Loading...

Божидар Лукарски: Измамите с горивата не са само в колонките

Водеща: Министърът на икономиката Божидар Лукарски е наш гост. В аванс от проверките, които бяха направени по бензиностанциите. До какви изводи стигнахте? Днес за „24 часа“ сте заявили, че сте открили отклонения от зареденото и отчетеното гориво от бензиноколонките с 10%, което при един резервоар е доста сериозно.
Божидар Лукарски: Доста сериозно е.
Водеща: Къде го открихте това?
Божидар Лукарски: В интерес на истината, да кажа точните числа. Ние сме проверили 10 862 разходомера или по-просто казано, това са маркучите към бензиноколонките с пистолетите към тях, където има въртящия момент, който отчита горивото, което минава. Това всъщност са колонките, които не бяха проверени преди това. Преди това са проверени 11 хиляди разходомера, остават още 138, които са заявили планово така, както е по наредбата към Българския институт по метеорология (БИМ), тяхното пломбиране и сертифициране и съответно отчитане на данните. 87 разходомера установихме, че извършват манипулации или измами, ако искате го наречете.
Водеща: Това от всичките, тези общо 20 хиляди ще станат?
Божидар Лукарски: 22 хиляди.
Водеща: Което е по-малко от 1%. Звучеше обаче, много помпозно това с пломбите, като го обявихте миналата седмица.
Божидар Лукарски: Така е. Но истината е, че имаше сериозни нарушения. Понеже си говорихме преди това за конкретни примери, още при първата проверка на заместник-министър Визиева в Пловдив към една бензиностанция, която не беше към голяма верига всъщност.
Водеща: Ето я тази снимка, с нея се онагледяват всички публикации по темата.
Божидар Лукарски: Да. Се откри нарушение или така да кажа, отклонение в рамките на близо 10%, което при един среден резервоар от 50 литра, 5 литра…
Водещ: Това една колонка ли е от…
Божидар Лукарски: Това е един маркуч.
Водещ: Един маркуч от 20 хиляди?
Божидар Лукарски: Един разходомер. Легалният термин е разходомер. Значи само при един, още при първата проверка откриваме доста сериозно отклонение. Виждате при потребителя какъв удар по джоба.
Водещ: Т.е. ако имаме илюзия, че в хазната, в бюджета ще влязат милиони от едни прекратени злоупотреби, да престанат да се надяват. Т.е. говорим за един маркуч от 20 хиляди.
Божидар Лукарски: Аз давам конкретен пример. Много от тези 87 имат отклонения, близки до тези 10%, в различен диапазон.
Водеща: От 20 хиляди, 87, което пак да кажа е под 1%.
Божидар Лукарски: 22 хиляди.
Водеща: Даже 22 хиляди. И обобщение, че масово се лъже по бензиностанциите, май, на фона на тези резултати не може да направим?
Божидар Лукарски: Нека да бъдем малко по-конкретни, защото не само при разходомера може да бъде измама. В момента текат проверки от Държавна агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и БИМ, и двете са към Министерство на икономиката на качеството на горивото. На качеството на горивото и съответно примесите в съответното гориво могат да бъдат другият…
Водещ: Дали не се влага нещо друго.
Божидар Лукарски: Дали не е вода, дали не се слагат сяра, примеси и т.н.
Водещ: И? Там какво е?
Божидар Лукарски: В момента тези проверки текат. И другото, което е дупка в нормативната уредба…
Водеща: Това възможно ли е? Това за първи път го чувам.
Божидар Лукарски: Възможно е.
Водеща: И вода?
Божидар Лукарски: При дизела, да, и при бензина, реално, възможно е. Правят си го и затова много блокират двигатели зимата, когато стават по-ниски температурите.
Водеща: При дизела, да.
Божидар Лукарски: И другото, което е пропуснато в нормативната уредба и ние ще излезем с един доклад до премиера тази седмица за нормативни предложения за нормативни промени, е връзката между сървъра на съответната бензиностанция и НАП. Там, по наши данни, има хакерски атаки, те не са атаки, а са съвсем умишлени деяния, които подават грешни данни от това, което се отчита от бензиноколонките към НАП. Това е нещо, което ние за съжаление, по закон ние, Министерство на икономиката не можем да контролираме, но ще имаме конкретни предложения заедно с колегите от Министерство на финансите как да бъде изправен този проблем.
