Loading...

Никола Стоянов: Нашата цел е да създадем нови мерки за компенсация възможно най-скоро

Никола Стоянов: Нашата цел е да създадем нови мерки за компенсация възможно най-скоро

Водещ: Поглеждаме към важните теми за всички вас, как ще започне годината, с какви заплати, но от друга страна и с какви отстъпки от държавата, ще има ли отстъпка за горивата. Предстои разговор с министъра на икономиката Никола Стоянов, който вече е в нашето студио, здравейте.

Никола Стоянов: Здравейте.

Водещ: Остават точно девет дни до края на 2022 година и съответно девет дни, в които ще има тази отстъпка от 25 стотинки. Вие решихте ли вече и ще обявите ли сега в нашето студио мерките, които ще заработят от началото на следващата година?

Никола Стоянов: Да, ще мога да обявя някои нови решения. Както знаете, работим по мерки, които вече да се финансират от изземването на свръхпечалбите на „Лукойл“ в България. Компанията спази уговорката си и вече внесе 90 милиона лева авансов данък по сметките на българската държава. С тях ние ще се фокусираме в мерки, които да подпомагат и да дават компенсации за обществения транспорт, това е един от фокусите, които имаме. Но тъй като се изисква техническо време, а трябва и обществен обсъждане според законовата рамка, това е много трудно и е невъзможно да се случи от 1 януари. Затова решихме, че мярката от 25 стотинки ще продължи за момента да функционира….

Водещ: Ето, това си е новина. До кога?

Никола Стоянов: Вече обаче не е финансирана от държавния бюджет, а от свръхпечалбите на „Лукойл“, нещо, което прави голямата разлика. И паралелно с това работим първо по фокусиране на тази мярка за в бъдеще към най-уязвимите слоеве, тоест хората с по-ниски доходи и към мерки за компенсации за обществен транспорт, това, което казах и в началото – БДЖ, „Автобусни превози“ и т.н.

Водещ: Тези мерки ще са с валидност цялата следваща календарна година?

Никола Стоянов: Да, но те ще влязат според техническите възможности и според законовите възможности, тъй като трябва да минат обществено обсъждане. Предполагаме край на януари вече ще почнат постепенно една след друга мерките да влизат, тъй като то ще е цял пакет от мерки.

Водещ: Все пак някаква конкретика ни дайте за тези мерки, какво ще се дават – ваучери на хората или преференциални цени?

Никола Стоянов: По-скоро преференциални цени, ще има намаление за карти, най-вече за БДЖ мисля, че ще успеем първо, тъй като е доста централизирана системата и там от Информационно обслужване така казаха, че техническата възможност е по-бързо да стартират нещата. Включително обаче и карти за градския транспорт ще има. Просто допълнителни компенсации за хората, които са с по-ниски доходи.

Водещ: Опитайте се просто да изброите цялата група – карти за БДЖ, за градски транспорт….

Никола Стоянов: Да, междуселищен автобусен и обществен транспорт във всичките му форми ще бъде подпомогнат със сигурност, освен разбира се и горивата.

Водещ: Как ще бъдат насочени обаче, към коя фокус група от обществото?

Никола Стоянов: За момента това, което говорим, но продължават разчетите, за хора с доходи до 1000 лева.

Водещ: Как обаче това ще се определя…?

Никола Стоянов: Според данъчните декларации на хората.

Водещ: Въпросът е, че тези хора ще трябва да удостоверяват, ако искат да се ползват с преференции?

Никола Стоянов: Да, ще трябва просто да заявят искат или не искат, и ако искат от кои преференции искат да се възползват. Ще им бъде най-вероятно издаван някакъв документ за това и те когато отиват да си купуват карта или билет за влака ще могат с него да получат отстъпка.

Водещ: Пред кого ще трябва да предявят тези претенции, ако искат? Отиват примерно но гишето на БДЖ да си купят билети и там ли трябва да предоставят документ, ще вземат доход до 1000 лева?

Никола Стоянов: Да, те ще получат, по общините най-вероятно ще се издава този документ. Както казвам още обсъждаме мерките и чисто технически как ще става не е окончателно решено. Но това, което коментираме в момента е да се получава от общината този документ и с него вече да може да се ползват отстъпките.

Водещ: Мислите ли, че ще има обаче и опити за злоупотреби, хора, които ще претендират, че имат доходи до 1000 лева, а нямат такива?

