Водещ: Вече стана ясно, че за месец януари се предвижда и скок в цената на синьото гориво от 205 лв. мегават/час. Сега вече тук в студиото е служебният министър на икономиката, Никола Стоянов, към когото ще зададем всички тези важни въпроси на хората. Добро утро и добре дошли.
Никола Стоянов: Добро утро.
Водещ: Чухте хората какво казват. Искат компенсации. Ще ги получат ли?
Никола Стоянов: Така, имах възможност няколко пъти вече да кажа – преди два месеца и половина – три, когато започнахме с щаба по енергетика, имаше много коментари относно цените на газа. Разбира се и тогава и от бизнеса се говореше, че им е нужда цена под 250 лв. на мегават/час. Цени над тази не биха били поносими за тях. Само за два месеца и половина служебното правителство, и колегата министър Росен Христов успя фактически да промени много ситуацията в България. Знаете, октомври цената спадна с от 30%, ноември с 47%.
Водещ: Но сега очакваме увеличение.
Никола Стоянов: Сега нормално в зимния сезон от една страна, цените се покачват, и вторият проблем, разбира се е, че Чирен запълнен с ново скъп газ по време на предишното правителство.
Водещ: Което увеличава цената.
Никола Стоянов: А сега се полза именно Чирен зимния период, разбира се, когато се покачва потреблението. От, така, Министерство на икономиката твърдо подкрепяме, но това е решение, което депутатите, разбира се, могат да вземат, да има и така да се приеме решение за компенсация на цени на газа над 200 лв., както и за електричеството. Тъй като …
Водещ: А за хората …
Никола Стоянов: В ръцете на народните представители е просто. Разбира се, всяко правителство би искало да даде в такава ситуация помощи. Но трябва да се гледа две неща – първо, от къде ще дойдат парите за тези помощи, и в крайна сметка Народното събрание решава. Нашата работа е…
Водещ: Ще предложите ли все пак обаче такива компенсации за бита?
Никола Стоянов: Работата на правителството е да се опита да държи цените в такава максимална степен поносими. И истината е, че дори с това увеличение за януари месец, цената на газта в България ще е една от най-евтините в цели Европейски съюз. Това мога да кажа.
Водещ: Но както чухме, пък за хората тя все пак е непосилна, предвид и инфлацията. Спомням си, че преди два месеца, като отново ни гласувахте, казахте, че кризата вече е зад гърба ни и няма да има нужда от такива компенсации. Но виждаме, че ситуацията е различна. Какво се промени?
Никола Стоянов: Кризата е зад гърба ни с това, че количествата са осигурени. Преди два месеца и половина въпросът беше – ще има ли газ тази зима. Тъй като много добре помните – нямаше къде, нямаше слотове, на които евентуални танкери да бъдат разтоварени. А сега вече, и когато го казах, и кризата е разрешение, защото наличността на газ е обезпечена. Цените и в момента, въпреки това увеличение, все пак януари е пикът нормално на зимата, цената, която в момента е предложена, доколкото знам е 204 лв. е нещо. Но нека да видим – може и да не бъде достигната. Въпреки това, отново казва, ние подкрепяме да има еднакъв, така, компенсации за газа, както и за електричество.
Водещ: Казахте, че кризата е зад гърба ни. Има ли нещо обаче, което не знаем ние хората?
Никола Стоянов: Ами, нещо, което не знаете – не. По-скоро това, че все пак близко до границите ни има война. Така, една удивителна и винаги трябва да сме внимателни. Защото от една страна казваме – да, наистина кризата е зад гърба ни, в момента е така. Но виждате ситуацията е много динамична, всичко може да се случи.
Водещ: Лошото е, че не го усещаме като потребители, че кризата е зад гърба ни. Кажете ни, има компенсации за бизнеса за ток, обаче в същото време става ясно, че някои фирми получават и свръхпечалби в същото време, тоест не е таргетиран механизмът. Знам, че другата седмица имате среща с бранша. Какво ще предложите?
Водещ: Ами, може би помните, че по време на провеждането на сесиите на щаба по енергетика това беше и една от така основните задачи, които си бяхме поставили – мярката да е по-таргетирана. Истината обаче е, че ако мярката е таргетиран, трябва да се иска, така, позволени от Европейска комисия за държавна помощ. Защото в момента, в който не е еднакво за всички, започва да се третира, че за някои групи има непозволена държавна помощ. Именно това прави изключително трудно таргетирането, и и то не трудно, защото как да направим формулата, трудно, защото такива позволения траят месеци. Ако сега решим да таргетираме и получим възможност мярка за компенсации по-таргетирана, но от март-април, мисля, че след зимата, ако цяла зима изкараме без компенсации, никой няма да е доволен. И именно заради това …
Водещ: Тоест, ако сега промените схемата, парите няма да дойдат веднага, а след месеци.
