Водещ: Да си представим госта първо – служебният министър на икономиката Никола Стоянов ни е на гости. Добре дошли.
Никола Стоянов: Добро утро, благодаря ви.
Водеща: Здравейте. Няколко теми. Най-напред – цялата вихрушка, която се завихри около „Лукойл” и цените на бензина, за инфлацията също, ще поговорим и за инвестиции. Но да започнем с „Лукойл”. Виждате със сигурност как се коментира този анонс, който беше направен на онази голяма пресконференция с участието и на представители на рафинерията. Коментира се като услуга за „Лукойл”, като подарък за „Лукойл”. Видях, че експерти наричат тези 700 млн. лева, които да влязат повече в бюджета, „захарче”. Кажете, как ще опровергаете съмненията, че в момента защитавате и работите за руските интереси в България?
Никола Стоянов: За мен даже е изумително, че трябва да се оправдавам за такова нещо. Медиите според мен е важно и на какви експерти дават думата, тъй като хората имат много доверие, когато някой се появи по телевизията. Наистина се наслушах на откровени глупости последните дни, откровено.
Водеща: Но уважавани експерти имат тези съмнения, дори се притесняват, че играем в момента ролята на троянски кон срещу интересите на ЕС.
Водещ: Само да обясним в началото за тези, които са пропуснали, че големият спор през тази седмица е дали има право „Лукойл” да изнася 60% от продукцията си, ако има дерогация, да я изнася навън, или тази дерогация е направена, измислена, одобрена с цел само за нас българските потребители да се произвежда, без да се изнася и да се печелят пари.
Никола Стоянов: Нека да обясня нещо. Черно на бяло нещата са абсолютно ясни. Дерогацията за България е абсолютно ясна. Ограничения за износа на рафинирани продукти на територията на ЕС от руски суров петрол има единствено за руския суров петрол, който постъпва по петролопровод. Това е категорично казано. Което автоматично освобождава случая, при който идва по море, както е в България. И това е черно на бяло категорично. Със сигурност тази дерогация е дадена заради географското положение на България, тъй като България няма от къде да се снабдява, или би било много трудно и скъпо.
Водещ: Не е ли само за българския пазар, за потребителите – за мен, за нея – без да може да изнася за Румъния готов продукт?
Никола Стоянов: За да разберете, ще ви кажа следното нещо: Когато преработват един литър или барел суров петрол, от него излизат различни продукти. Излизат дизел, който трябва за нас, но излизат и други продукти. Голяма част от тях са такива, които не отговарят дори на критериите за употреба в ЕС. Те се изнасят за трети държави. Когато говорим, че около 50-55% се изнася, имайте предвид, че огромният процент е за трети държави. Тези, че троянски кон, че ЕС се снабдява, че държави от ЕС се снабдяват през тази рафинерия масово, нямат нищо общо с реалността.
Водещ: Със същите тези аргументи включихме представител на ЕК.
Водеща: Какво е обяснението, че от ЕК казват… Вие имате ли разговори по тази тема специфично?
Никола Стоянов: ЕК не казва друго. Ние сме постоянно в разговор с тях. Те не казват друго. И аз казвам следното: Дерогацията е за българите, за българските компании, за българските граждани. тя е направена за тях.
Водеща: Това казват и те – за вътрешния пазар.
Никола Стоянов: Не за вътрешния пазар, а за българите и българските компании. Когато обаче се произвеждат, при рафинирането на суровия петрол излизат и други продукти, които нямат дори къде да се съхраняват в България, ако спрат да се изнасят за трети държави или за някъде. Тогава трябва рафинерията да спре (…).
Водещ: За кои продукти говорим?
Никола Стоянов: (…) със завишено съдържание на сяра, излизат продукти, които не влизат в критериите да се ползват в ЕС.
Водещ: Само за тях ли говорим – искам да конкретизирам въпроса – или и за бензин и дизел, които отиват при нас?
Никола Стоянов: Дизел към ЕС не отива.
Водещ: Тоест този износ, който е 60% от производствената мощност, са продукти, които нямаме къде да съхраняваме и които нямаме право да продаваме и ползваме. Всичките 60% ли?
Никола Стоянов: Ако цитирам правилно, от 9 продукта, които те произвеждат, само 4 се продават на българския пазар.
