Loading...

Никола Стоянов: Ще бъде трудно до 10 юни да бъде приет нов бюджет

Никола Стоянов: Ще бъде трудно до 10 юни да бъде приет нов бюджет

Водещ: Здравейте, започва „Защо, господин министър?“ Следващите двадесет минути нашите въпроси са към служебния министър на икономиката Никола Стоянов. Добър вечер.

Никола Стоянов: Добър вечер.

Водещ: Член ли сте на някоя партия, господин министър?

Никола Стоянов: Не и никога не съм бил.

Водещ: Експерт ли сте?

Никола Стоянов: Мисля, че да.

Водещ: Не сте били и министър в правителство на ГЕРБ, правилно помня, нали?

Никола Стоянов: Преди това никога не съм бил министър преди служебното правителство, със сигурност.

Водещ: Абсолютно се вписвате в профила на хората, които Мария Габриел търси за правителството си. Да не ви видим утре в нейната папка?

Никола Стоянов: Не, няма да ме видите там, има много хора, които отговарят на този профил в България, така че мисля, че е има предостатъчно експерти.

Водещ: С вас не са водени такива разговори?

Никола Стоянов: Не, категорично не.

Водещ: Добре, да си говорим тогава за цените, които са ваша грижа и наша грижа, на всички нас. В продължение на три часа на 20 май борсовата цена на електроенергията в България е 0 /нула/ лева. Какво означава това, господин министър?

Никола Стоянов: Това означава, че в определени часови пояси когато предлагането е много голямо а няма търсене, пазарът стига до там, говори се а е и възможно дори отрицателни цени да започне да има. Отдаваме го разбира се на много сериозни инвестиции във фотоволтаици, които се направиха в последните години, така че напълно е закономерно.

Водещ: Цените на тока, цените на природния газ падат, но цените на стоките в магазините – не. Защо, господин министър?

Никола Стоянов: Това е и нашият въпрос към търговците на дребно, права сте абсолютно. Горивата, които бяха изтъквани от тях есента, когато започнахме първоначално разговори…

Водещ: Цената им е паднала с около лев за последната по-малко от година.

Никола Стоянов: Горивата около 25 до 30 процента за по-малко от година…

Водещ: Къде е този лев?

Никола Стоянов: Къде е бил преди това не мога да кажа…

Водещ: Не, при кого отива сега когато е паднала цената?

Никола Стоянов: В момента цената е ниска и веригите, или търговците на дребно, но ние най-вече говорим с най-големите разбира се… Отново казвам, есента техните доводи за скъпите цени бяха електричество, горива, скъпа логистика, газ и т.н. Сега всички тези цени са много по-евтини от тогава, в момента доводът е, че заплатите са се повишили много. Така или иначе ние предприемаме мерки, които да не зависят от тях. Вие знаете със Закона за надценките, на 10 юни му изтича общественото обсъждане, е мине веднага през Министерски съвет и се надявам още около средата на юни той да е в парламента, така че да се намесим. Тъй като виждаме, че към момента пазара върши своята работа при цените на суровините, които спадат много сериозно, цените на едро също спадат много седмици вече подред. При цените на дребно, да, няма покачване вече категорично. Някои групи стоки започнаха да поевтиняват – олиото 10 процента, кисело мляко 7 до 9 процента, маслото 6 процента, но все още са малко продуктите. Повечето, ако почнем брашно, захар, яйца – минус един процент, това е нищо, не е това, към което се стремим.

Водещ: Само че това, което обясняват търговците на дребно, че повишават заплатите, аргумент, на който да вярваме ли е?

Никола Стоянов: Винаги търговците ще искат да продават по-скъпо за да печелят повече, бизнес в крайна сметка се прави за да печелиш, нормално.

Водещ: Но когато държавата е казала, че ще се погрижи за потребителите, а това не се усеща когато ние отидем в магазина, кой носи отговорност?

