Водещ: В студиото при мен вече служебният министър на икономиката Никола Стоянов – за инвестициите в бизнеса и ще продължи ли финансовата помощ към предприятията заради скъпия ток. По тези теми ще се борим с вас. Добро утро.
Никола Стоянов: Добро утро.
Водещ: Кажете ми първо, вие какво мислите. Чухме сега и украинския посланик. Това беше най-важната тема, за която трябваше да започнат да спорят народните избраници?
Никола Стоянов: Аз ще се въздържа от такива политически коментари. Не ми работа и честно казано не следя темата отблизо.
Водещ: Президентът вече го нарече унизително, все пак кои са по-важните теми?
Никола Стоянов: Негово право е .Според мен важните теми за България са българската икономика. Именно в този момент на кризи – как ще се развиваме, как ще привличаме инвестиции. Това са много по-важните теми за българските граждани.
Водещ: Въпрос на дискусия в следващото Народно събрание ще бъде и дали да се отпусне военна помощ на Украйна. За това призова и посланикът. Имаме ли такъв капацитет и готова ли е индустрията?
Никола Стоянов: Българската индустрия, както и Министерство на икономиката, винаги са готови да изпълнят решението на парламента, така че, каквото решат в парламента, това ще бъде изпълнено.
Водещ: Какъв капацитет имаме, какво можем да изнасяме?
Никола Стоянов: Това са технически детайли, които много зависи от самото решение на парламента – ще се подава ли, ще са дарява ли. Има серия от неща, които, след като видим решение, тогава можем да преценим какво можем да помогнем.
Водещ: Добре, да ви попитам така – ако се вземе едно подобно решение, колко бързо може да реагира индустрията, за да започне реално да се праща някакво въоръжение?
Никола Стоянов: Ами самата индустрия в момента не може да реагира много бързо, тъй като е страшно натоварена. Има много договори с други държави и не може в момента да реагира много бързо.
Водещ: Тоест приоритет ще бъдат вече готовите сделки, които така или иначе…
Никола Стоянов: В нормалните търговски отношения приоритет са сключените договори, разбира се. Парламентът има право може би да приеме дори такъв закон, който да дерогира всички сключени договори, ако се прецени, че приоритетно нещо друго. Те решават, народните представители, ние изпълняваме.
Водещ: Така ли ще платна дискусия, ще видим какво ще излезе, защото в предното Народно събрание още доста разногласия по тази тема. Да минем обаче сега във вашето поле на работа. Обявихте вчера инвестиционна карта на България, ново предложение. Какво ще рече това?
Никола Стоянов: Ами това ще рече следното: водени от идеята, че, ако не знаеш къде си тръгнал, ще стигнеш някъде другаде – една такава мисъл, която в хижата на Черни връх стои, не знам кой я е казал, но много ми хареса. Ние искаме да знаем накъде сме тръгнали. И мен лично, и на екипа ми, ни липсва фокусът в привличането на инвестиции в България. Именно тази посока направиха много срещи с работодателски организации, браншови, няколко пъти в последно време и с Асоциацията на добивните предприятия в България. И за момента стигнахме до следните предложения, които ще е така отправя към премиера и президента и към моя наследник, тъй като е много важно да има устойчивост за българската политика по привличане на инвестициите. От една страна, в тези времена, в които ние видяхме покрай войната, че ресурсите стават все по-ценни, в България са много от металите и други ресурси, всъщност в челните, или топ 10, места в Европа. Ние искаме на база на ресурсите, които имаме тук в България, да привлечем инвеститори, които конкретно преработват този тип метали или други ресурси, които ние имаме. В момента България изнася огромни количества ресурси, тоест необработени метали, на базата на които други държави имат цели индустрии, на база на нашите ресурси. Ние искаме тези индустрии да дойдат тук, повече добавена стойност остава в България.
Водещ: Как ще стане това, има ли заявки вече от инвеститори?
Никола Стоянов: Ами това ще стане по следния начин – ние оформяме пакет, който да предложим, пакет, който да дадем на търговските аташета и фокус да им дадем, така че те да привлекат такива инвеститори. И разбира се и промени в Закона за насърчаване на инвестициите. Много е важно, когато се работи, аз имам около двадесет години практика в тази сфера, е да има систематичност. Това не е само едно решение или друго, трябва пакет. В случая пакетът ще представлява следното: България от една страна е близко до западноевропейски държави, тоест наречени nearshoring, който те сега търсят. На второ място е стабилна енергийно, с предвидими цени, стабилни цени и най-вече наличности достатъчно на електричество и газ. И на трето място, когато се обърнем към правилните компании и им обясним и ресурсите, които потребяват, че са тук на място, съм сигурен, че трудно ще отказват. Но в добавка към това ние трябва самите да се подготвим добре, да имаме какво им предложим тук на място.
Водещ: Това звучи като много добра идея, но все едно не живеем в България. Докато бизнесът говори, че е че на ръба, хората изнемогват в магазините, не си говорим за инвестиции които, са пожелателни.