Водещ: Останалите 5?
Никола Стоянов: Останалите 5 са изключително износ. И износът е изключително трети държави.
Водеща: Това, което ни казвате, е на база документи, които четете, на регламенти, или имате разговори с представители на ЕК?
Никола Стоянов: Вчера имахме отново разговори. То е ясно, има становища на юристи. Всичко е черно на бяло, то е абсолютно ясно. Това не се коментира – какво пише в дерогацията, това е ясно. Иначе нямаше да изнасяме и в момента.
Водеща: Представител на ЕК говореше включително за това, че може да започнат наказателни процедури.
Никола Стоянов: Вижте, в момента ситуацията е абсолютно ясна. Ние спазваме абсолютно всички санкции, дерогацията – така, както е разписана. Ако от ЕК решат, че нещо трябва да се промени, и се промени, ние, както много добре знаете, българското правителство, подкрепя санкциите, гласувало е „за” тях и това е категорично така. и аз като министър подкрепям санкциите.
Водещ: Защо правите акцент между износ за Европа и износ за трети страни?
Никола Стоянов: Защото чух много мнения, че България е троянският кон, че по този начин „Лукойл” захранва държавите от ЕС, един вид нелегално, през българската рафинерия и през реекспорт. Затова го казвам.
Водещ: Смисълът беше, че реализират печалби за Русия…
Никола Стоянов: Когато говорим за печалбите за Русия, там пък е другата тема. До момента са реализирали огромни печалби за Русия. Ние в момента постигнахме този успех те да преместят икономическата си дейност в България – веднъж 10% корпоративен данък да плащат тук, отгоре 33% данък свръхпечалба. Тоест ще вземем 43% от печалбата им. Ще намалим печалбата, която отива към Русия и евентуално се използва за финансиране на войната срещу Украйна. Това е логиката тогава. Да кажат предишните защо не са го направили. Малко нещата станаха така, заради този успех на служебното правителство явно се появи ревност. Другите проявиха ревност – защо ние сме успели.
Водещ: Вярно ли е, че възможността да ползваш дерогация е налице само ако си регистриран тук. И че цялото това движение да не се минава през Швейцария и Холандия, не е плод на някакъв успех, на преговори и т.н., а на неизбежност.
Никола Стоянов: Хубаво е някой като говори по темата, поне да прочете какво пише. Там няма нищо общо с това кой къде е регистриран. Там дерогацията е да се внася руски суров петрол в България. Това се казва в дерогацията. А не кой къде е регистриран, кой къде плаща данъци, това няма отношение.
Водеща: Не са били принудени да работят изцяло в България, както беше анонсирано, за да могат да се възползват от тази дерогация.
Никола Стоянов: Категорично не.
Водещ: А защо някой избира да плати 600 млн. повече, като може да плати 600 млн. по-малко? Ако стъпим на тази сметка с очакваните 700 млн.
Никола Стоянов: Защото и българското правителство има лостове.
Водеща: Какви лостове използвахте?
Никола Стоянов: Ние можем да си наложим да не се възползваме от тази дерогация и те да трябва да затворят рафинерията, примерно. Двете страни, всяка от тях има какво да предложи в тези разговори. Ние ги убедихме, че за тях икономически е по-изгодно те да работят в България, но условието е да се регистрират тук, ако искат да работят в България…
Водеща: И да ползват дерогацията.
Никола Стоянов: … да плащат тези данъци тук в България. Разбира се, че това е било нашето условие.
Водеща: Как са изчислени тези 700 млн., които толкова се въртят в пространството?
Никола Стоянов: Веднага ще ви кажа. Те са изчислени на база на (…), който беше онзи ден, когато давахме пресконференцията – разликата между цената на сорт „Урал” и сорт „Брент” тогава беше 22 долара. Като умножите по курса на долара, като го разделите на 159 литра, колкото е в 1 барел, излиза разликата 26,15 стотинки.
Водеща: Ама това сигурни сметки ли са, при положение, че това е динамичен пазар?
Никола Стоянов: Това е при 22 долара. Имайте предвид, че преди войната разликата между двата сорта е била минимална. Никой не е очаквал, че такъв (…), стигало се е и до 30 долара разлика. Никой не може да каже, ако след половин година войната спре, санкциите спрат, цената е отново еднаква, няма да я има тази свръхпечалба и ние няма да можем да ги обложим.