Никола Стоянов: Държавата, когато казва, че ще се погрижи за потребителите, държавата ще се погрижи да изправи дисбалансите в търговията. Комисията за защита на конкуренцията се е сезирала по въпроса, доколкото знам, нямам разбира се информация как текат нещата там, но това е един много сериозен инструмент, с който те разполагат. Ние от наша страна сме се насочили в три основни посоки. Едното е информираност и регулация през сайта, второто е контрол и третото е законодателна инициатива, това са инструментите с които разполагаме.

Водещ: Как ги изправихте тези дисбаланси, когато вие самият ми казвате, че и за вас е въпрос защо цените са такива?

Никола Стоянов: Не са изправени но се стремим да ги изправим… Факт е, че до преди месец и половина цените растяха въпреки падащите цени, които преди това коментирахме на енергоизточниците, цените продължаваха да растат. До момента като успех отчитам, че не растат вече, отделни категории спадат, но категорично не сме се справили със задачата, далеч съм от тази мисъл. Ние продължаваме да работим систематично. Сега, когато влезе Законът за надценките, надявам се след двадесет дена или един месец, ще може 17 продуктови групи надценката максималната за по един артикул да е 10 процента само.

Водещ: Ще го обсъди закона, само през пример. Сравнение на КНСБ на цените у нас и в Европа: сирене, средна цена 18 лева в България, за Германия и Испания 14 лева, 4 лева разлика в полза на магазините в Европа.

Никола Стоянов: В магазина на „Ел Би“ е 12.90, така мога да ви отговоря. Да, така е, и на сайта сравненията с другите държави европейски държави могат да се видят. Това определено показва, че има дисбаланс. Още повече, че и ние през държавната компания показваме, че може качествен продукт, спазвайки абсолютно всички изисквания да е на поносима цена….

Водещ: Така е, но не може да се върнем тридесет години назад и да пазаруваме само от държавния магазин, нали така?

Никола Стоянов: Далеч съм от тази идея, но показваме, че има дисбаланс, някъде някой в момента по веригата прави свръхпечалби и продължава да го прави. Дали това са търговците на дребно, дали са техните доставчици не мога да кажа. Но категорично от сайта се вижда, че цените на суровините падат и цените на едро реагират на това и също падат, а се отваря ножицата между цени на едро и цени на дребно, които не падат. Тоест, в тази част от веригата доставчици или търговците на дребно там е проблемът категорично.

Водещ: Смятате, че с тази законодателна инициатива, която имате с тавана на надценките, бихте постигнали ефект в ограничаване на тези свръхпечалби?

Никола Стоянов: Няма нито едно действие, което само по себе си да постигне ефект. Ние се опитваме със съвкупност от мерки – през сайта, с повече информираност, през контролните органи, през законодателната инициатива, всяко малко по малко помага и допринася в крайна сметка за този ефект, който търсим. А то е, още преди месец и половина си поставихме наистина за цел да видим сериозно масово поевтиняване с 10-15 или 20 процента на отделни продуктови групи защото това би трябвало да се случи.

Водещ: Сега тази цел, и вие самият казахте, че още сте далеч от постигането и. Унгария въведе таван на цените на горивата и на основните хранителни продукти. Равносметката година по-късно – 45 процента средно поскъпване на хранителните стоки и почти двойно на яйцата, млякото и хляба?

Никола Стоянов: Това е най-драстичния пример и аз помня преди месец-два политици, може би беше преди изборната кампания, обсъждаха именно таван на цените, а не на надценките. Унгария ясно показа, това е катастрофално. В момента, в който се сложи таван единственото, до което може да доведе е липса на определени продукти и после като се махне тавана експлозивното им покачване.

Водещ: Само че, с какво е по-различен тавана на надценката?

Никола Стоянов: Това е много голяма разлика наистина, таванът на надценката е съвсем различно. Това е колко може вие да добавите върху цената, за която купувате. А друго е да ви кажат твърдо – 10 лева може да продаваш, дори за 15 да купуваш трябва за 10 да продаваш, това е различно.

