Loading...

Зам.-министър Даниела Везиева: 3 250 средства за измерване на бензиностанциите са проверени, в по-голямата част няма отклонения в измерванията

Водещ: Сега, това, за което всички говорят в последните дни. В сряда премиерът Бойко Борисов поиска институциите да се активизират, за да бъдат прекратени нарушенията по бензиностанциите у нас. По думите му проверката показвала, че 40% от горивата в нашите бензиностанции са или с терпентин, или с високо съдържание на сяра. Припомням ви, Борисов поиска и от Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе има ли картел при търговците на гориво у нас? Проверките на пломбите и където се налага подмяната им, се правят от Института по метрология към Министерството на икономиката. Въпросните проверки ще обхванат 11 000 бензиноколонки. Обещано ресорния зам.-министър Даниела Везиева е тук в студиото вече. Добро утр! Добре дошли!

Даниела Везиева: Добро утро на вас и вашите зрители!

Водещ: Реалистично ли е разпореждането на премиера до събота да се поставят нови пломби на 11 000 бензиноколонки?

Даниела Везиева: В ситуация, която не е нормална, не е планирана, каквато е тази следпроверка, има необходимост от допълнителна инфорамация и от надлежна такава. Според мен не трябва да се мисли дали е реалистичен срока, а трябва да се организираме така, че в рамките на проверката да дадем необходимата информация, заради което екипът е мобилизиран, разпределен, направили сме график, така че да се постараем максимално да достигнем числото, което е необходимо да излезем с ясни резултати.

Водещ: Докъде сте стигнали на този етап?

Даниела Везиева: Към тази сутрин са проверени 3250 средства за измерване. Сами искам да поясня, че колонки и средства за измерване са две различни места. На практика, като трябва да го обясня съвсем на достъпен език – средство за измерване е всеки един маркуч, който виждате да излиза от колонкара Една колонка има средно около 4 такива средства за измерване.

Водещ: Т.е. това увеличава бройката на…

Даниела Везиева: Това увеличава бройката, както и ниворемните системи.

Водещ: А, щом сте стигнали до бройка над 3 000 значи, че имате вече наблюдения. Какво показват тези наблюдения?

Даниела Везиева: Това, което показват набюлденията е в така да кажа в задоволство, в по-голямата си част не са компрометирани пломбите и няма отклонения в измерванията. От тязи бройка само в 8 колонки са открити отклонения в количествата към момента. Като първата, по която аз влязох е една от тези, които ние запечатахме.

Водещ: Автосервизите, обаче казват, че наистина има сериозне проблем с горивата. Колите, които пристигат при тях са пострадали от некачествено гориво….

Даниела Везиева: Това е така! Има проблем!

Водещ: …но в същото време казвате, че само 8 случая.

Даниела Везиева: Говорим за отклонения количеството, не в качеството.

Водещ: А качественият контрол кога ще стане ясно?

Даниела Везиева: Качественият контрол е в правомощията на Държавната агенция за метрологичен и технологичен надзор. Те в момента също работят и правят такива проверки.

Водещ: Има някакви изводи при тях или все още е рано?

Даниела Везиева: Към момента изводите, които се налагат са за завишено количество на сяра, което се получава при прехвърлянето на горивата от цистерната към самия резервоар.

Водещ: Масов проблем или….?

Даниела Везиева: Да речем, че е сериозен, не масов, но серозен.

Водещ: Още един анализ очаква премиера – за картел при образуването на цените на горивата. Какви са вашите очаквания, специално за това?

Даниела Везиева: Това е в правомощията на КЗК. Те са тези, които са оправомощени да наблюдават цените при горивата и въобще цените в търговските мрежи. Искрено се надявам да няма картел и то в името на доброто на всички ни, но нека да изчакаме тяхната проверка.

Водещ: Високи цени, некачествено гориво – засъжаление много неприятна комбинация.

Даниела Везиева: Изключително неприятна!

Водещ: Пак да ви върна на качеството. Тази сяра, която споменахме, по какъв начин повлиява тя на автомобилите?

Даниела Везиева: Тя отлага повече от т. нар. Черни вещества, които….

Водещ: …блокират двигателите.