Никола Стоянов: Това беше основният проблем, да. И затова в крайна сметка се спряхме, и аз предполагам точно това е било и причината народните представители в крайна сметка, които решиха как да се дават компенсациите, да се спрат на такъв вариант. Ние бяхме предложили различни варианти, но при вариант таргетиране, времевият фактор беше проблемът основно.
Водещ: Тоест ще продължат да се дават компенсациите на калпак, така ли?
Никола Стоянов: Да.
Водещ: Няма друг изход?
Никола Стоянов: Ами, ако искаме тази зима да има компенсации – да.
Водещ: Какво ще се случва с отстъпката за гориво от началото на следващата година? Знаем, че отпуснахте пари за декември, но от 1 януари ще зареждаме ли с отстъпка?
Никола Стоянов: Значи, тази стъпка е планирана лятото по доста лош начин. Парите бяга свършили още втората половина ноември, дори мисля, че и цялата втора половина от ноември са парите, които отпуснахме. Първият проблем – лошото планиране, финансовият ресурс, който беше отделен, вторият проблем, който за мен, така, също много сериозен е, че с пари от държавния бюджет на проекта се финансира една компания по този начин. Тъй като, ако погледнете цените на горивата…
Водещ: Коя компания?
Никола Стоянов: Лукойл. Тъй като, ако погледнете цените на горивата, в момента, в който тази стъпка е приета, два-три дена по-късно цените са се вдигнали с над 30 ст. В момента цените на база на работата и на служебното правителство смея да кажа, преговорите с Лукойл, които имахме, дълги, в момента цените са около 60 ст. по-ниски от пика, който беше през лятото, когато тази мярка е приета. Вторият сериозен проблем …
Водещ: Това не е ли заради акцизите, които са по-ниски все пак за горивата?
Никола Стоянов: Те и тогава бяха такива акцизите. Нали, те не са се променили. Вторият основен проблем е, че още от септември месец от Европейската комисия имаме заплаха за наказателна мярка, тъй като тази мярка от 25 ст. се ползва само от български граждани. Има оплаквания от румънски граждани още от тогава, че мярката е дискриминативна спрямо други граждани на ЕС.
Водещ: Какво ще правите вие при тази ситуация?
Никола Стоянов: За момента, което успя служебното просто да направи е да се преборим, от една страна да дадем финансов ресурс, и от друга страна да се преборим с Европейска комисия мярката да продължи поне до края на годината. Това е, което имаме като резултат в момента.
Водещ: До края на тази? От 1 януари какво ще се случи?
Никола Стоянов: В момента работим върху допълнителни мерки. Както знаете, постигнахме споразумение с Лукойл да преместят икономическата си дейност в България. Още тази година очакваме те да внесат авансов данък в размер на 100 млн. лева. Който е, така да се каже, по регламента за отнемане на свръхпечалбите. И вече не с пари от бюджета, а с пари от свръхпечалбата на Лукойл да финансираме мерки, които да не се връщат обратно, както е мярката 25 ст. директно в бюджета на Лукойл. А напротив, да се финансират и обществен транспорт преди всичко сме се насочили. И най-важно е да има и подоходен критерий. В момента тази мярка е за всички, независимо от това какви възможности имат и е неограничена. Истината е, и всеки ден имаме, и вчера имахме среща точно как работим по тези мерки, истината е, че е трудно това таргетиране чисто технически да се случи толкова бързо – от 1 януари.
Водещ: Има ли някакви параметри – кой ще може, какъв ще е този доходен критерий?
Никола Стоянов: Параметрите, около които се въртим в момента, без да казвам не е окончателно нищо, но всеки ден имаме срещи и с Министерства финансите под ръководството на ресорния вицепремиер, господин Алексиев. Това, около което се въртим в момента е за хора с доходи до 1000 лева на месец, да са мерките. Със сигурност това, което искаме е да има отстъпки, сериозни за БДЖ, за обществен транспорт…
Водещ: Тоест да имаме по-евтин билет?
Никола Стоянов: И за горива. Да, и карти също. Това е, около което се въртим в момента. Много, така, основните проблеми всъщност са от техническо естество.
Водещ: А в какъв размер ще е отстъпката?
Никола Стоянов: Не мога още да кажа наистина на този етап. Но до края на годината мерките ще бъдат оповестени и те ще са цяла група от мерки, които ще евентуално заменят тази с 25 …
Водещ: До края на годината – следващите две седмици.
Никола Стоянов: Да, малко е наистина. Затова всеки ден, включително и уикенда ще имаме срещи по въпроса и с всички страни, и с общините, заедно с Информационно обслужване, които поддържат различни системи, за да видим, защото и технически е много важно как да се случат, с бензиностанциите имахме също…
Водещ: Те също искат гаранции, Казахте обаче, че тази мярка е финансирала Лукойл. Как ще имаме гаранция, че оттук нататък те ще си плаща данъците в България и ще можем да използваме тези пари за компенсация?
Никола Стоянов: Тъй като често ме питат този въпрос, мисля, че …
Водещ: Ами, явно остава неразбрано.
