Стоките от кампанията ще стигат до най-отдалечените места
– Г-н Шотев, каква е прогнозата за ръста на цените и на инфлацията през тази година?
– В момента се наблюдава обръщане на тенденцията за инфлация. Нивата, които бяха отчетени през 2021 и 2022 година, не са видими към момента. Сега инфлацията е около 5%. В момента наблюдаваме стабилизиране на цените не само на хранителните продукти. Освен това има възстановяване на икономиката, където веригата за доставки отново функционира в ЕС. Съкращава се и това води до стабилизиране на цените не само в България, но и в ЕС.
– Прогнозата за инфлация в размер на 5 на сто ще ни отдалечи ли във времето от приемането на страната ни в Еврозоната?
– Изискването за инфлацията е да бъде 3%. Това е задача, която стои пред цялото българско общество, не само пред Министерството на икономиката, както и на финансите. Поставени са основите за работа в посока намаляване на инфлацията. В момента основните инфлационни движения, тоест причините за ръста на цените, вече не са налични. Но живеем в един изключително динамичен свят, в който ние трябва да съобразим, че България е малка свободна открита икономика и сме пряко зависими от процесите, които се случват не само в Европа, но и в световен мащаб, около нас има вече две активни войни. А това само по себе си значи риск от инфлация. Смятам, че сме на правилния път, успяхме да обърнем тенденцията и вече отчитаме по-ниски нива.
Не трябва да забравяме, че това са процеси, които отнемат време. Предстои ни още много работа.
– Беше отбелязано преди дни от министъра на икономиката, че ще разширяваме сътрудничеството си с трети страни. Бихте ли посочили какво може да купуваме от тях?
– Работим за разширяване на сътрудничеството с традиционните ни партньори в ЕС , но и с нови и важни като Виетнам, Япония и Южна Корея, Саудитска Арабия, ОАЕ, с които можем да имаме по-добри дългосрочни търговски отношения. За нас е важно чрез търговските ни аташета да организираме контакти и българските предприятия да се срещат и да дискутират какви са възможностите за тях. Нашата роля е да създадем основата, върху която те да стъпят и да намерят нови успешни партньорства.
– През ноември миналата година стартира кампанията на Министерството на икономиката „Достъпно за вас“, каква е ситуацията в момента?
– Ние стартирахме инициативата в около 200 обекта в цялата страна, а в момента са над 400. Важно е да се каже, че сме обхванали основните точки на страната. Хубаво е да се каже, че от миналия месец сключихме ново партньорство с магазини, които работят екс-ван търговия, тоест продажби от разстояние. Така ще бъдат брандирани различни бусове, пикапи, с инициативата „Достъпно за вас“ ще достигнат стоки от първа необходимост на добри цени до хората, които са най-уязвими. Ще имат достъп до тези продукти дори в най-отдалечените места, където няма търговски обекти. Това е нещо ново, което смятам, че ще бъде в полза на потребителите.
– Откога се очаква да стартира тази разносна търговия?
– Не бих се ангажирал със срокове, защото това зависи и от самия търговец, който се включи в инициативата. Може би до месец.
– Освен храни ще се включат ли други продукти?
– В момента се водят разговори, но при лекарствата нещата са малко по-специфични, защото те подлежат на друга нормативна уредба за съхранение и търговия. По-скоро може да се включат козметични продукти, детски храни и други. Разговорите продължават, но основната ни цел е да дадем на българския потребител стоки от първа необходимост, с които да се осигури здравословен начин на хранене на достъпни цени. Може да отчетем, че вече има хляб под 1 лев, олио под 2 лева. През ноември и декември наблюдавахме сезонните продукти, при които имаше до 40-50% отстъпка.
– Ще бъде ли удължен срокът на кампанията?
– Разбира се, един от важните аспекти на тази кампания е да вдигне покупателната информираност и култура на българския потребител. За нас до този момент кампанията има позитивен облик и ако всичко върви нормално, ако партньорите също са съгласни да се удължи инициативата, тогава не виждам пречка това да се случи.
– Държите ли на обратната връзка с потребителите дали разпознават тази кампания, има ли нещо, което трябва да се променя?
– Основната критика към кампанията е, че въпреки разговорите, които водим за информираност, все още представянето на тези продукти не е стандартизирано. В различните обекти са представени по различен начин, макар и с единното лого. Всяка седмица поддържаме връзка с тях за това на кое трябва да обърнат внимание, как хората да ги намират и да ги разпознават по-лесно. Смятам, че на много места е добре обозначено, но има и такива, в които трудно хората се ориентират. Ще работим за подобряване на тази част от кампанията.
