Министерство на икономиката и индустрията Началник на отдел “Руска федерация, страни от ОНД и Грузия” Деница Колинс ул. “Княз Александър І” 12 тел.: +359 2 940 7908; e-mail: d.collins@mi.government.bg
Референт за Армения Дафина Севдина ул. “Княз Александър І” 12 тел.: +359 2 940 7683 e-mail: d.sevdina@mi.government.bg
Търговско-икономически отношения между Република България и Република Армения
Стокообмен на България с Армения (в млн. щ.д.)
Период | Стокообмен | Износ | Внос | Салдо |
2012 г. | 25.990 | 25.353 | 0.637 | 24.716 |
2013 г. | 27.614 | 22.293 | 5.320 | 16.973 |
2014 г. | 25.508 | 24.757 | 0.752 | 24.005 |
2015 г. | 23.176 | 21.438 | 1.738 | 19.700 |
2016 г. | 20.006 | 19.710 | 0.296 | 19.414 |
2017 г. | 31.317 | 30.936 | 0.381 | 30.555 |
2018 г. | 27.388 | 26.952 | 0.436 | 26.516 |
2019 г. | 41.437 | 39.989 | 1.448 | 38.541 |
2020 г. | 40.518 | 39.968 | 0.550 | 39.418 |
2021 г. | 42.556 | 41.519 | 1.037 | 40.482 |
Източник: НСИ и МИИ
Двустранните търговски връзки между България и Армения след 2000 г., като цяло се характеризират с малки обеми на доставките, като за годините от 2008 г. до 2019 г. българският износ за Армения възлиза на около 0.1% от съвкупния износ на страната ни.
По данни на НСИ за 2021 г. двустранният стокообмен с Армения възлиза на 42.556 млн. щ. долара, с 5.0% повече, спрямо реализирания през същия период на предходната година. Българският износ за Армения се е увеличил с 3.9% като достига 41.519 млн. щ. долара. Вносът от Армения в България се е увеличил със 88.7% и възлиза на 1.037 хил. щ. долара.
През 2020 г. двустранният стокообмен възлиза на 40.518 млн. щ. долара, от които 39.968 млн. щ. долара е българският износ за Армения. Износът ни за периода е намалял с 0,6 % в сравнение със същия период на 2019 г. Вносът от Армения е намалял с 62 % и възлиза на 550 хил. щ. долара.
2. Водещи стоки по внос/износ
Водеща стокова група в българския износ за Армения през последните години са: повърхностно активни органични вещества, перилни и почистващи препарати, препарати за поддържане на коса, нефтени масла и масла от битуминозни минерали, медикаменти, медицински, хирургически, зъболекарски инструменти и апарати, трактори, хидравлични турбини.
Българският внос от Армения е представен предимно от стоки с по-ниска степен на преработка. Сред водещите стоки във вноса от Армения за последните години присъстват спиртни напитки, вина, изделия от керамика, дървен материал, мебели и части за машини и автомобили, трикотажни изделия.
Водещи стоки в стокообмена между България и Армения през 2021 г.
Износ от България | % от износа | Внос от Армения | % от вноса |
Нефтени масла и масла от битуминозни минерали | 9,6 | Етилов алкохол | 38,9 |
Повърхностно активни органични вещества | 6,7 | Фланели, пуловери, жилетки | 15,8 |
Препарати за поддържане на косата | 3,7 | Вина от прясно грозде | 5,8 |
Трактори | 3,1 | Вати от текстилни материали | 4,7 |
Хидравлични турбини | 3,0 | Изделия от керамика | 4,5 |
Медикаменти | 2,8 | Трикотажни изделия | 4,2 |
Медицински, хирургически, зъболекарски инструменти | 1,7 | Диаманти | 3,1 |
3. Инвестиции
През 2009 г. размера на преките чуждестранни инвестиции от Армения в България достигат най-високо ниво от 31.4 млн. евро, като инвестиция на стойност около 25 млн. евро е закупуването на „Бутилираща компания Горна Баня” от арменския концерн „Мултигруп”.
По данни на БНБ, за 2020 г. размера на преките чуждестранни инвестиции от Армения в България възлиза на 0.2 млн. евро.
Преки арменски инвестиции в България (млн. евро)
Период | Поток (нетни трансакции) | Размер (салдо към края на отчетния период) |
2014 г. | 0.8 | 28.0 |
2015 г. | -14.6 | 14.0 |
2016 г. | -1.6 | 12.2 |
2017 г. | 2.7 | 19.8 |
2018 г. | -1.4 | 14.9 |
2019 г. | -1.1 | 15.1 |
2020 г. | 0.2 | 15.3 |
2021 г. | 0.1 | 15.4 |
Източник: БНБ
4. Туризъм
Пътувания между Армения и България
Период | Арменски граждани посетили България с цел туризъм |
2012 г. | 6 976 |
2013 г. | 6 491 |
2014 г. | 6 683 |
2015 г. | 5 737 |
2016 г. | 5 270 |
2017 г. | 6 442 |
2018 г. | 6 470 |
2019 г. | 6 334 |
2020 г. | 761 |
Източник: Министерство на туризма на Република България
Географската близост на България и Армения, сходните бит, религия и култура представляват благоприятни фактори за развитието на двустранните отношения в областта на туризма между двете страни. Липсата на директна самолетна връзка между София и Ереван и визовия режим са факторите затрудняващи двустранните туристически връзки.