Никола Стоянов: … когато дойдат парите, най-накрая тогава, нали, хората ще повярват. Аз разбирам, че не могат да повярват, защото много правителства назад не са успели да го направят. В момента споразумението, което имаме с тях е, че от 1 януари 20232 г. икономическата им дейност е изцяло пренесена в България и още в рамките на тази година те ще проведат 100 милиона авансов данък. Моля просто за малко търпение може би, тъй като сега и да ви казвам, че ще стане, по-добре изчакайте да видите като стане.
Водещ: Изнася ли в момента Лукойл нефтопродукти?
Никола Стоянов: Нефтопродукти се изнасят в момента, да. В ежедневен контакт сме с Европейската комисия по въпроса. Доизчиства се даже дерогацията, но нещата са такива, каквито са. Както имах възможност да ви обясня – за да получи България, българските граждани, българските компании необходимите им горива, се получават и допълнителни продукти, които могат да бъдат изнасяни. Това е ситуацията.
Водещ: Какво казва Еврокомисията? Защото неведнъж чухме, че България няма право да ги изнася и това изключение, което получихме е само за българския пазар.
Никола Стоянов: Това изключение е, за да може да бъде задоволен българският пазар. Но за да може да бъде задоволен българския пазар с 2,5 млн. тона дизел, които потребява годишно, се преработват 6 млн. тона суров петрол. Остават много допълнителни продукти. Такъв е технологичният процес. Въпреки, че приехме сега и възможности на първо четене в Народно събрание, приеха евентуално за поемане на оперативно управление на рафинерия и т.н., в случая въпросът не е кой управлява рафинерията, просто такъв е технологичният процес и Европейска комисия е наясно с това.
Водещ: Имаме ли право обаче, какво казват те?
Никола Стоянов: В момента имаме правото. И то се изнася. Ние, ако нямахме право, нямаше нито един самолет да излети на 5 декември общо.
Водещ: Получихме ли потвърждение от Европейската комисия за това?
Никола Стоянов: Всеки ден сме в разговори с тях и затова нещата продължават и изнасяме. Именно, защото имаме право в момента.
Водещ: А ако кажат, че нарушаваме регламента, тогава какво правим?
Никола Стоянов: Ако решат да променят дерогацията, тъй като ни в момента категорично не я нарушаваме, но разбира се те имат възможност, и ако решат в рамките на нов санкционен пакет, или нещо да променят дерогацията, разбира се, ние като правителството от ЕС ще се съобразим с това решение. Най-вероятно това ще доведе до сериозни сътресения. Ние сме ги информирали, решението е в техните ръце.
Водещ: Ще затвори ли Лукойл при такава ситуация?
Никола Стоянов: Много е възможно, да не кажа, че е сигурно.
Водещ: Какви ще са ходовете тогава…
Никола Стоянов: Ами, ще трябва да внасяме от някъде горива. Знаете възможностите – от съседите ни, Турция, Гърция. Турция има разрешение абсолютно да преработва руски суров петрол и да изнася продукти за ЕС. Така че отново ще получаваме продукти от преработен руски суров петрол, само че не в България, а в Турция примерно и ще внасяме от там.
Водещ: Най-голямата руска компания си има правителство – това се коментира в западните медии по отношение на вашето решение като служебно правителство. Как ще коментирате?
Никола Стоянов: В сериозна грешка са, не знам кои са тия западни медии. Но по-скоро това е някакво жълто заглавие ми звучи, честно ви казвам. Ако ние можем да бъдем обвинявани като някакво правителство, което помага на Лукойл, първото правителство, което ще ги накара или накара да си плащат данъците в България, и правителство, което постигна реална диверсификация. Успяхме в крайна сметка да завършим интерконектора.
Водещ: Да, но реално не ви ли поставиха ултиматум – ако нямаме право да изнасяме, тогава прекратяваме дейността си?
Никола Стоянов: Не, по-скоро ние им поставиха ултиматум – ако икономическата ви дейност не е в България, няма да може да работите тук. Това е ситуацията. И ние ще сме парите, които ги принудиха да плащат данъци в България. Може би за много други е трудно да обяснят защо те не са го направили и заради това ни атакуват по тази тема.
Водещ: Всичко това обаче е хипотетично. Защото, докато не влязат тези пари, няма как да има гаранция.
Никола Стоянов: Точно така. Ще ме поканите пак като влязат и ще коментираме.
Водещ: Добре, ще ви поканим. Знаете, че тази тема предизвиква голям интерес.
Никола Стоянов: Нормално, разбирам го.
Водещ: Очакваме да видим какви компенсации ще се предложат за бита и бизнеса заради …
Никола Стоянов: Правим всичко възможно наистина.
Водещ: … високите цени на сметките. Тема с продължение, отново ще ви каним. Благодаря ви. Мой гост беше служебният министър на икономиката Никола Стоянов.
И аз благодаря.