Никола Стоянов: Възможно е разбира се да има опити?

Водещ: Как ще ги пресечете?

Никола Стоянов: Нашата работа е така да конструираме мярката, че тези опити да са неуспешни разбира се.

Водещ: Как смятате да контролирате това?

Никола Стоянов: Детайлите още не сме ги изяснили, но разбира се издаването на този документ, неговата защита по някакъв начин, има си начини как да се защити.

Водещ: Ако отстъпката от 25 стотинки ще продължава вече обаче през призмата на свръхпечалбите на „Лукойл“, очаквате ли и тя да продължи през цялата 2023 година, тъй като заявката там е 700 милиона да дойдат от „Лукойл“, ще стигнат ли тези 700 милиона?

Никола Стоянов: Тази отстъпка не очаквам да продължи през цялата 2023 година. Нашата цел е все пак да се фокусира в момента. Тази отстъпка няма социален ефект, тя няма подоходен критерии, тя е за всички, не е ограничено…

Водещ: Вие нали имате забележки към това, как е конструирана, към кого е насочена?

Никола Стоянов: Точно така, имам сериозни забележки.

Водещ: Но продължавате?

Никола Стоянов: Продължаваме в момента чисто заради техническата невъзможност да вкараме другите мерки. Но пак подчертавам, продължаваме вече с парите от свръхпечалбата на „Лукойл“, а не с пари от бюджета, а това е голяма разлика.

Водещ: И тука искам да се фокусираме. Вие казахте, те внесоха 90 милиона, само че ангажиментът беше за 100, защо 90 а не 100?

Никола Стоянов: Това е заради разчетите на…през месеца както ви казах и през годината зависи. Примерно в момента стана много голяма разликата между сорт „Урал“ и сорт „Брент“ и тези 700 милиона, за които говорим, трябва да са много повече към днешна дата. Там разликата постоянно се променя и се смята на нейна база. Още повече тук става дума за авансов данък, забележете.

Водещ: Аз дори искам да вляза и в детайл, защото, то се подкрепя и от думите на вицепремиера Христо Алексиев, от ГЕРБ каза Делян Добрев вчера в предаването „Лице в лице“ при Цветанка Ризова каза, че от тези 90 милиона 17 са данък общ доход, тоест заплати…

Никола Стоянов: Корпоративен данък.

Водещ: Да, а останалите са авансово плащане за следващата година. Реално България ще получи ли нещо от обещаните пари?

Никола Стоянов: България вече получи 90 милиона и това е повече отколкото България е получавала от „Лукойл“ за последните двадесет години. Това е първото правителство, което успя да накара „Лукойл“ да плати…

Водещ: Очевидно, обаче парите са авансово за следваща година, а не за тази?

Никола Стоянов: Да, но вече са внесени по нашите сметки. Авансово всички компании внасят през годината данък, който окончателно се определя на база годишни данъчни декларации, разбира се.

Водещ: За да излезе сметката от „Лукойл“ казаха – до края на тази година 100 и през следващата 700 милиона. За тази ли ще ги получим тези 100?

Никола Стоянов: Това беше към датата на брифинга, когато имахме заедно брифинг с „Лукойл“, тогава разликата беше 22 долара между сорт „Урал“ и сорт „Брент“ и към тази дата сметките показваха тези изчисления. Но разликата е променлива постоянно.

Водещ: Тоест, тези думи са казани, само че те трябва да се подкрепят от неща, които са зависими от световните пазари и всичко това…

Никола Стоянов: От световните пазари, да, но формулата е ясна.

Водещ: Обещанието обаче не може да бъде потвърдено, след като един път е дадено 100 милиона до края на 2022-а и 700 през 2023-та?

Никола Стоянов: То е потвърдено и те си изпълняват обещанията.

Водещ: Вие на базата на това очаквате ли 700 милиона действително да влязат в бюджета?

Никола Стоянов: В момента както е разликата между сорт „Урал“ и сорт „Брент“ аз очаквам повече дори да влязат.

Водещ: Тези 90 от тези 700 ли са?

Никола Стоянов: Не, това е отделно. Тогава сметката показваше към онзи момент 800 милиона, затова се говореше за 100 плюс 700. Но така или иначе вие виждате, това са последните дни на годината, току що се прие, авансов данък е. Вече следващите месеци ще започне регулярно да се внася.