Никола Стоянов: Вижте, за да не изнемогват хората в магазините… Пожелателни – не. По-скоро ние говорим за фокус в инвестициите. И в момента интересът за инвестициите е много голям. И точно в този момент обаче не трябва да почнем да ги подбираме – какви инвестиции искаме. От една страна ще предложим да гоним инвестиции, които стратегически, които са облегнати на българските суровини. От втора страна, разбира се, ще продължим развитието, българските IT инженерни таланти да стават все повече. Имаме разговори и със специализирани училища, как да развием техния успешен модел върху повече училища. Тъй като виждам че много от водещите компании в света, в момента и спортен гигант, се интересуват от България, именно заради нашите таланти.
Водещ: Добре, това е идея на бъдещето. Да се фокусираме в настоящето и какво се случва. Ето, по последните данни пак сочат, че сме първи по ръст на индустриално производство. Обаче в същото време държавата дава по 1 милиард всеки месец, за да компенсира бизнеса компаниите. Това какво ни говори – има едни индустрии, които са в разцвета и печелят, и други, които се притесняват дали ще оцелеят.
Никола Стоянов: Не. Компенсациите нямат нищо общо с това. В цяла Европа има компенсации. В момента просто енергийната криза, тя е за всички. И горе-долу всички решават по един същи начин и в Европа. Изземват се от една страна свръхпечалби на енергийните дружества, тъй като производителите реализират свръхпечалби. И с тях се финансират тези компенсации, така че да може да се дадат на бизнеса устойчиви цени, които те да работят и да могат да предвиждат и да ценообразуват най-малкото своите продукти. България в това отношение последните два месеца и половина се справи много добре, благодарение и на колегите – на министъра на енергетиката, на Търговете, които бяха пуснати, на диверсификацията, която постигнахме и през интерконектора с Азербайджан. И разбира се благодарение на много други правителства преди това, които пък са се погрижили България да е такъв голям производител на електричество.
Водещ: Сега обаче говорим за нов модел на компенсиране, по-справедлив да бъде той, каза държавния глава. Чухме и вицепремиера Христо Алексиев дава някакви предложения. Как ще се засегне бизнесът от тях? Доколкото разбираме ще се събират пари от ВЕИ производители.
Никола Стоянов: Всички тези предложения са обърнати в крайна сметка към една цел – бизнесът ни да бъде още по-конкурентноспособен.
Водещ: Те обаче не са много съгласни с предложенията, които се дават. Имат своя идея…
Никола Стоянов: Ами аз самият имах срещи с всички работодателски организации и синдикати. И им казах посоката, в която мислим, посоката, която ми е задал и вицепремиерът Алексиев. И честно казано, напротив, те са съгласни с посоката, определено все още се работи по изясняване на детайлите, разбира се, но не знам вие защо мислите, че не се съгласни
Водещ: Защото вчера господин Велев след срещата каза, че предава част от предприятията да плащат по фиксирана цена, не са съгласни с мерките, които предлагате. Обявиха таван на цената, която могат да си позволят.
Никола Стоянов: Да, и ние в този таван ще влезем определено. Напротив, аз имах включително с г-н Велев срещи. Бизнесът винаги иска повече, те затова са на това място, те са предприемачи, винаги ще искат още по-добри условия. Държавата все пак може да прецени какво е възможно какво не. Ние следим ситуацията и във всички останали европейски държави и, отново повтарям, целта на всички тези промени в българският бизнес по-конкурентоспособен.
Водещ: Преди месец вие посочихте, че несправедливо да се компенсира бизнесът за ток, а пък да няма компенсации за газ. Ще предложите ли това на следващия парламент?
Никола Стоянов: Да, твърдо това ще бъде предложено, въпреки че, отново казвам, компенсации за газ няма да са необходими, защото благодарение на работата на енергийното министерство и на цялото служебно правителство цените ще са под тавана, и то доста под тавана, който бизнесът ни постави преди два месеца.
Водещ: За ноември се очаква 180 лева. Казвате, че ситуацията се успокоява. Можем ли да очакваме, че ще се сложи край на кризата с газа.
Никола Стоянов: Моето лично мнение е, и ,това което знам и от вицепремиера, и от колегата министъра на енергетиката, е, че търговете, които сега са пуснати, са до края на 2023 г. Очакваме много конкурентни цени. Така че смятам, че по-скоро България може да каже, че тази криза е зад гърба ни.
Водещ: Бизнесът да е спокоен, това ли казвате?
Никола Стоянов: Абсолютно. Това им казах и на срещата. Затова се и учудвам, като казвате… Да, те винаги искат по-добри условия, нормално е.
Водещ: И те са длъжни да преговарят и да се търси оптималният вариант. Защо тогава беше нужно да се всява този страх и паника, че няма да изкараме зимата, че…
Никола Стоянов: Истината е, че ситуацията е изключително динамична. Ако преди два месеца ме бяхте питали дали очаквам такъв позитивен сценарий, щях ви кажа не.