Водещ: Видяхте ли, че в НС има проекти вече – мисля, че „Продължаваме промяната” и ДПС – с цел да забранят износа? Това, което и вие, и „Лукойл” казахте, че е условие да не скочат или страшно много цените, или да не затвори рафинерията. Ако тези проекти бъдат гласувани, смятате ли, че „Лукойл” ще прекрати своята производствена дейност?
Никола Стоянов: За разлика от „Лукойл”, аз не поставям условия, аз ви казвам какви са реалностите, като министър на икономиката. Виждам статистиката ние какво изнасяме, какво потребяваме, виждам статистиката какви са цените навсякъде другаде в ЕС, всичките околни държави, и затова казвам следното: Ако рафинерията затвори, ние отнякъде ще трябва да внасяме горива. От къде е първият въпрос, тъй като в момента няма много свободни на пазара. Второ, ясно е, че ако внасяме отнякъде… Да кажем Гърция – цената в момента е около 2 евро и нещо…
Водещ: Те са с най-висока цена.
Никола Стоянов: … ако се внася от там, допълнително ще има и някакви разходи за транспорт, да кажем 20%, затова много лесно смятам, че ще отиде около 5 лева цената.
Водещ: За бензина. За дизела?
Никола Стоянов: Подобно. Това е нормалното – ако ти не произвеждаш тук, трябва да внесеш от някъде. Няма друга възможност.
Водещ: Можело през Босфора, можело през алтернативен тръбопровод, който Турция гради.
Никола Стоянов: През Босфора, само ще ви кажа, че октомври месец се дигнаха таксите за преминаване през Босфора пет пъти. И танкерите там чакат по 20-30 дена да минат. През Босфора е забранено да минават големи танкери, могат само малки. Това е основен проблем, между другото. И отново някакви експерти коментират – с друг петрол и т.н. Проблемът не е с какъв вид петрол проблемът е логистичен – как този петрол ще стига до тази рафинерия. В момента той стига през Черно море, от Русия. Единственият друг алтернативен път в момента е Босфора.
Водещ: Как коментирате, защото сме питали такъв въпрос експерти – ако спре рафинерията, може ли пък готова продукция да се внася с цистерни…
Никола Стоянов: От къде?
Водещ: Не знам и аз. Може ли или не може?
Никола Стоянов: На теория може, както ви казах, през Гърция, долу от открито море да идва, да се рафинира, или през Турция да се внася. Но ще е по сухоземно, с цистерни. Само си представете колко цистерни са това…
Водещ: Колко са?
Никола Стоянов: Не можем да броим до толкова. Все пак потреблението в България е огромно, това е цяла държава.
Водещ: Коментираше се, че държавата може да влезе в собствеността. Тоест „Лукойл” спира своята дейност, обаче държавата я продължава. Това възможно ли е?
Никола Стоянов: Всичко е възможно. Може и някоя друга държава да купи рафинерията, или друга компания. Аз ви обяснявам, че който и да я купи, той трябва по някакъв начин да доставя суров петрол до нея. И вариантите са два – единият е през Черно море, както е в момента от Русия, другият е през Босфора. В момента друг вариант няма.
Водещ: Добре, може би много задълбахме. Цените какви ще бъдат е най-важният въпрос.
Водеща: И да, какви идеи в крайна сметка остават – да се подпомагат социално уязвимите хора с някакви ваучери, отстъпки и т.н., или да очакваме, че за всички цената ще падне и ще е глътка въздух?
Никола Стоянов: Онзи ден, когато съобщихме тази новина, бяхме щастливи от постигнатия успех, от това, че цените ще останат най-ниски в България и отделно ще има и средства, които да се използват за подпомагане и на граждани – и аз като министър на икономиката държа – и на фирми. Сега, в целия този вой, който се появи от всякакви видове експерти, очаквам да видя парламентът какво ще гласува най-накрая.
Водещ: Дали ще забрани износа, или за другото говорите, за мерките?