Водещ: Не влизаме ли в полето на абсурда, защото от една страна вие казвате, че отстъпката, както е конструирана от редовния кабинет на Кирил Петков от 25 стотинки, вие казвате по този начин тя стимулира, спонсорира „Лукойл“?

Никола Стоянов: Точно така.

Водещ: Значи, ние с отстъпката продължаваме да спонсорираме „Лукойл“ , само че я спонсорираме от свръхпечалбите. Не се ли въртят едни и същи пари?

Никола Стоянов: Първо, това е една голяма разлика. Дали с нашите пари от бюджета финансираме „Лукойл“, това, което предишното правителство е направило, и в момент, в който цените тогава са били много високи и те по този начин са помогнали потреблението на горива да продължи, въпреки високите цени. След като е приета тази мярка, само за два-три дена с 30 стотинки са се качили цените. Сами разбирате какъв ефект е имала и про инфлационен, освен всичко останало, което е много важно да се каже. В момента вече не е с нашите пари, не е с пари от бюджета, с пари от изземване на свръхпечалба, когато за пръв път за двадесет години „Лукойл“ плаща такива пари в България, което е много важно. Но ние не искаме да прекратим тази мярка преди да са готови следващите, чисто технически, сами го казахте, девет дена има до началото на другата година. Няма как просто да активираме от 1 януари останалите мерки.

Водещ: Дайте някакъв краен срок, кога ще са готови останалите?

Никола Стоянов: Краен срок не мога да кажа, ще влизат не всички заедно, това мога да кажа, една по една в момента когато е готова. Очаквам, че първа ще е готова мярката за отстъпки за БДЖ и постепенно ще започне и за отделни общини. Най-вероятно по-големите градове първоначално и т.н.

Водещ: Една такава констатация, като на Делян Добрев пак от вчерашния ден, че „Лукойл“ ни ограбва, как ви звучи, така ли е?

Никола Стоянов: Аз не мога да коментирам политически изказвания, аз съм служебен министър на икономиката.

Водещ: Добре, икономически как звучат нещата? Вие казвате двадесет години не плащат данъци в България.

Никола Стоянов: Аз много ясно го казах. Условието на служебното правителство „Лукойл“ да продължи да работи в България е да почне да плаща данъци тук. И ние сме първите, които го заявихме това еднозначно и успяхме да ги накараме да плащат данъци тук. От там нататък има си правила, компаниите трябва да си плащат данъците, това е, което нас ни вълнува.

Водещ: Икономически и финансово действително ли всички сме били товарени допълнително с един лев, който ни е вземан за литър гориво, който е можело да не плащаме?

Никола Стоянов: Първо, такава фиксирана сума от един лев е много трудно да се каже, тъй като и вие казахте на световните пазари постоянно цените се променят, днес може да е 20 стотинки, утре да е 1.30, не мога да коментирам и това са вече много технически детайли.

Водещ: Сега пак тема „Лукойл“, свързана обаче с износа. Досега казвахте, че можем да изнасяме преработени продукти от Русия, но това е въпрос на тълкуване. Сега имаме девети пакет санкции от една страна имаме и законопроект на ДПС, който мина на първо четене. Кажете ни сега, изнасяме ли и какво ще изнасяме?

Никола Стоянов: Не е въпрос на тълкуване, имаше много ясна дерогация, България има право да изнася продукти от преработен руски суров петрол на територията на България. В момента и след допълнителни разговори с Европейската комисия, които се състояха най-вече заради огромния политически шум и политическото надвикване в България, а не защото има някакви неясноти по дерогацията. Нещата още веднъж бяха доизяснени. Абсолютно е ясно и фиксирано България какво може да изнася, какво не може да изнася и по този начин, по който са решени нещата няма проблем. Допълнителните продукти, които се получават при производството на дизел, който е необходим за българския пазар да бъдат изнасяни.

Водещ: За къде обаче е важният въпрос, защото сега деветият пакет санкции казва за Украйна?

