– България е почетен гост на Международния Солунски панаир тази година, какво означава това за страната ни?
– Изключително важно е от гледна точка на факта, че Гърция е наш ключов търговски партньор. Само за миналата година стокообменът между двете страни е близо 6 млрд. евро, като същевременно имаме ръст и на износа, и на вноса.
Солунският панаир е едно от ключовите икономически събития в южната ни съседка. Да си почетен гост значи много, в предходните няколко години сред държавите преди България са били Индия, Германия, САЩ и ОАЕ.
– На какво ще акцентираме при представянето си?
– За нас е важно да покажем едно ново технологично лице на България, което да бъде насочено към компании и проекти, свързани с високи технологии, ИТ, приоритетни сектори от регионално значение – транспорт, логистика, енергетика.
Това е една от причините по време на панаира да организираме и бизнес форум, който да бъде фокусирано насочен в тези сфери. Ще има отделни панели, които ще се водят на ниво министри от двете държави.
Самото участие на България е важно от гледна точка на стратегическите и регионални проекти, които се предвижда да бъдат изграждани в бъдеще.
– От кои сектори са участващите български компании?
– България ще разполага с изложбена площ от над 2500 кв. м на панаира. Ще имаме национален щанд с представители от български институции. Сред тях са Българската агенция за инвестиции, която ще представя инвестиционните възможности у нас и процедурите за насърчаване на инвестиционни проекти, както и Българската академия на науките. “Национална компания Индустриални зони” ще представи различни проекти, които са вече развити и в които може да бъдат реализирани инвестиционни проекти, както и индустриалните терени, които ще бъдат развивани тепърва.
Ще има фокус и върху образованието – ще бъдат представени Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии “Инсайт” (INSAIT), “Телерик Академия”.
На панаира ще вземат участие около 60 български компании от секторите високи технологии и ИТ, строителство и инфраструктура, хранително-вкусова промишленост, транспорт и машиностроене.
Ще имаме представяне на два ключови проекта от регионално значение, които ще обявим ексклузивно в първия ден на самия панаир.
Единият е изцяло български проект, който ще има регионално значение, а другият е партньорство с гръцка компания, отново български иновативен продукт, който стартира своята основна дейност в Гърция.
– Казахте, че Гърция е наш ключов търговски партньор, в кои сектори има най-голям потенциал за растеж от гледна точка на инвестиции?
– Със сигурност от общ интерес са транспортни проекти, инфраструктурни проекти и различни възможности за партньорство, свързани с инфраструктура. Давам примери с петролопровода Бургас – Александруполис, възможността за изграждане на LNG терминал на пристанището в Александруполис, към който също имаме интерес.
По време на бизнес форума от българска страна ще участват освен представители от министерства и от основните наши компании като “Булгартрансгаз”. Фокусът ще бъде поставен върху проекти от взаимен интерес като производство на различни компоненти, модули, в които и в момента има инвестиции от гръцки компании в България, сектор автомобилна индустрия, металообработване и машиностроене, строителство, енергетика.
Това са секторите, които виждаме с най-добър потенциал за реализация в следващите години.
– На икономическия форум в рамките на панаира кои ще бъдат акцентите във Вашето изказване?
– Разбира се, целта на самия бизнес форум е да се обсъдят на възможно най-високо ниво стратегическите за двете държави проекти. Второ, по време на форума компаниите, които са потенциални партньори в тези проекти, да имат възможност да осъществят контакт.
Добрите междусъседски отношения се базират и на икономически приоритети от взаимен интерес, така че с този форум целим да създадем една основа, на която нашите компании да подобрят възможностите си за правене на бизнес с Гърция.
Важно е да се отчете, че по време на панаира има представители на различни държави и компании, сред които Южна Корея, ОАЕ и др. Това е една чудесна възможност за българския бизнес да достигне до потенциални клиенти и партньори на световно ниво.
Тазгодишното 87-о издание на Солунски международен панаир ще се проведе от 9 до 17 септември.