Водещ: Тя и сега е динамична. Ако утре ескалира войната и се спрат доставките…
Никола Стоянов: Разбира се, ако ескалира войната, всичко може да се случи, никой не знае нали как се развият събитията. Но сега, когато имаме договори и ще получим от една страна дългосрочния договор, който има Азербайджан, към него ако добавим и договори до края на 2023 г., и за LNG, и за тръбен газ допълнителни количества. Това ми дава увереност да кажа спокойно, че следващите 12-14 месеца ние сме обезпечени, цените са ясни, затова бизнесът може спокойно да работи.
Водещ: Да се надяваме, че ще е така. Какво ще се случи обаче, ако не се приеме бюджетът за догодина, какъвто сценарий също е възможен?
Никола Стоянов: Ако не се приеме бюджет, просто ще се работи по стария бюджет, на принципа всеки месец една дванайсета от миналогодишния.
Водещ: Тогава ще има ли пари за всички тези компенсации?
Никола Стоянов: Целта е компенсациите да не зависят в такава степен от бюджета, а напротив, чрез изземване на свръхпечалбите на енергийните производители да се финансират.
Водещ: Ще се замрази ли минималната работна заплата?
Никола Стоянов: Това аз не мога да коментирам. Министърът на финансите отговаря за това, тя е много компетентен специалист и трябва нея да я питате.
Водещ: Задлъжнялостта ще се увеличи ли?
Никола Стоянов: Не бих коментирал такива теми, наистина.
Водещ: Добре, тогава пак да ви върна във вашата сфера. Преди няколко дни освободихте шефа на ДАМТН. Стана обаче някакво недоразумение. От МС обявиха, че сам е напуснал, а после стана ясно, че вие сте го освободили. Защо?
Никола Стоянов: Освободи го МС по мое предложение. От къде дойде объркването? И на самия МС казах, че благодаря на г-н Горновски за работата. Не става дума, че не сме доволни от неговата работа или нещо такова. И може би, тъй като подчертах това нещо, някой се е заблудил при стенографирането и е останало впечатлението, че е по негово желание. Не е по негово желание. Причината е следната – той вече е в пенсионна възраст. ДАМТН има много обемна работа, много стресова работа, отговарят за всички опасни съоръжения в България – от асансьори, през котли, бензиностанции. Всичко е вътре. Просто счетох, че е необходимо по-млад човек. Както виждате, ние назначихме заместника, така че да има приемственост, устойчивост в работата. Г-н Горновски беше предупреден за това, даже му беше предложено място, за да остане в системата. Просто и моята визия е все пак малко по-млади хора да излизат на челни позиции. Отново казвам, благодаря му за работата, извинявам се, ако това недоразумение е станало заради мен. Аз исках да подчертая, че сме доволни от работата му, а някой просто ме е разбрал погрешно.
Водещ: Споменахте приемствеността, но истината е, че именно от вашия предшественик понесохте много критики за рокадите, които направихте в сектора. Говоря за г-жа Корнелия Нинова, или вицето, които видяха целенасочени уволнения от ваша страна в сектор икономика.
Никола Стоянов: Целенасочени ще ви кажа докъде. Както имах възможност вече да коментирам, не съм уволнявал ангро анблок, така да се каже всички назначения на г-жа Нинова, или нещо такова. Напротив – случай по случай. Където виждам – примерно в ДКК направих промени, където, сами знаете, документи са изгубени, от които държавата 75 млн. е под риск да загуби, бяха си слагали допълнителни анекси към заплатите – при освобождаване колко заплати ще получават. Във ВМЗ къщи ли не бяха наемали, източват по всякакъв начин, договори с 60% аванс за строителство, където не се знае какво ще се строи. Без конкурси фирми избирани. „Кинтекс” – преводи към офшорни… Навсякъде съм взимал мерки, където виждам, че нещата не вървят добре. и плюс това, искам да подчертая, нито един човек не съм освободил, който е избран с конкурс и има мандат. Нито един. А всички освободени от г-жа Нинова бяха избрани с конкурс и имаха мандат.
Водещ: Тук сега ще е дума срещу дома.
Никола Стоянов: Не е дума срещу дома, това са фактите. Второто, което искам да подчертая, че навсякъде, където съм направил промени, веднага съм пуснал конкурси, така че по прозрачен начин да бъдат избрани новите ръководители. И аз смятам, че е изключително порочна практика министър, когато дойде, да сменя ръководство на държавния дружества. Именно заради това готвим промени в Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия, които са и по препоръка на ОИСР, тъй като е много важно ръководствата на тези дружества да имат устойчивост. Не може да се сменят през няколко месеца. Да, сега се наложи тази смяна, но казвам отново, за осем месеца не беше пуснат един конкурс. Аз за два месеца пуснах всички конкурси навсякъде…
Водещ: Да разбирам, че готвите промени в тази насока, за да може да са по-прозрачни назначенията в държавния сектор. И с още една добра новина – че ще имаме газ през зимата и бизнесът може да е спокоен.
Никола Стоянов: Със сигурност.
Водещ: Разбира се, остава да уточните по какви параметри ще се компенсира той.
Никола Стоянов: По добри параметри.
Водещ: Надяваме се всички да са доволни, а хората спокойни. Мой гост беше министърът на икономиката Никола Стоянов.