Никола Стоянов: За България не е толкова важно за къде, позволява се в трети държави да се изнася. Това, което аз ви обясних, проблемът е, че ако не се изнася един самолет, един ТИР не може да напусне българската територия. Това беше, което тогава депутатите искаха. Представете си един ТИР ако зареди в България и тръгне към Румъния няма право, трябва да го спрат на границата и да го глобят. Сега това е разрешено, бункероването, тъй нареченото, самолети, кораби, всички превозни средства няма проблем да бъдат зареждани в България и да напуснат територията на България в посока Европейски съюз или трети държави, това е много важно, за да не блокира нашата икономика. Второто много важно нещо, разрешено е да се изнасят към трети държави всички продукти, които няма къде да се съхраняват в България, именно това, което през цялото време повтаряме. Проблемът е, че се получават продукти, които не се потребяват в България по време на процеса на преработка и те няма къде да бъдат складирани в България.

Водещ: Да направим едно важно уточнение, което също се прави в деветия пакет санкции, което казва, че продуктите могат да се изнасят ако биха застрашили околната среда или не могат да бъдат съхранявани безопасно. Има ли такава хипотеза и варианти?

Никола Стоянов: Точно хипотезата е, ако имате склад за 20 литра, а вече за няколко дена трябва да складирате 30, няма къде да го складирате и почва да става опасно за околната среда. Точно това се има предвид. Нашите капацитети тук са за около двадесетина дена, в България има достатъчно складове за тези допълнителни продукти къде да ги складираме, и ако не може да ги изнасяме разбира се това ще застраши околната среда.

Водещ: Това не е ли грешно планиране на самата рафинерия, не е ли разчетено погрешно колко може тя да събира?

Никола Стоянов: Това са вече разговори с голяма предистория и дълъг разговор. Тя е планирана явно за да зарежда целия регион. Да, рафинерията е много голяма спрямо територията и потреблението на България.

Водещ: Носите нещо, не знам дали е свързано с цените на горивата?

Никола Стоянов: Не, това, което нося е свързано с предаване преди няколко дена във вашия ефир. Аз вече половин година си задавам въпроса как може така безогледно да се лъже в национален ефир и затова искам да го спомена и това. Става дума както за господин Методиев така и за бившия министър на икономиката. Наистина не мога да разбера как може да се говорят лъжи откровени без капка досег с фактите…

Водещ: Калоян Методиев беше гост в нашето предаване, той заговори за ремонти, които се прави, мисля…

Никола Стоянов: Ремонт на кабинет на министъра. Само ще кажа, става дума за обществена поръчка проведена по всички правила, която включва ремонт на фоайета, коридори и над сто стаи на служители. Носа ви някои снимки да видите в какво състояние са… И той да ги види, защото явно не ги е виждал, може би не си е излизал от кабинета ли, не знам… Ето, и други. Важното е да се каже следното нещо….

Водещ: Това нали е преди ремонта?

Никола Стоянов: Това е в момента, ремонтът не е започнал, избран е вече изпълнител, 160 и няколко хиляди лева е поръчката, падна цена индикативната. Нося ви и всички позиции на самата поръчка, над 200 позиции са. Единственото което има от всички тези позиции, с химикалка съм го заградил, в кабинета на министъра на икономиката са 3 крушки. Това е общото с това, че има ремонт в кабинета на министъра. Чух, че се изказал и колежката от околната среда и водите, че джип за 80 хиляди лева. Коментирах с нея, това е по проект, който е стартирал преди пет години с европейско финансиране, който в момента по него се купува, тогава е заложена позицията, но тя е виновна, нали разбирате за какво става дума…

Водещ: Може би трябва да приемате нормално… след като сте на такава позиция – служебен министър.

Никола Стоянов: Не мога да приема лъжите като нормална част, извинявам се.

Водещ: За съжаление българската практика е такава. И аз не казвам, че е нормално…

Никола Стоянов: Българската практика е такава, прав сте, но не я поощрявам и не трябва да я поощряваме.

Водещ: Ще останете ли министър, имате ли готовност да останете още на поста, защото виждаме, че процедурите с мандатите така се проточват във времето? Вторият мандат ще бъде връчен след празниците през януари?

Никола Стоянов: Когато съм поел отговорност за този пост аз съм се съгласил докато има редовен кабинет, но се надявам да има колкото се може по-скоро редовен кабинет, защото времената са сложни. Имат нужда от редовен кабинет и България има нужда от редовен кабинет. Надявам се колкото може по-скоро да има такъв.

Водещ: Благодаря ви, министърът на икономиката Николай Стоянов гост на „Тази сутрин“ с новини – отстъпката за горивата от 25 стотинки остава и през началото на следващата година. Паралелно с това ще се въвеждат по етапно и други отстъпки, за които също ще ви информираме.

Споделете