В периода 2007-2018 г. се наблюдава постепенно увеличение на броя на арменските туристи посетили България, с по-значително нарастване през 2012 г., когато посещенията са се увеличили с 30.9%, спрямо предходната година. През 2019 г. арменските граждани посетили България са 6 334, което е намаление със 17.9 % спрямо предходната година.
За 2020 г. няма данни за посещенията на арменски туристи в България.
5. Договорно-правна база
От 5 февруари 2003 г. Армения е пълноправен член на Световната търговска организация (СТО), с което поема ангажименти за отваряне на пазара си и създаване на условия за свободна конкуренция и търговия. Армения е една от страните, обхванати от Европейската политика на съседство. На 24 юли 2013 г. е обявено успешното приключване на преговорите по договаряне на Дълбоката и всеобхватна зона за свободна търговия (ДВЗСТ/DCFTA) част от договаряно Споразумение за асоцииране между ЕС и Армения, но впоследствие от арменска страна е обявено решение за присъединяване към Митническия съюз на Русия, Казахстан и Беларус и формирането на Евразийската икономическа общност.
На 2 януари 2015 г. Армения се присъедини към Евразийския икономически съюз (с Русия, Беларус, Казахстан и Киргизстан). Въпреки решението на Армения да не подписва Споразумението за асоцииране с ЕС, включително Дълбоката и всеобхватна зона за свободна търговия, Армения и ЕС продължават политическия и търговския си диалог, в областите в които това е съвместимо с новите задължения на Армения към Евразийския икономически съюз.
Сред сключените двустранни споразумения с България са:
– Споразумение между правителството на Република България и правителството на Република Армения за създаване на българо-арменска междуправителствена комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество. (подписана на 13 ноември 2007 г., в сила от 21.02.2008 г.);
– Договор за взаимно насърчаване и защита на инвестициите (София, 19 януари 1995 г.) – в сила от 27 март 1996 г.;
– Договор за сътрудничество в областта на туризма (Ереван, 2 декември 1999 г.) – в сила от 2 август 2000 г.;
– Спогодба за избягване на двойното данъчно облагане на доходите и имуществото (София, 10 април 1994 г.);
– Протокол между Република България и Република Армения за изменение на Спогодбата между Република България и Република Армения за избягване на двойното данъчно облагане на доходите и имуществото от 10.04.1995 г. (подписан на 10.12.2008г., не разполагаме с информация за ратифицирането от българска страна).
– Спогодба за сътрудничество и взаимна помощ в митническата дейност (Ереван, 2 декември 1999 г. – в сила от 18.04.2002 г.);
– Договор за сътрудничество за международни комбинирани превози на товари (Ереван, 1 декември 1999 г.);
– Спогодба между правителството на Република България и правителството на Република Армения за въздушни съобщения между и отвъд техните съответни територии (подписана на 10.04.1995 г., в сила от 3.10.1995 г.);
– Многостранна спогодба за мултимодални превози на товари между правителството на Република България, правителството на Република Армения и Изпълнителната власт на Грузия, подписана на 10.10.2003 г. (Не разполагаме с информация за приключване на процеса по размяна на ноти между страните по Спогодбата.);
– Спогодба за регулиране на трудовата миграция между Правителството на Република България и Правителството на Република Армения (влезе в сила на 9 октомври 2018 г.).
– Спогодба между правителството на Република България и правителството на Република Армения за международни автомобилни превози на пътници и товари, подписана на 28 октомври 2019 г. в град Ереван, Република Армения.
До 31.12.2006 г. в основата на двустранните търговско-икономически отношения на България и Армения е Спогодбата за търговско-икономическо сътрудничество, подписана на 25 април 1994 г. Във връзка с присъединяването на България към ЕС тази спогодба е денонсирана по взаимно съгласие, считано от 01.01.2007 г., като икономическите връзки се осъществяват на базата на договорноправната рамка между Армения и ЕС и правилата на СТО, в която членуват България и Армения.
6. Междуправителствена комисия
Съществена роля за активизиране на връзките между двете страни е отредена на Българо-арменската междуправителствена комисия за търговско-икономическо и научно-техническо сътрудничество (МПК).
Съпредседатели на МПК са министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България (съгласно РМС 477 от 21.08.2017 г.) и министърът на министърът на високите технологии и индустрията на Армения (предвид изменението в структурата на българското правителство, се очаква да бъде прието актуално Решение на Министерския съвет за определяне на председатели на българските части на междуправителствените комисии).
По време на петото, шестото и осмото заседание на Междуправителствената българо-арменска комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество, съответно в София на 9-10 декември 2008 г., в Ереван на 9-10 септември 2009 г. и в Ереван на 12-13 март 2019 г. са проведени и бизнес форуми организирани от Българска търговско-промишлена палата, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Арменската агенция за развитие, Арменската търговско-промишлена палата и Фондацията „Бизнес Армения“.
По време на шестото заседание е подписан и Меморандум за разбирателство между Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Фонд „Национален център за развитие на малкото и средно предприемачество на Армения”.
Последното към момента, осмо заседание на Междуправителствената българско-арменска комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество се проведе в периода 12-13 март 2019 г. в гр. Ереван. В рамките му е направен преглед на състоянието и перспективите за развитие на двустранната договорно-правна база и двустранното сътрудничество в области, като: икономика, транспорт, информационни и комуникационни технологии, селско стопанство, туризъм, образование и наука, култура и други. По време на осмото заседание от страна на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия са подписани 3 меморандума с партньорски организации.
Поредното девето заседание на Междуправителствената комисия ще бъде проведено в България в период съгласуван по дипломатически път.