Водещ: Но все така е намеса на държавата в свободата на определяне на търговската надценка?

Никола Стоянов: Абсолютно, категорично, това е, признавам си го, да, това е една административна намеса. Държавата се опитва от една страна да повлияе на пазара, от друга страна това да е по минимален начин за да не разруши пазара. Разбира се, държавата утре може да реши както в Унгария таван на цените, но виждаме, че това не води до добри резултати. Тук става дума за един артикул само от продуктова група. В някои магазини ми казаха има 80 вида кисело мляко, или 15-20 вида сирене, кашкавал по големите… Един от тях…

Водещ: Как да бъде определен?

Никола Стоянов: Той ще бъде определен между тези с най-ниска цена, но които отговарят на всички изисквания за продукта, ако е кашкавал да е кашкавал, а не замесващ продукт или нещо такова. Продуктът с най-ниска цена или един от трите с най-ниска цена, така е записано в закона, ще бъде с максимална надценка от 10 процента, тоест ще се гарантира, че няма да има… Ние видяхме примерите, още на първата пресконференция в МС която дадохме, че всъщност надценките се движат между 70 и 130-140 процента.

Водещ: Продължаваме разговор за парите ни, но през държавния бюджет, който го няма. Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че ако няма правителство няма да има и бюджет. Какво следва, ако тази позиция стане факт?

Никола Стоянов: Ако няма бюджет приет и не се приеме отново Закон за удължаване на бюджета миналогодишния, на 10 юни изтича действието на предишния закон, тоест от следващия понеделник държавата няма да може да разплаща нищо, имам предвид заплати, социални плащания и т.н., тъй като такава хипотеза е предвидена в законодателството, и ако няма бюджет, каквато би била тя, на практика може да се харчи само това, което е плюс, тоест, не може да се слиза на минус. Който е следил експертите в последните месеци, България както е нормално в повечето държави, всяка година е на дефицит бюджета. Тоест, в момента в който действието му спре ние няма да може да харчим абсолютно нищо докато постъпленията от ДДС, от мита и т.н. постъпленията не го вдигнат на плюс и тогава само с този плюс ще можем да разполагаме, но няма да може да слизаме на минус.

Водещ: Тоест, понеже в момента бюджетът е на минус, пенсии ще получават ли пенсионерите?

Никола Стоянов: Не, никой няма да получава нищо. За юни месец пенсиите ще са платени преди десето число да кажем, но ако това продължи юли месец няма да има пенсии. Още юни месец няма да има заплати.

Водещ: Заплати за кого?

Никола Стоянов: За цялата държавна администрация, за всички, които зависят от бюджета.

Водещ: Полицаи, военни?

Никола Стоянов: Абсолютно всички…социални плащания.

Водещ: Клиничните пътеки ще могат ли да се плащат на болниците?

Никола Стоянов: Клиничните пътеки не съм там специалист, за здравеопазването мисля, че са през НЗОК, дали те разполагат или са отделен бюджет, това не мога да кажа, но няма да може реално никакви плащания да се извършат, които са с пари от бюджета. Държавата ще блокира.

Водещ: Гледат ни много хора… Изключително сериозно е това, което казвате.

Никола Стоянов: Абсолютно, и аз се надявам, че депутатите съзнават сериозността на положението.

Водещ: Без пенсии, без заплати в държавната сфера…

Никола Стоянов: Целият държавен сектор, без социални плащания…всичко, всичко спира.

Водещ: Без майчински, само че…

Никола Стоянов: Без майчински, да.

Водещ: …Само че, бюджет да бъде приет са необходими минимум пет седмици, чух Асен Василев да казва този срок?

Никола Стоянов: Много трудно би било на практика в моментна до 10 юни да имаме приет нов бюджет. Предполагам, надявам се, че това е план на депутатите да се приеме удължаване примерно още един месец, така че междувременно да могат да приемат нов бюджет.

Водещ: Само че, Борисов поставя още един въпрос, колко пъти да го удължаваме този бюджет?