– Няма как да се отделят на щанд.
– Чисто практично не е подходящо. Защото в инициативата има различни категории като плодове, млечни продукти, месо и съответно те са с различен режим на съхранение, което не позволява да стоят на едно място.
– Какви са причините Министерството на икономиката да свали доверието си от Комисията за защита на потребителите?
– В края на миналата година поискахме аргументирано оставката на цялото ръководство на КЗП заради констатирани нарушения и получени редица сигнали. Броят на сигналите срещу дейността на КЗП е нараснал неколкократно. От началото на годината са се увеличили с над 60% в сравнение с 2022 г. и 2021 г. Отделно по време на парламентарна комисия станахме свидетели на разграничаване на един от членовете на КЗП от председателя и публично подаде оставка.
Освен това Инспекторатът на Министерството на икономиката и индустрията извърши извънпланова проверка в Комисията за защита на потребителите. Резултатите от нея са предадени на компетентните органи, задействана е и прокуратурата, които следва да си свършат работата на базата на констатираните нарушения. Потвърждава се наличие на редица нарушения, породени от неспазване на законоустановените срокове, чести кадрови промени, нерегламентирана намеса и целенасочена кампания срещу търговци. Тук акцентирам, че става въпрос за сигнали и натиск както върху по-малки търговци, така и върху по-големи.
– Какво следва оттук нататък?
– Наше задължение е да върнем доверието на бизнеса и на потребителите, че това е мястото, където техните интереси ще бъдат защитени. А не място, където има битки за корпоративни интереси. КЗП трябва отново да се превърне в работещ орган с грижа за хората.
– Как ще се случи това?
– Първата стъпка е смяната на вече компрометирания състав на комисията. По предложение на министъра на икономиката с решение на Министерския съвет се определя новият управленски екип. Това е процедурата и към момента се водят разговори относно състава.
– Имало ли е комуникация между Министерството на икономиката и председателя на Комисията за защита на потребителите?
– Походихме институционално. След като бе извършена извънпланова проверка, резултатите доказаха, че сигналите са резонни. По определени процедури КЗП целенасочено е действала репресивно към определени бизнеси.
– Колко време ще отнеме тази процедура?
– Трябва да има съглашателство, което вярвам, че го има.
– Каква е ситуацията с жалбите в комисията? Има ли много, които чакат и залежават?
– Има много жалби, които престояват в комисията. Но има много изгубени дела на комисията. Все още не знаем колко ще струват, защото те минават през две инстанции. Това, че КЗП губят повече от 90% от делата си на първа инстанция, не ги спира да жалят на втора. Това са значителни разходи. От 34-те дела, които са заведени в момента, 31 са паднали в съда на първа инстанция. Само дотук КЗП е загубила над 60 000 лева като такси.
– Беше казано, че платформата на „Достъпно за вас“ ще бъде използвана в прехода към еврото, как ще се случи това?
– Това е една от идеите, защото, макар и българското общество да е свикнало да работи с фиксиран курс евро и лева и бързо обръща цените, има различни компании, фирми, които могат да злоупотребят с доверието на хората. Затова е изключително важно информираността на хората за това какви са цените преди това и след като се обръщат в евро поради това ние искаме да направим на историческа база какво ще се случи при преминаването на лев в евро. Така възможно най-лесно българският потребител да обръща една цена от лев в евро. В държавите – членки на ЕС, последно въвели еврото, двойното обозначаване на цените се е доказало като успешна мярка при противодействието на покачването на цените вследствие от въвеждането на еврото.
Тук е важно да споменем, че КЗП трябва да бъде един от основните инструменти, които трябва да подпомагат българските потребители около присъединяването на България към Еврозоната.
– Планирате ли промени в законодателството, касаещо защита на потребителите?
– Към момента не се предвиждат, но се прави анализ и ако е необходимо, ще се направят.
Това е той:
Роден е на 28.03.1987 г. в Пазарджик
Избиран е за народен представител от ПП- Продължаваме промяната.
Притежава дългогодишен управленски опит в частния сектор, във фармацевтичната индустрия и търговията
По образование е икономист
Защитил е бакалавърска степен в Университетския колеж в Лондон (UCL), специалност бизнес и икономика
Има магистърската степен по специалност икономика и политика
Владее английски, испански и руски език