Никола Стоянов: Парламентът е най-висшият орган в страната. Каквото те решат, това ще стане. Мерките впоследствие, ако останат нашите законопроекти, ако те гласуват Закона за корпоративно подоходно облагане, който да ни позволи да обложим свръхпечалбите, ако всичко стана така, както служебното правителство го предлага, ние разчитаме, че този фонд ще се напълни със 100 млн. тази година и с около 700 млн. догодина. Тези пари първо ще бъдат насочени, една част от тях – категорично мнение на Министерство на финансите, тъй като те са водещи там – към най-уязвимите групи. Ще бъде на подоходен принцип, помощта ще бъде не само за горива, но и за транспорт, защото много от бедните хора нямат лични автомобили, така че те няма да могат да се възползват иначе от тази помощ. Това е решено. От там нататък, като видим с колко средства и как върви пълненето на фонда, ще се преценяват други мерки, изцяло на базата на регламента за облагане на свръхпечалбите. Там пише за какво може да се използват тези пари.
Водещ: Няма да е за всички, така ли да разберем?
Никола Стоянов: Когато се прави някаква мярка, ще е за всички, но на някакъв критерий, който е еднакъв за всички, защото трябва да се иска специално разрешение от ЕК дали е непозволена държавна помощ.
Водеща: И е възможно да се подпомага друг вид транспорт за хората, които нямат автомобили.
Никола Стоянов: Точно така, не само горива, а примерно и разходи за транспорт.
Водеща: Добре, едно уточнение от мен само за край на тази тема, защото виждам, че се изненадвате от скептицизма и от по-критичните въпроси.
Никола Стоянов: Не се изненадвам, просто ми е жалко, че пак без пазач до казана седим, така да го кажа.
Водеща: Съвсем нормални са тези въпроси и тази нагласа, при положение, че знаете от колко години работи рафинерията, без да има печалба на практика.
Никола Стоянов: Да кажат защо така е работила, а не защо ние сега успяваме да има печалба.
Водещ: Ако приемат Закон за забрана на износа, рафинерията ще затвори, според вас, това ли е?
Никола Стоянов: Аз не съм собственик на рафинерията, но от всичката статистика, която виждаме, логичното е да затворят.
Водещ: Ако приемат двата закона, които споменахте. Добре.
Водеща: Инфлацията. Според вас можем ли да се надяваме на някакво по-трайно успокояване от тук нататък, или факторите и фактите са такива, че тя ще расте?
Никола Стоянов: Инфлацията твърдо ще намалява. Въпросът е, че ние сме амбицирани това да стане с бързи темпове. Тъй като, знаете, в момента очакваме пускането на България и за Еврозоната, от 1 януари 2024 г.
Водеща: Какво означава с бързи темпове, кратко време?
Никола Стоянов: В следващите няколко месеца ние се надяваме инфлацията да спадне чувствително. И не просто се надяваме, а работим за това. Както ви казах, първите стъпки бяха енергийните източници – горивата коментирахме, газта спадна, в момента е изключително важно и призовавам народните представители по-бързо да мине и на второ четене това, което те гласуваха – над 200 лева да се компенсират цените на електричеството до края на 2023 г. Имахме среща и с работодателските организации, изказаха някои притеснения в модела как точно ще се събират парите по отношение на цените, които са заложени за отделните производители на електричество, допустимите цени, над които ще се облага свръхпечалбата. Има технически още какво да се пипне. Ще е много важен сигнал депутатите да го гласуват това. И ги призовавам също така да гласуват и компенсиране на цените на газа. Независимо че цената е доста по-ниска от 200 лева в момента и ние сме уверени, все пак компаниите, за да са сигурни и да имат твърда предвидимост, особено чуждестранните компании държат да го има това гласувано, че ако цената се вдигне над 200 лева – по случайност, война има до нас, всичко се случва, тогава ще бъде компенсирано. Ако това се случи, ще помогне изключително много за намаляване на инфлацията.
Водещ: Колко си мечтаете да бъде, колко си представяте, ама реалистично, че е възможно – вие казвате да намалее, но говорим тук да спре да расте.
Никола Стоянов: Тя вече спря да расте, от октомври, знаете, там намаля с един пункт
Водещ: От 18 на 17. Колко очаквате да бъде по ваши разчети? Нещо положително имате ли да кажете?