Никола Стоянов: Не мога да коментирам думи на политици, но в момента единственото решение е бюджетът да бъде удължен, тъй като не е реалистично решение до 10 юни да бъде приет нов.

Водещ: Тоест, вие призовавате депутатите поне с месец да удължат сега действащия бюджет от миналата година?

Никола Стоянов: Аз съм част от служебно правителство, 5ние в крайна сметка изпълняваме…България е парламентарна република и ние изпълняваме решенията на депутатите. Ако няма бюджет отново, законът е предвидил такава хипотеза, ние ще работим в нея. Но, това са последствията, които ви казах – ще спрат абсолютно всички плащания.

Водещ: Вие казвате, че приходите в държавата в момента са по-малко отколкото разходите?

Никола Стоянов: Така е, да.

Водещ: Митниците ще съберат милиард и половина по-малко пари в сравнение с миналата година. Това сериозно ли е, господин министър?

Никола Стоянов: Ако Митниците са направили такова изявление, аз не знам при тях как са нещата, възможно е. Това, което като причина предполагам, че са искали да изтъкнат, от една страна инфлацията в България пада, което е много хубаво за българската икономика, от друга страна имаме много висок ръст на износа. При износ Митниците трябва да връщат ДДС на компаниите, а не да го генерират. За миналата година ръстът наистина е огромен, на първо място сме в целия ЕС – над 36 процента. Първото тримесечие на тази година продължава много сериозно – над 8 процента при падащ пазар в Европа, така че има своите причини. Но генералната причина в крайна сметка за проблема и за дефицита е, че с решенията на народните събрания от 44-то и 48-мо, разходите се вдигнаха с 30 процента спрямо миналата година. Приходите са повече, първите няколко месеца бяха с 20 процента повече от миналата година, но те не могат да наваксат, отваря се дупка.

Водещ: Разбрах ви, този вариант без бюджет изгледа наистина блокаж за държавата?

Никола Стоянов: Да, това е блокаж за държавата.

Водещ: Ако бъде удължен бюджета, както казахте в интервюто ни, хората могат ли да бъдат спокойни, че ще получават пенсиите и заплатите си?

Никола Стоянов: Ако бюджетът бъде удължен ние ще продължим както досега да имаме право да харчим една дванадесета от бюджета за миналата година, нещата ще продължат както досега. Това разбира се с напредването на годината също ще води до проблеми….

Водещ: Защото тези 30 процента по-големи приходи как ще ги компенсирате?

Никола Стоянов: С удължителен бюджет няма как, тъй като нито е разрешен повече дълг да се тегли и т.н. Тоест, бюджет нов категорично трябва да има, но тъй като сега до 10 юни и на теория няма как да стане, затова за мен разумното решене е удължение примерно с един месец на бюджета, който имаме за 2022 година и междувременно много сериозна работа по новия бюджет.

Водещ: Кой носи отговорност, че държавата няма бюджет до този момент, господин министър?

Никола Стоянов: Бюджетът се приема от парламента.

Водещ: Само че, се внася от правителството.

Никола Стоянов: Да, ние сме го внесли навреме веднага, отдавна.

Водещ: Само че, отказахте да го внесете когато ви призоваваха в края на миналата година. С днешна дата вярно ли беше това ваше решение?

Никола Стоянов: Много беше правилно според мен. Ние не го внесохме по една единствена причина – в предизборна ситуация. И това се показа през цялата минала година и по-миналата даже. В предизборна ситуация партиите са склонни да забравят разумността, а да наддават кой колко повече ще даде…

Водещ: Ние сме парламентарна република, все пак, нали в техните ръце трябва да са тези решения?

Никола Стоянов: Да, но когато вече се виждаше, че няма да има правителство и отново ще е служебно и трябва служебното правителство да изпълнява, наистина притеснението ни, че разходите щяха да бъдат още повече раздути, беше много сериозно.

Водещ: Сега с какво е различна ситуацията, господин министър?