Даниела Везиева: ..да, филтри, двигатели и т. н.

Водещ: Т.е. казусът е наистина серизен!

Даниела Везиева: Казусът е наистина сериозен. Агенцията разполага с достатъчно кадри, с достатъчно измервателни уреди, за да извършват проверки. Смея да твърдя, че са достатъчно качествени, тъй като пробите се вземат от самите пистолети на колонки. Вземат се 6 такива контейнера. Запечатват се, пломбират се с уникална пломба. Веднъж се проверяват в мобилните лаборатории, след което се проверяват в стационарна такава за потвърждаване на резултатите. И две такива остават за арбитраж.

Водещ: Как попада тази сяра в горивото?

Даниела Везиева: По експертното мнение на колегите от агенцията това се случва, наистина, като технологичен проблем при прехвърлянето на горивата от цистерните в самите резервоари на бензиностанцията.

Водещ: Случайно т.е.?

Даниела Везиева: Вижте, нека да не съм аз човека, който да каже дали е случайно или не! Тече, наистина такав проверка. Нека всички органи да си свършат работата както трябва и да излезем с общи становища, след като приключи проверката.

Водещ: Има ли интерес някой да има сяра в горивото или това не помага по никакъв начин на търговците?

Даниела Везиева: Според мен не помага по никакъв начин на търговците. Според мен не им помага.

Водещ: Т.е. наистина вървим в графат случайност и някаква небрежност, която трябва да бъде ограничена?

Даниела Везиева: Много е вероятно накрая да се окаже и това. Или замърсени съдове, или помпи, или ред такива неща.

Водещ: Как се проверява, доказва качеството на горивото? От всяка бензиностанция се взима проба…

Даниела Везиева: От всеки пистолет…

Водещ: …да!

Даниела Везиева: От вески пистолет се взима проба и се разпределя в шест контейнера.

Водещ: 11 000 проби?

Даниела Везиева: Да!

Водещ: В шест контейнера?

Даниела Везиева: Не, не! Всяка една проба се разпределя в шест контейнера. Мънички контейнера, които се запечатват с уникална пломба. Едната остава у търговеца, едната влиза веднага в мобилната лаборатория за проверка, другата влиза в стационарната, където се проверява втори път и две остават за арбитраж.

Водещ: Качественият контрол колко трябва да продължи? Кога трябва да бъдат ясни резултатите?

Даниела Везиева: Ами, той ще продължи и следващата седмица, няма как. Това е по-дълъг процес, ще продлъжи доста по-дълго време. В интерес на истината, колегите са започнали още от предходната седмица. Имат вече обработени матариали, но това е наистина много дълъг процес.

Водещ: Шофьорите, които сядат зад волана, отиват в бензиностанция, има ли начин, по който могат да проверят качеството на горивото?

Даниела Везиева: Според мен не!

Водещ:Т.е. трябва изцяло да се доверяваме на безиностанциите?

Даниела Везиева:Ами, ако се считаме за гражданско общество, трябва да се доверяваме.

Водещ:Защо трябваще премиерът да се намеси в цялата ситуация, за да се започне с такива активни проверки? Защо не текат, така постоянно, целогодишно?

Даниела Везиева: Не е така! Те си текат! Просто, аз в началото казах, когато ме питахте за срока – имаме извънредна ситуация, има течаща извънредна проверка от много институциии. Има съответни констататции и заради това се налага допълнителна и бърза проверка. А не, че такива не текат целогодишно.

Водещ: За какви заплати работят хората, които правят проверките?

Даниела Везиева: Ще ви разочаровам! За много ниски.

Водещ: Не ме разочаровате! Очаквах го, като отговор, за да попитам как ще се справите с елемента корупция?

Даниела Везиева: Хората, които измерват т. нар. Колонки, както се наричат в масовия вариант, са с основна заплата – минимална, 380 лв.

Водещ: Колко бензиностанции проверява човек на такава заплата?

Даниела Везиева: Различно! Бензиностанциите се проверяват по заявка на самите собственици от Българският институт по метрология. Така че различно. Зависи от района, зависи от мястото.

Водещ: Е, има ли спасение там от корупционни практики или? Хващали ли сте изобщо такива?