Водеща: Споменахте Еврозоната. До критерия за Еврозоната едва ли се надявате.
Никола Стоянов: Не, до 3% е прекалено оптимистично. Но със сигурност до 5-6-7% би било поносимо в тази ситуация.
Водещ: Това да е за месец.
Никола Стоянов: Да.
Водещ: А за годината колко да е?
Никола Стоянов: Не, на годишна база да е толкова. На месец ще започне да спада, сега със сигурност, и следващият месец, и по-следващия. Това за енергоизточниците ще е много важно. И ние междувременно започнахме разговори, и тази седмица аз ще имам с всички хранителни вериги, с всички участници на пазара на едро на храни, на напитки – за цените, за инфлацията…
Водеща: Какво за тях обаче?
Никола Стоянов: Имам какво да им кажа. И се надявам да проведем едни хубави преговори, които да доведат до това цените там да спрат да растат.
Водеща: Какво ще искате от тях?
Никола Стоянов: Да спрат да растат цените. И да почнат да намаляват.
Водещ: Възможно ли са тези идеи, които са с кошница, в които – прави се в някои държави, социалистите го дават за пример – за тавани?
Никола Стоянов: Аз не съм привърженик на таван на цените. Напротив, както и в преговорите, които правихме с „Лукойл”, трябва да видим кой какво може да помогне на другия, така че да си облекчим един на друг ситуацията и цените да спаднат. Взаимния интерес винаги търсим при преговори, а не такива мерки – таван, изкуствени, да притискаме. Да, правителството може да вземе силови мерки, но аз не съм привърженик.
Водещ: А някаква надценка ли ще ги молите да намалят?
Никола Стоянов: Не, напротив. Всички фирми се оплакват от липсата на предвидимост. Със сигурност една част от поскъпването на цените, огромна част е, че всички по веригата се презастраховат, защото не знаят какво ще стане. Затова казвам, че е много важно, ако депутатите гласуват за електричеството компенсацията, там темата свършва. Край, заковано е, гласувано е, до края на 2023 г. е така. Други рискове има също, които притесняват – примерно фермерите сега получиха всички субсидии от Министерството на земеделието, важно е кога ще стартират парите по Плана за възстановяване. Да успокоим цялата верига и те просто ще си намалят надценките. В момента изкуствено вдигат, не защото от спекула, просто се притесняват от бъдещето.
Водещ: Разбрахме ви.
Водеща: Ама да се успокоят как, аз не разбрах по какъв начин…
Никола Стоянов: С мерки, които правителството ще вземе, с разговори с тях, предвидимост каква ще бъде икономическата ситуация в България.
Водеща: Които да направят възможна по-ниска надценка, така ли?
Никола Стоянов: Точно така. В момента всеки си залага по-висока надценка, защото се притеснява от бъдещето.
Водещ: Имаме буквално едно изречение, за да ни съобщите името на много голям инвеститор, който споменахте, че очаквате да положи подпис за инвестиция от Германия в България.
Никола Стоянов: Ще ме поканите след две седмици, за да ви съобщя името. В момента го пазя в тайна, тъй като докато не подпишем… Само мога да ви кажа, че те вече са подписали, чакат ние да подпишем.
Водещ: Размерът какъв е?
Никола Стоянов: Инвестицията ще е най-голямата в историята на България – над 1 млрд. евро, в Северозападна България, във възобновяеми енергийни източници. Това е единственото, което мога да кажа в момента, преди да подпишем.
Водещ: Перки или слънце?
Никола Стоянов: Няма да коментирам.
Водеща: над 1 млрд.
Никола Стоянов: Да, над 1 млрд. евро. Като производствената мощност ще е колкото един блок на АЕЦ „Козлодуй”, и по-голяма.
Водещ: Колко мегавата?
Никола Стоянов: Над 1000.
Водещ: А кога трябва да се изгради? Какъв е планът им да го изградят?
Никола Стоянов: Поетапно, разбира се, ще се изгражда. Но следващите 1-2 години, няма да е много дълъг периодът.
Водещ: Подписвате до 2 седмици.
Никола Стоянов: До 2-3 седмици трябва да подпишем, да.
Водеща: Благодарим ви. Ще ви поканим пак тогава.
Никола Стоянов: Благодаря ви много.