Никола Стоянов: Сега ситуацията е различна с това, че изтича и удължението…

Водещ: Сега вече ножът е опрял до кокала?

Никола Стоянов: Тотално, да.

Водещ: Много притеснителни варианти очертахте…

Никола Стоянов: Аз съм сигурен, че депутатите са наясно абсолютно и ще вземат решение.

Водещ: И се надяваме, че ще вземат решение, което все пак да спаси държавата от това да стигнем до абсолютна невъзможност да функционира. На финала, моля за конкретни отговори на последните ни въпроси. През 2022 година въпреки санкциите стокообменът с Русия се увеличава с почти 50 процента до 6 милиарда долара. Как така, господин министър?

Никола Стоянов: Обяснението е просто. Първо имайте предвид, че санкциите започнаха да се въвеждат след старта на войната, тоест в края на февруари. Повечето от тях са имали само няколко месеца прилагане, много сектори има, които не са под санкции и отделно във всеки от пакетите санкции, който е наложен, пише че договори, които са стартирали преди влизане на тези санкции, могат да бъдат доизпълнени. Така че, един ефект от санкциите най-вероятно ще видим чак през тази, а може би и следващата година.

Водещ: Държавата, и вие самият ми казахте, навлиза все по-активно в бизнеса с млечни продукти?

Никола Стоянов: Да.

Водещ: Защо, господин министър?

Никола Стоянов: Налага се, от една страна от обстоятелствата, тъй като виждаме каква е ситуацията на пазара и ние искаме да покажем през инструмента, който имаме, както казах цяла система, едно от средствата в тази система е държавната компания „Ел Би“, която да покаже… Това е едно дружество, то също работи на печалба, това че собственик е държавата не значи, че работи на загуба, но спазва всички критерии, само с български суровини, толкова литри мляко колкото трябва за производство на съответния продукт и цените, както виждате, са абсолютно нормални. Искаме да покажем и, че е възможно да се правят пари в България с нормални цени дружеството да се развива добре.

Водещ: Но работата на държавата не е ли да осигури нормална среда за правенето на бизнес, а не да прави бизнес?

Никола Стоянов: Точно така, но ние разполагаме с това дружество и искаме да го развиваме както и всичките останали дружества, на конкурентен принцип конкурирайки се и с частния сектор.

Водещ: Държавата иска да развива този бизнес но се дава изцяло в частни ръце изглежда Пловдивският панаир. Защо така се получи, господин министър?

Никола Стоянов: Пловдивският панаир, наистина много жалко е това, което се случва. Аз имах възможност през седмицата и в парламента да отговарям на такъв въпрос. За съжаление назад във времето са взети много решения, които са довели до тук, докъдето сме днес. Министерство на икономиката няма по никакъв начин как в момента да предприеме каквато и да е стъпка, изследвахме няколко пъти…

Водещ: Имало ли е как в миналото обаче, когато Варна трябваше да върне на държавата собствеността?

Никола Стоянов: Тогава, когато е имало решение на Общинския съвет и кметът не го е изпълнил, не мога да коментирам отново правно е нямало как Министерство на икономиката да принуди кметът на Варна да изпълни решението на Общинския съвет. Мисля, че последно министър Визиева с писмо и до Общинския съвет, и до кмета искали са това да се случи, но не се е случило.

Водещ: И няма и как да се случи.

Никола Стоянов: В момента Министерство на икономиката няма какво да предприеме, така че да си изиска по някакъв начин тези дялове от Панаира. Но доколкото разбрах не е вписано още решението и…ще видим какво предстои.

Водещ: Ако следващата седмица е време разделно със служебната власт какво ще правите вие след седем дни?

Никола Стоянов: Ще обърна повече внимание на семейството ми със сигурност, тъй като имам две малки деца и наистина последните месеци не можех много да им обърна внимание и ще се радвам на лятото, определено.

Водещ: Благодаря ви, за разговора, господин министър.

Никола Стоянов: И аз благодаря.

Водещ: А на вас, уважаеми зрители, приятна неделна вечер.

Споделете