрола от Русия?
Никола Стоянов: Нашата позиция е, че таван на такива високи нива, каквито в момента е бил предложен от 275 евро, имайте предвид цената в България за декември, която се очакваше под 150 лева беше за ноември 120 и няколко лева, сами разбирате колко далеч сме от цена 550 лева таван. Това за нас е неработещо, ако има таван той трябва да е много по-нисък. Но аз лично като министър съм против такива административни мерки. Трябва да оставим пазара да работи, таван не е за нас работещо, особено в такава височина от 275 евро.
Водещ: Трябва ли да бъде продължена програмата 25 стотинки на литър облекчението?
Никола Стоянов: Ние вече решихме до края на годината, увеличи се бюджета, който се отпуска за нея и тя ще работи до края на годината….
Водещ: Ето го края на годината, какво става след това?
Никола Стоянов: От 1 януари уговорката ни с „Лукойл“ е, че те от 1 януари вече ще работят в България, център на икономическа дейност, ще плащат данъци тук. Още тази година ще внесат 100 милиона, другата година ще се облага свръхпечалбата им с 33 процента. Имайте предвид, че в момента цялата им печалба ще бъде свръхпечалба, тъй като те предишните години не са плащали нищо, 3.5 милиона мисля, че са платили данъци.
Водещ: Някакви постъпления очаквате, ако това се случи?
Никола Стоянов: Уговорката с тях е, ако депутатите приемат Закона за корпоративното подоходно облагане, който е вкарано в парламента, което да ни позволи ние да облагаме свръхпечалбите и да бъде отменено разбира се постановлението на предишното правителство, което забранява износа на преработени продукти, в рамките на седем дена те да преведат авансово 100 милиона лева.
Водещ: А, ако това не се случи, ще продължи ли програмата след 1 януари 25 стотинки за литър?
Никола Стоянов: Ще го мислим тогава, всички опции са възможни. Както ви казах аз лично съм против тази програма в този и вид, тъй като е по-важно да се стимулира транспорт, ваучери за транспорт, не всеки да пътува с отделна кола и не тези пари, които даваме като отстъпка отиват в бюджета на „Лукойл“ реално.
Водещ: Скандалът с „Джемкорп“, вашето мнение за този меморандум. Прекратен ли е или не е прекратен, направихте ли проверка, видяхте ли какво се случи?
Никола Стоянов: Наистина не съм запознат с темата, чух скандала разбира се. Не е в моя ресор, нито съм го виждал този меморандум, не мога да ви отговоря на въпроса.
Водещ: Вашата прогноза? Похвалихте се със забавяне на нивата на инфлацията…
Никола Стоянов: На ръста.
Водещ: …На ръста на инфлацията, но от друга страна идват предупреждения от Запад на Изток, както обикновено избухват големите кризи, че се задават доста тежки времена, говори се за стагнация, свиване на икономиката…?
Никола Стоянов: Точно така, задават се категорично тежки времена. Аз обаче съм оптимист специално за България. В момента борбата ни наистина е бързо и рязко да свалим инфлацията надолу именно заради влизането ни в Еврозоната. Знаете, това е един от показателите, който се следи. От друга страна съм оптимист, защото виждам много високия интерес за инвестиции в България и мисля, че точно във времена на криза, на проблеми, които се задават… В момента и Западна Европа има по-сериозни проблеми от нас, тъй като ние успяхме да осигурим достатъчно газ, имаме достатъчно електричество. Ако с горивата въпросът се разреши по добър начин и успяваме да облагаме и свръхпечалбите, смятам, че и горивата вече те вървят надолу постоянно. Тоест, основните неща, които доведоха тази инфлация, именно цените на енергоизточниците, вече в България са под контрол на много добри равнища, много по-ниски от пролетта и от лятото, затова очаквам инфлацията да продължи да пада. Много разчитам на депутатите, те вече на първо четене мисля, че мина това, че ще компенсират цената на тока над 200 лева, дано да мине и на второ четене и всичко да е наред. И желанието на правителството е, ако може да се сложи таван на цените за газта, не таван, а именно да се каже – над 200 лева примерно и за газа ще бъде компенсирано, въпреки, че ние сме много по-надолу цената в момента, но все пак има война близко до нас, нищо не се знае.
Водещ: Един такъв въпрос и нека с това да завършим – Еврозоната. Вашата колега министър на финансите направи една прогноза за изпълнението на бюджета, която не изглежда никак добре. Става дума за голям бюджетен дефицит, който надхвърля 3-4 процента от брутния вътрешен продукт, нужда от теглене на нови заеми в огромни размери и то през следващите четири години. Това не ни ли отдалечава, да ни откъсва от възможността за влизане в Еврозоната?
Никола Стоянов: Не, в момента първо, че решенията ще се вземат на база на бюджета и неговото изпълнение за 2022 година. Всички тези неща, които казахте са вече за 2023 година и по-нататък. Истина е, и заради това внесохме удължаване на сегашния бюджет, тъй като при предишното правена на бюджета и после при промените по него доста популистки депутатите са постъпили. И, да, верни са тези неща, ще трябва да се теглят кредити, за да се покриват дефицити, но в момента ние сме насочени с бързи крачки да финализираме влизане в Еврозоната, което трябва да стане, решението трябва да е факт до май месец.
Водещ: Докато прогнозите не са се превърнали в реалност. Разбрах.
Никола Стоянов: Да.
Водещ: Благодаря ви, за участието. Дами и господа, служебният министър на икономиката, гост в „120 минути“.