Законът за защита на потребителите регламентира дейността на сдруженията на потребителите и отношенията им с държавната администрация. Законът съдържа ясни критерии за представителност на сдруженията на потребителите и за финансово подпомагане на сдруженията на потребителите за осъществяване на дейности за защита на потребителите.
Представителни сдружения за защита на потребителите в България:
- Сдружение Българска национална асоциация “Активни потребители”
- “Сдружение за правна помощ на потребителите” – гр. Пловдив
Други сдружения на потребителите, работещи на национално ниво:
Основни дейности на сдруженията на потребителите:
- предоставяне на потребителска информация;
- потребителско образование и представителство;
- разработване на проекти в областта на защитата на потребителите;
- повишаване информираността на обществото по въпроси от областта на потребителската защита;
- разрешаване на потребителски спорове, чрез участие в работата на помирителните комисии;
- публикуване на списания и брошури на потребителска тематика, изготвяне на предложения за подобряване на законодателството в областта на защитата на потребителите.
Други сдружения на потребителите, оказващи съдействие на потребителите за решаване на потребителски спорове:
- Национално сдружение за потребителска информация и съвети на гражданите;
- Българска академия на потребителите.