Водеща: Всички тези нарушения, за които говорите на големите бензиностанции ли са открити? Тази малка бензиноколонка, която се дава за пример от няколко дни, очевидно е от малка пловдивска бензиностанция, така ми изглежда. Какъв процент от откритите 87…
Божидар Лукарски: 60% от малки, единични, така да го кажа, дистрибутори на горива, 40% са към големите вериги.
Водещ: Не са ли тези проверки насочени, наистина, към едни малки колонки, към някакви мъниста все едно някой бродира. Голямото хващате ли го? Четох изказване на Борисов и го слушах, за рафинерия, която не е отчела нито един кораб с петрол. С какво работи, с какво произвежда гориво?
Божидар Лукарски: Затова си имаме междуведомствена група в прерогативите на…
Водеща: Коя е тази рафинерия?
Божидар Лукарски: Не знам, защото това е в прерогативите на Агенция „Митници“ и Министерство на финансите.
Водещ: Не говорихте ли помежду си при този бум, който стана по темата?
Божидар Лукарски: Не е в моите правомощия да правя такива изказвания.
Водещ: Но знаете ли за рафинерия, която отчита, че няма нито един кораб с петрол?
Божидар Лукарски: За конкретната рафинерия, не знам. Премиерът не е споменавал име.
Водещ: То това е проблемът, че не се споменава име.
Божидар Лукарски: Защото проверката тече, все още сме в движение.
Водещ: Смятате ли, че Танов е единственият, който не е свързан с мафията, шеф на митниците, до момента, в последните 25 години от историята на България?
Божидар Лукарски: Е, аз не съм правораздавателен орган, за да правя такива квалификации.
Водещ: Съветникът на премиера Яне Янев каза, че това е единственият.
Божидар Лукарски: Това си е негово мнение. Аз като юрист, не мога да правя такива квалификации.
Водеща: Сега към сериозните съмнения, които възникват и след изказвания на споменатия Ваньо Танов и на премиера Бойко Борисов, преди да е излязла комисията, която се бори и защитава конкуренцията, всъщност, в България с конкретни резултати. И двамата бяха много настоятелни в тезите си, че има съглашение между големите вериги бензиностанции и, че те купуват от рафинерията на едни ниски цени и са се разбрали всичките да продават с 45 ст. марш печалба горивата, които ние си зареждаме по бензиностанциите, казват му картел. Вие какво знаете по този въпрос?
Божидар Лукарски: За съжаление, пак ще кажа, като юрист и като министър на икономиката, това не е в нашите правомощия. В правомощията е единствено на Комисията за защита на конкуренцията. За да се произнесе тя по това дали има картел, или няма, и който и да е орган, би следвало да се прави изследване на цени. Ние изследване на цените по бензиностанциите не сме правили, ние това, което контролираме е отчитането на разхода на зареденото гориво и качеството на горивото.
Водеща: Кой трябва да направи изследване на цените?
Божидар Лукарски: Комисията за защита на конкуренцията.
Водеща: Тя под чия шапка е?
Божидар Лукарски: Тя е независима и се назначава от Народното събрание (НС)>
Водещ: И тя решава да проверява цените, но може и да не реши?
Божидар Лукарски: Тя е сезирана.
Водеща: А колко време ще й отнеме да излезе с резултат?
Божидар Лукарски: Това не мога да кажа.
Водещ: Понякога по една, две години. Нали имаше такива случаи?
Водеща: Имаше случаи по две години за картел.
Водещ: Това нормално ли е? И кого обслужва?
Божидар Лукарски: Това не би следвало да е нормално. Би следвало проучването да бъде по-кратко.
Водеща: Вижте цитиране – собственик на най-голя мата българска транспортна фирма пред радио „Пловдив“ какво е казал човекът. „Месечно моята фирма зарежда 1 млн. и 600 хиляди литра дизел. И ако правим това в България, ще фалираме. Пазарът на горивата е изкуствено завишен, това си извоюваха големите вериги, след като си прокараха удобни за тях лобистки закони в парламента. Ефектът е ясен – по-големите печалби.“ Той дава пример с това, че си купува дизел от румънския град Констанца за 1,70 лв. В България е от 2, 20 лв. до 2,26 за литър. Сериозна разлика.
Водещ: Коментирайте – 1,70 – 2,26.
Божидар Лукарски: В крайна сметка, пазарът е този, който регулира цените. Факт е, че в момента, след проверките…
Водещ: Чакайте, пазарът ли е този, който регулира цените или картелното споразумение?
Божидар Лукарски: Би следвало да е пазарът. Ако има картелно споразумение, тогава случаят е друг.
