Възможностите за разширяване на търговско-икономическите отношения между България и Япония бяха обсъдени на българо-японски икономически форум в Министерство на икономиката днес. В дискусията с представители на японския бизнес участваха зам.-министрите Любен Петров и Даниела Везиева, Евегени Иванов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), Атанас Ненов, изпълнителен директор на „Национална Компания Индустриални зони” ЕАД Анелия Бъклова, директор „Маркетинг“ на Българска агенция за инвестиции (БАИ).
Основна цел на форума беше да представи възможностите, които България предлага в сферата на търговията и условията за инвестиции в страната ни, както и нашите индустриални зони. „Япония е традиционен партньор на страната ни в азиатския регион. През миналата година се навършиха 55 години от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Япония. Между страните ни съществуват дългогодишни връзки и в икономическата сфера. Доказателство, за което е сътрудничеството между българската компания „Ел Би Булгарикум” и японската „Мейджи”, датиращо от 1972 г.”, каза зам.-министър Петров. Според него редица български хранителни стоки могат да присъстват по-осезаемо на японския пазар като българските вина, пчелния мед, билковите и здравословните продукти. „Съществува възможност за по-широко навлизане на японския пазар и на българското розово масло и продукти от роза, фармацевтични и козметични продукти, както и високотехнологични продукти, произвеждани от български фирми”, допълни зам.-министърът.
На форума зам.-министър Везиева подчерта, че данъчният режим в България, наличието на квалифицирана работна ръка и най-ниските оперативни разходи в Европа, нареждат страната ни сред най-добрите дестинации за бизнес и инвестиции. Тя изрази готовност за подкрепа от страна на Министерство на икономиката на фирмите, които желаят да инвестират в България и им пожела да намерят благоприятна среда за бизнес и туризъм в страната ни.
Стокообменът между България и Япония през последните 5 години се запазва на нива от над 100 милиона щатски долара. За 2013 г. той надхвърли 125 млн.щ. долара, отбелязвайки увеличение от 11.8% спрямо 2012г. Тенденцията на нарастване на двустранната търговия продължава и през периода януари-октомври 2014 г., като достига 128 мл. щ.д – ръст от 22.2% спрямо същия период на 2013 г.
С най-голям дял в българския износ за Япония са инвестиционните стоки над 14 млн. щ.д. за първите десет месеца на 2014 г., което е с 10% повече спрямо същия период на 2013 г. Второ място в българската експортна листа заемат потребителските стоки, от които с най-голям дял са хранителните продукти – 5 млн. щ. д за периода януари-октомври 2014 г.
До момента в България са реализирани редица японски инвестиции в области като: електрооборудване за автомобили, хуманно здравеопазване, възобновяеми енергийни източници, сервизни дейности.