Даниела Везиева: Вижте, това е смело твърдение с корупционните практики. Не че е недопустива! Нали, венаги има едно такова съмнение. Естествено е, че сега все повече и повече ще се работи в тази посока, защото създалата се ситуация, очевидно имаме проблем, който трябва да бъде проследен по всички етапи на този процес. От самото производство на това гориво в базите, от базите в самите бензиностанции, така до крайния потребител.

Водещ: Колко пари, бюджетни са необходими за това да действа агенцията по възможно най-добрия начин. Да бъде такава, на която всеки шофьор да се опре и да има доверие във всяка една бензиностанция в България.

Даниела Везиева: Ще ви помоля да оставим този въпрос за следващата седмица, когато ще сме готови с пълните анализи и с пълните предложения към премиера Борисов, по тоншение на структурата и на работата, не само на агенцията, но и в промяната на нормативните актове, тъй като не само проблемът е в агенциите. Проблемът е в хората, които извършват ремонтите по самите бензиностанции. Те не са сертифицирани. Не са по никакъв начин лицензирани. Там се губи контролът. Така че има много неща, които да се променят, натрупани във времето. Повярвайте ми това няма как да стане за няколко месеца.

Водещ: Но ви предстои среща с премиера, на която тези важни решения трябва д абъдат взети.-

Даниела Везиева: Разбира се! В следващата седмица ще има такава между министъра и премиера с изготвени анализи и предложения от наша страна.

Водещ: Добре, минахме въпросът скачеството. Пак да се върнем на количеството. Достоверен метод ли е измерването с този 20 литров еталон, когато имаме съмнение в количеството?

Даниела Везиева: Няма друг такъв признат в света!

Водещ: А, как се случва? Ние, вчера с екипа се опитвахме да си…аз лично съм шофьор, много от колегите също са шофьори, но никога не сме стигали до подобно измерване. Чисто практически как се случва това?

Даниела Везиева: Еталонът представлява един съд, който е калибриран от Института по метрология, който е националният институ по еталониране или метрология, както се нарича в разговорния език. Този еталон се проверява на определено време. През 6 месеца се прекалибрира, така че това, което той показва, когято се правят измервания, да е абсолютно достоверно. Самият институт има лаборратория, където се съдържат мерките и теглилките от самото създаване на тези мерки и теглилки и съответно в тези лаборатории се настройват и самите еталони. Така че, повярвайте ми няма друг начин освен този.

Водещ: Въпросният еталон може да гарантира абсолютно количество.

Даниела Везиева: Напълно!

Водещ: А, как става? Зареждаме си колата, осъзнаваме, че има някакъв проблем и искаме пред нас да го използват.

Даниела Везиева: Точно така! Пред вас да се направи такава проверка с еталона, който е от 20 до 100 литра.

Водещ: Преди известно време имаше сигнали, потребителски за това, че има някаква пяна в горивата, която създава повече, като количество отчетено, а реално е по-малко. Има ли някакви други видове измами, за които вие сте чували?

Даниела Везиева: Аз няма да използвам термина измама, защото за да кажем, че е измама, трябва да е доказано.

Водещ: Добре, нарушения, които ни бъркат в джоба?

Даниела Везиева: Ще кажа така! Нашата нация е иновативна, като цяло. Това, което се наблюдава напоследък и все по-често е манипулирането на електронните блокове и на механичните броячи в самите сървъри, които управляват колонките. Тези сървъри, обаче не са под контрол на нашата агенция!

Водещ: Кой отговаря за тях?

Даниела Везиева: Те, към момента, са регистрирани в самите бензиностанции1 в НАП, като съоръжения. Към момента такъв контрол не е бил необходим, защото не е имало такъв тип колонки. Те тепърва започнаха да навлизат с новите системи заради, които ние ще вземем мерки да намерим начин, по който да бъде проверен самият сървър, да бъде контролиран по някакъв начин. Но знаете, че хакерите са винаги крачка преди всички.

Водещ: Полезни предупреждения за всички шофьори. Благодаря ви за това гостуване в петък сутринта.

Даниела Везиева: И аз ви благодаря

Споделете