Водещ: Т.е. не сме сигурни кой определя цените – пазарът или…
Божидар Лукарски: Би следвало, аз казах това, което мога да кажа като министър на икономиката. Моята задача и задачата на министерството е да се повиши покупателната способност на населението. При по-висока покупателна способност съм сигурен, че ще паднат и цените. Факт е, че откакто направихме проверките, последната, може би, една седмица, макар и малко три-пет стотинки, седем стотинки, но има спад на цените.
Водещ: Няколко думи точно по тази тема – покупателната способност на населението. Това е въпрос, който всеки зрител вълнува и засяга. Какво правите или какво ще направите, за да ни се повиши покупателната способност?
Божидар Лукарски: Това, което правим е видно от числата, които дават, и то международните статистически институти по отношение на подобряването на икономическата среда в България. Тя, естествено, ще доведе и до повишаване на покупателната способност. Сега, ако трябва да цитирам цифрите – за второто тримесечие на тази година, имаме икономически ръст от 2.2%. При среден за Европейския съюз от 1,6%, това е бих казал, доста добър резултат. Имаме преки чуждестранни инвестиции за първото шестмесечие близо 800 млн., които са… 799 млн. са преки чуждестранни инвестиции, което е близо два пъти повече от същия период от първото шестмесечие на 2014 година.
Водеща: Така като ви слушам и бежанците ще вземат да ни предпочитат вече, защото ни избягват заради недобрия начин на живот.
Божидар Лукарски: Не, бежанците ни избягват, според мен, поради чисто географски принцип.
Водеща: Не, ние сме като Германия, но те ни избягват заради географията.
Божидар Лукарски: Вижте, ние не знам дали сме като Германия, но аз сега се връщам от една командировка в Швеция и в Дания, където този икономически ръст направи на 7-ми човек в света, собственикът на ИКЕА, доста сериозно впечатление. Като имате предвид, че миналата година най-висок ръст в ЕС има Дания, ръст от 2,6%. Значи ръст от 2,2% е…
Водещ: Само да уточним тези 800 млн. за какъв период казахте, че са преки чуждестранни инвестиции?
Божидар Лукарски: Първото шестмесечие на 2015 година.
Водещ: Имате ли информация, съпоставяли ли сте графики това къде ни поставя примерно, в периода, в който имаше бум, икономически разцвет – 2006-2008 година, в този период? Искам да придобия представа това – 800 млн. дали го изтъквате излишно, напомпано е, или е…
Божидар Лукарски: Имаме, но аз ви казвам какво е съпоставено.
Водещ: Колко сме имало най-много ми е въпросът?
Божидар Лукарски: Най-много сме имали преди кризата – 2008-2009 година. Но в момента с ръста, с който вървим, наближаваме тези числа.
Водещ: Тогава колко?
Божидар Лукарски: Не мога да ви кажа точно число тогава. Гледал съм графиката, но аз си правя по-краткосрочни съпоставки с 2013, 2014 година.
Водеща: А можете ли да ни кажете малко повече подробности за това, което сте казали пред „24 часа“, да го доразвиете – европейски фирми с производство в Китай може да се преместят в България. Сега, първата мисъл на песимиста е – леле, ниските ни заплати ще ни превърнат в Китай на ЕС. Но колко ще бъдат заплатите на тези европейски фирми с производство в Китай, които ще ги преместят в България? И какво е производството?
Божидар Лукарски: Когато се повишава конкурентноспособността, това естествено, по естествен икономически модел, води до повишаване на заплатите. Сега като кажем – Китай, ние си представяме ниски заплати, мизерни условия на труд, изобщо не е такава ситуацията. Една от причините, между другото, е себестойността на крайния продукт, който дава китайското производство и повишаващите се заплатите на китайските работници. Именно тази конкурентноспособност, която се появи в Китай и, която води до по-високи заплати, които карат много европейски производители, най-вече, в областта на автомобилната индустрия да гледат към България…
Водещ: Конкретна фирма с интерес, можете ли да посочите, която би се преместила то Китай тук?
Божидар Лукарски: Има и шведски, и немски фирми, но конкретни не бих искал да посоча.
Водещ: В кой сектор?
Божидар Лукарски: Най-вече в автомобилната индустрия и в областта на…
Водещ: Ще строят части за коли или ще ги сглобяват изцяло тук?
Божидар Лукарски: Не, нека да разсеем това съмнение, че тук ще се сглобяват цели коли. Мечтата на българина е хубава, но да бъдем реалисти – части, компоненти, особено в областта на електрониката и електротехниката.
Водеща: Министърът на икономиката Божидар Лукарски.

Споделете