– Г-жо Везиева, Вие сте чест гост на читателите на вестник “Форум”, но от назначаването Ви за зам.-министър на икономиката не сте ни давали интервю. Доколко е удобно креслото на заместник-министъра в едно от най-тежките министерства?
– Всяко кресло е удобно тогава, когато знаеш какво искаш да направиш, седейки на него. Екипът на министър Лукарски определи няколко приоритета в работата си за тази година от програмата на правителството и работи по изпълнението им. Най- важният е подобряването на бизнес средата. Така че ако въпросът Ви е дали се чувствам удобно на това кресло, то отговорът е да. За съжаление, влязохме в управлението в момент, в който на всички им е омръзнало от говорене и липса на резултати, в недоверие към институциите и трябва да върнем доверието към институциите. Това, което обаче вече се отчита, е, че за пръв път от много време може да се води нормален диалог с министерството и да се решават проблеми. Има няколко важни промени, които трябва да се направят в ресора, за който аз отговарям, и които ние – администрацията, работим заедно с колегите от другите администрации и бизнеса. Старая се промените, които са необходими и в областта на инвестициите в малките и средните предприятия, и в защита на потребителите, в надзора на съоръженията, да се обсъждат преди налагането им, за да направим правилна оценка на въздействието, преди да се наложат промените. Много е важно не само да променяме правилата, а да сме анализирали какви ще са резултатите от про- мените.
– В следващите месеци ще има ли глътка въздух за средните и малките фирми, които са гръбнакът на икономиката?
– Ако въпросът е насочен към финансовите механизми за подпомагане на бизнеса, в това число и към Оперативната програ- ма за иновации и конку- рентоспособност, то определено да. Философията на новия програмен пери- од е насочена към резул- тати от безвъзмездната помощ. Приоритетната ос за повишаване на капацитета на малки и средни предприятия ще даде възможност на всички, които имат работещи фирми, да подобрят производителността си и гамата на продуктите си. Чрез нея се ин-вестира в придобиването на дълготрайни материални и нематериални активи с цел по-добра реализация и устойчивост на фирмите. Новото в програмата са критериите за оценка, които са обективни, както и начинът за подаване на проектите и оценяването им, които ще стават чрез софтуер, през електронната платформа. Новото саи иновациите, определени в четирите области от На- ционалната стратегия за интелигентна специализация. Да, мисля, че фирми, които са работещи и могат да покажат историческа обусловеност на дейността си и планиране, ще получат подкрепа.
– Идеята да се подкрепя българското не само от купувачите, но и от производителите намира ли разбиране сред висо- ките етажи на властта?
– Определено. Стимулирането на българското производство е част от приоритетите на министерството. Заедно с бизнес асоциациите работим по различни инициативи за популяризиране на българската продукция и услуги.
– След проблемите в Гърция и Македония през последните дни и месеци ще се насочат ли чужди инвеститори към България?
– Насочването на инвестиции зависи изцяло от всички нас. Много е важно как всеки един от нас представя държавата ни и как се отнасяме към интереса на инвеститорите. На практика имаме много предимства по отношение на данъчна стабилност, наука, потенциал за иновации. Това, което се очаква, е да направим нормативната ни уредба по-предвидима, в каквато посока работи правителството. В интерес на истината и друг проблем стои пред нас – липсата на добре подготвени кадри. На дявам се, че реформата в образованието и въвежда- нето на дуалната система ще помогнат за решаването му.
– От лятото драстично се намалява ДДС на хранителните стоки в съседна Румъния. Има ли вариант за подобна стъпка и у нас, защото потокът от клиенти по всяка вероятност ще се преориентира?
– Към момента не знам за подобно обсъждане. А защо смятате, че това ще доведе до отлив при нас?! Има публикувани анализи за икономическа оценка ли? Само това като промяна не е сигурно, че ще повлияе на пазара. За да го оценим, трябва да се отчитат и други фактори, които влияят на пазара. Например износът на румънски стоки, процентът на българи, които имат достъп до румънския пазар, качеството на стоките и др.
– В началото на отпускарския сезон родното Черноморие ще бъде ли привлекателно за българите и какъв туристически сезон се очаква след отлива на руския пазар?
– Министерство на туризма работи по няколко мерки за подобряване на туристическата услуга. Доколкото знам г-жа Ангелкова е била в Русе преди няколко дни и е презентирала тези мерки. Това, което зависи от Министерство на икономиката – като популяризиране на туристическата услуга чрез нашите търговски представители в другите държави, ще бъде направено.